Cum "se traduce" indicele glicemic al alimentelor

Carbohidratii sau alimentele care contin glucide au fost si au ramas un subiect foarte dezbatut atat de dieteticieni cat si de persoanele care vor sa urmeze un regim alimentar echilibrat si sa se mentina in forma. Asadar carbohidratii au fost pusi la zid de sustinatorii dietelor hiperproteice si ai celor fade in general si sustinuti cu argumente pertinente de adeptii unei diete zilnice echilibrate. Un criteriu interesant de clasificare a alimentelor si demn de luat in seama cand vine vorba de glucide este indicele glicemic al acestora. Indicele glicemic este un indicator al vitezei de resorbtie sau de absorbtie a glucidelor consumate, viteza care determina intr-o mare masura valorile glicemiei postprandiale, adica valorile zaharului in sange intre doua mese. Indicele glicemic se refera la cresterea concentratiei glucozei sanguine, la trei ore dupa ingestia unui aliment continand 50g de glucide absorbabile. Acest indice este foarte putin influentat de continutul in proteine sau in grasimi al alimentului respectiv. Glucidele simple, adica mono si dizaharidele, au un indice glicemic ridicat, deoarece se absorb foarte repede, crescand mult concentratia glucozei sanguine si declansand o secretie masiva de insulina. Cateva exemple de indice glicemic: fulgi de porumb cu zahar 119, paine alba 100, paine integrala 80, mere 52, fasole, linte si mazare uscata 40. Nutritionistii de la King's College din Londra au constatat ca alimentele cu un indice glicemic scazut se insotesc de valori crescute ale colesterolului "bun", adica HDL, care protejeaza de infarct. Cercetarile din ultimii zece ani au aratat ca, in afara de efectul nociv asupra arterelor, zaharul si faina alba favorizeaza aparitia bolilor canceroase. Cresterea masiva a glicemiei dupa dulciuri si cereale rafinate determina nu numai o secretie mare de insulina, ci si o marire a factorului de crestere I, un stimulent mitogenic important al cresterii tumorale. Cercetatorii din Londra sustin ca persoanele care doresc sa-si protejeze arterele si inima, deci vor sa practice o profilaxie activa a afectiunilor coronariene, trebuie sa evite glucidele cu un indice glicemic mare, adica zaharul, mierea, painea alba, pastele fainoase si orezul decorticat, consumand alimente cu un indice glicemic scazut, adica produse cerealiere integrale, legume si zarzavaturi. In lista cu alimente sanatoase mai trebuie adaugat orzul, bogat in fibre solubile si cu proprietatea de a imbunatati sensibilitatea fata de insulina, precum si metabolismul glucozei. Produsele cerealiere care contin orz au un indice glicemic mai mic decat cele numai din grau. Asadar trebuie consumate alimente cu indice glicemic scazut si moderat cum ar fi: fructele proaspete si congelate, legumele (de evitat cele din conserva), cerealele integrale, nucile si semintele simple si germinate. Si in acest fel se poate consuma o mare diversitate de alimente, cu indice glicemic scazut, asigurandu-ne in acelasi timp sanatatea si silueta pe care ne-o dorim.

Slabeste sanatos si rapid cu fructe (I)

Exista o serie de alimente sau grupe de alimente asupra carora specialistii in nutritie emit teorii pro si contra; cand vine insa vorba de fructe, exista unanimitate: fructele sunt o bogata sursa de sanatate si energie si ajuta la pierderea rapida a excesului ponderal pentru ca ele au in compozitie nutrientii vitali de care organismul are nevoie. In plus, iata cateva motive care ar trebui sa ne stimuleze apetitul pentru fructe: reprezinta cel mai natural aliment, contine o mare cantitate de apa de care organismul are atata nevoie, sunt bogate in fibre, stimuleaza memoria, nu contin LDL (colesterol rau), previn si vindeca o serie de afectiuni si, nu in ultimul rand, iti dau o stare generala de bine dupa ce le consumi. De multe ori ne intrebam ce contin de fapt aceste fructe si care este modul lor de actiune la nivelul organismului nostru. Ne vom referi in continuare la fructele care se gasesc in piata si in supermaket pe toata perioada anului. 1. Merele - contin o mare cantitate de fibre solubile si insolubile, vitamina C, beta-caroten (daca se consuma si coaja), potasiu si bor. Merele contin pectine si fac parte din categoria fructelor alcaline. Consumul regulat de mere poate ajuta la scaderea colesterolului, previne si trateaza constipatia, artrita, reumatismul, guta si stimuleaza imunitatea. 2. Pepenele (rosu) contine 92% apa si 8% zahar. Contine minerale (fier), vitamine si fibre. Datorita continutului sau ridicat de apa pura ajuta la eliminarea acidului uric din rinichi. 3. Prunele - sunt bogate in magneziu, sodiu, fosfor, potasiu, fibre si fier. Prunele au un puternic efect laxativ, curata si detoxifica ficatul si intreg sistemul digestiv si sunt imuno-stimulatoare. Datorita continutului ridicat de fosfor, dieta cu prune are rezultate excelente in ameliorarea debilitatii cerebrale. 4. Portocalele - sunt o bogata sursa de vitamina C, sodiu, flavonoide si pectine. Intaresc sistemul de aparare al organismului, iar prin prezenta vitaminei C se imbunatateste absorbtia de fier; sunt considerate fructe anticancerigene (blocheaza transformarea nitratilor si nitritilor in nitozamine, care sunt asociate cu aparitia cancerului de stomac), ajuta la scaderea colesterolului, imbunatatesc structura peretilor celulari si ajuta la mentinerea unei bune circulatii la nivelul capilarelor. 5. Banana - este o buna sursa de potasiu, vitamine si minerale, fibre solubile, sunt indicate in dietele pediatrice dar si in regimul de slabire pentru ca sunt satioase si au un continut scazut de grasimi. Potasiul furnizat de consumul regulat de banane previne hipertensiunea arteriala. Bananele coapte consumate au un efect linistitor prin stimularea serotoninei (hormonul senzatiei de bine) si pot imbunatati calitatea somnului. De asemenea, ele sunt alimentul perfect de combatere a anemiei.

Cinci motive pentru care mananci prea mult

Cine nu-si doreste o silueta subtire, proportionata si atragatoare? Unele dintre noi au un metabolism bun, care le ajuta ca arderile din organism sa fie intense si sa nu acumuleze in greutate, in timp ce altele isi mentin forma fizica mergand la sala de fitness si incercand sa aiba o alimentatie cat mai echilibrata si saraca in grasimi. Cu toate acestea, uneori ni se intampla tuturor sa mancam mai mult decat de obicei... iar cantarul nu intarzie sa ne arate consecintele. Dar de ce ni se intampla astfel si cum am putea preveni acest lucru?Mananci pentru a combate stresul Mai devreme sau mai tarziu, presiunea pe care o resimti atat la serviciu, cat si acasa, te determina sa "devorezi" jumatate de ciocolata, chiar daca stii cat de multe calorii contine. De ce se intampla astfel? Atunci cand esti nervoasa si agitata, organismul secreta o cantitate mai mare dintr-un hormon numit cortizol. Ca raspuns la starea ta de anxietate, corpul "presupune" ca urmeaza sa fie supus unui efort fizic, pentru a te elibera de stres, astfel incat solicita "combustibil" pentru a putea face fata activitatii fizice.Se poate si altfel! Gandeste-te la cateva metode prin care ai putea contracara situatiile stresante din viata ta. Poate ca-ti asumi prea multe responsabilitati si, in acest caz, nu ezita sa-i rogi pe cei din jur sa te ajute, indiferent ca este vorba de familie sau colegii de serviciu. Aplica, ori de cate ori simti nevoia, o tehnica de relaxare cum ar fi yoga sau meditatia. Plimba-te, fa o baie prelungita, cu spumant si asculta o muzica linistitoare. Fii activa. Chiar si cinci minute de plimbare contribuie la reducerea nivelului de cortizol din organism.Ti-e foame tot timpul Daca faci parte din categoria persoanelor care la fiecare masa nu mai lasa nimic in farfurie si se consoleaza ca nu au ce face in acest sens pentru ca asa s-au nascut, ar trebui sa te mai gandesti o data. Potrivit expertilor americani in probleme de nutritie, nimeni nu se naste gurmand. A manca prea mult este doar un obicei care, asemeni altor deprinderi neplacute, poate fi combatut in interval de cateva saptamani.Se poate si altfel! Renunta la alimentele bogate in grasimi si inlocuieste-le cu cereale integrale, legume, fructe, iaurt sau carne slaba. Acestea iti vor conferi senzatie de satietate si, in plus, nu ingrasa. Evita sa mananci prea mult la o masa, adoptand mai bine procedeul "putin si des". Foloseste o farfurie mica, pune tacamurile pe masa dupa fiecare inghititura si mesteca incet. Digestia va fi mai buna si, foarte probabil, nu iti va mai fi foame atat de curand.Nu rezisti tentatiei Reclamele de la televizor, dulciurile pe care le vezi la magazin, afisele si panourile publicitare ale diferitelor restaurante... daca nu esti atenta, vei ceda adesea acestor tentatii. Si este suficient sa se intample de cateva ori... iar abdomenul tau deja nu mai arata asa cum iti doresti!Se poate si altfel! Distrage-ti atentia - telefoneaza-i unui prieten, fa o baie, asculta muzica, citeste un ziar sau, daca esti pe strada, indeparteaza-te cat mai repede de obiectul tentatiei. Mananca ceva usor si sanatos, ca de pilda un fruct. Acest lucru ar trebui sa combata senzatia de foame si tentatia unui sandvis suculent sau a unei ciocolate.Mananci pentru ca acest lucru te relaxeaza Daca te simti singura sau esti furioasa, nu este exclus sa-ti cauti alinarea in frigider. Aceasta cu atat mai mult cu cat anumite alimente sunt recunoscute ca avand proprietati de relaxare, chiar daca numai pe termen scurt. Dar, in felul acesta, nu faci decat sa eviti confruntarea cu propriile tale sentimente si trairi... ca sa nu mai spunem ca vei acumula in greutate, ceea ce, in perspectiva, nu are cum sa te faca sa te simti mai bine!Se poate si altfel! Incearca sa afli de ce ai tendinta de a te repezi la frigider atunci cand nici macar nu ti-e foame. Te plictisesti, esti singura, nemultumita? Este imposibil sa nu descoperi o metoda de a depasi aceste stari... una care sa nu aiba legatura cu alimentatia! Cand simti ca te cuprind gandurile triste, iesi la plimbare, deschide un roman captivant sau o revista. Sau... loveste perna cat de tare poti! Fii ingaduitoare cu tine insati si permite-ti un mic rasfat: o baie prelungita, cu spuma si lumanari aromate, o repriza de cumparaturi... imaginatia unei femei este inepuizabila!Nu dormi suficient Daca nu te odihnesti indeajuns, te vei simti in curand foarte obosita si, cum nu te poti culca in acel moment, ai tendinta sa-ti improspatezi resursele de energie fie band cafea, fie consumand dulciuri (despre care ai auzit ca sunt indicate in caz de epuizare fizica). Pe termen lung, un asemenea stil de viata poate conduce la dereglari hormonale si ale metabolismului. De exemplu, nivelul de leptina din organism (un hormon care "semnaleaza" creierului ca ai mancat suficient) va scadea, ca urmare a lipsei de somn. Se poate si altfel! Evita fumatul, consumul de alcool si cofeina, mai ales dupa-amiaza si seara. Inainte de culcare, fa o baie fierbinte si bea un pahar cu lapte cald sau ceai de tei. Incearca sa-ti stabilesti un program de culcare, pe care sa-l respecti cu strictete.

Saptamana 8 - Planuri de lunga durata

Mentinerea siluetei dobandite poate constitui partea cea mai grea din acest program. Adesea consideram moda si dieta ca si activitati temporare si renuntam la anumite obiceiuri sanatoase, odata ce am dobandit ceea ce ne doream - in cazul de fata silueta pe care am visat-o. Aceasta parte a programului se centreaza pe ideea de a continua obiceiurile sanatoase adoptate anterior pentru intreaga viata.

Saptamana 7 - Mananca sanatos acasa si in oras

Chiar si cele mai puternice motive de a slabi pot esua in momentul in care te vezi fara alimentele necesare pentru a urma dieta adoptata. In aceasta saptamana vei invata cum sa iti faci cumparaturile necesare pentru o cura de slabire completa si cum sa-ti modifici retele bogate in calorii in unele nutritive si sarace in calorii.

Saptamana 2 - Construieste-ti singura o dieta sanatoasa

Cateva cunostinte despre nutrientii de baza nu strica niciodata. Vei invata cum sa-i obtii cu ajutorul unei diete echilibrate si care sunt rolurile pe care le detin in organism. Stabilirea propriilor nevoi de calorii si nutrienti, analizarea dietei adoptate si construirea unui plan de masa sanatos si sarac in calorii sunt cateva dintre obiectivele acestei saptamani.

Saptamana 5 - Cauze fiziologice si psihologice care conduc la excese alimentare

Simti adesea nevoia sa consumi in exces unele alimente de care esti constienta ca sunt foarte nocive pentru organismul tau? Te-ai intrebat vreodata ce-ti declanseaza aceste pofte nebune de a manca? Te simti cumva vinovata pentru faptul ca nu le poti controla? Ce zici, nu te-ai simti mult mai bine daca ai afla ca la mijloc sunt niste motive pur biologice si ca nu ai luat-o razna cu mancatul?

Saptamana 6 - Evaluarea diverselor metode de a slabi

In aceasta saptamana vei afla totul despre cele mai populare diete, medicamente si suplimente pentru slabit si despre faimoasele programe de slabit in grup. Vei afla care sunt cele mai folositoare, eficiente si sigure metode de slabit si la care trebuie sa renunti.

Saptamana 4 - Schimba-ti obiceiul de a manca si propune-ti un tel

Acum ca ai inteles importanta unei diete sanatoase si a sportului, trebuie sa descoperi motivele care te fac sa castigi in greutate. Multi oameni stiu cum sa slabeasca, insa perioada exact urmatoare este cea mai problematica. Alegerile facute, precum si numerosi factori interni si externi influenteaza in mod deosebit obiceiul de a manca. Saptamana aceasta vei invata cum sa-ti modifici un obicei nedorit si distructiv de a manca si sa-ti recunosti propriile probleme de alimentatie. Vei invata sa...

Saptamana 3 - Sport si metabolism

Este foarte important sa retii ca nu esti "blocata" la metabolismul cu care te-ai nascut. De fapt, poti schimba si controla multe lucruri pentru a-ti "reactiva" metabolismul. Una dintre cele mai eficiente modalitati este sportul. In felul acesta te vei putea bucura din plin de beneficiile unei vieti active.

Saptamana 1 - Introducere si concepte de baza in ceea ce priveste pierderea in greutate

In prima faza trebuie sa aflii care sunt acei factori primari care accelereaza cresterea in greutate, cum sa evaluezi risurile pe care le implica obezitatea, cum sa-ti calculezi greutatea si cum sa-ti dai seama daca esti intr-adevar pregatita pentru a slabi. In caz contrar, nu vei fi decat o alta “statistica” adaugata celor anterioare.

Slabeste in doar 8 saptamani

Caloriile iti dau de furca? Nu reusesti nicicum sa scapi de povara lor? Iata un program eficient care te va ajuta sa scazi in greutate in doar 8 saptamani. Tot ce trebuie sa faci este sa urmezi corect acest program impartit pe saptamani si cu siguranta te vei simti mai usoara la finalul acestuia.

Presoterapia - o metoda relaxanta de slabit

Nu mai gasesti solutia de a scapa eficient de kilogramele in plus? Relaxeaza-te acum cu noua metoda de slabit - presoterapia si observa transformarile prin care trece corpul tau.

Concediul si kilogramele

Am urmat o dieta sanatoasa si echilibrata, am slabit, am fost la sala, la inot, am facut electrostimulare musculara si cate si mai cate, ca sa aratam bine in general si mai ales in concediu. Scopul concediului este bine determinat: odihna, desprinderea de realitatea de la birou si de grijile cotidiene. De cele mai multe ori insa, relaxarea, indulgentele culinare, mai multe ore de somn si chiar caldura de afara ne aduc si niste kilograme in plus. Si ca sa nu ruinam tot efortul de care vorbeam mai devreme, haideti sa ne stabilim niste reguli simple de vacanta. Bea multa apa - este ingredientul cheie care iti va mentine echilibrul hidric si termic al corpului. Fiind cald afara trebuie marita cantitatea de apa consumata, indiferent de nivelul de efortul fizic depus. Evita bauturile alcoolice, carbogazoase si in special pe cele cu aport de cafeina si zahar. Toate aceste bauturi contin coloranti si aditivi care afecteaza procesele metabolice. Majoritatea bauturilor asa-zise racoritoare contin acid fosforic, iar excesul acestei substante in sange duce la separarea calciului din oase, lasandu-le fragile si poroase. Organismul mai este predispus si la formare de pietre la rinichi, carii dentare si artrita. De asemenea, buna functionare a enzimelor este perturbata si astfel rezulta indigestia. Nu trebuie baute lichide foarte reci - ele nu ajuta in mod real sa ne racorim pe perioada verii. Consumarea lichidelor foarte reci atunci cand suntem infierbantati poate conduce la o usoara vasoconstrictie a vaselor de sange, lucru care trebuie evitat atunci cand incercam sa ne racorim. Efortul fizic aerob extenuant trebuie limitat. Dieta trebuie sa contina alimente usoare, bogate in elemente nutritive si sarace in grasimi. Fructele proaspete trebuie preferate celor uscate, ultimele fiind foarte bogate in monozaharide. Menta poate fi folosita la prepararea sucurilor proaspete de fructe, deoarece creeaza senzatia de prospetime si racoare. Alimentele condimentate (iuti si sarate) trebuie limitate. Continutul mare de sare aflata in stare anorganica este digerat si trebuie eliminat din corp, motiv pentru care se vor bea cantitati uriase de apa. Alimentele prajite si cele procesate trebuie eliminate din dieta. Sucul de lamaie si laptele batut ajuta la reechilibrarea hidrica dupa o perioada de transpiratie abundenta. Asadar trebuie sa recunoastem ca regulile sunt simple si nu este asa de greu sa facem fata tentatiilor verii si vacantei si mai ales, ca este usor sa ne mentinem silueta si ne rasfatam in acelasi timp cu toate deliciile pe care ni le ofera Natura.

Suplimente nutritive pentru scaderea in greutate

Suplimentele nutritive iti pot fi un aliat de incredere in lupta impotriva kilogramelor. Dar pentru asta trebuie sa le si cunosti si sa le administrezi in cantitati adecvate.

Sfaturi pentru pastrarea siluetei

Silueta este o permanenta bataie de cap pentru unii dintre noi. Niciodata nu strica sa gasesti un sfat in plus, care sa te scape de surplusul de kilograme. Asadar, nu ezita si urmeaza toate sfaturile care ti se par folositoare pentru organismul tau!

Imperativul dietei de vara: hidrateaza-te

Caldura mare! La plaja, pe munte, la tenis sau la plimbare, situatia e aceeasi: caldura mare. Din pacate, in aceasta perioada camera de garda a spitalelor este aglomerata din cauza urgentelor cauzate de caldura excesiva. Medicii spitalelor de urgenta atentioneaza in mod special persoanele in varsta si copiii asupra faptului ca expunerea la aceste temperaturi ridicate poate duce la deshidratare, extenuare, accidente vasculare si, in anumite circumstante, pierderea vietii. Vestea buna, totusi, este ca afectiunile induse de caldura pot fi prevenite. De exemplu, cel mai simplu mod de combatere a deshidratarii este, pur si simplu consumarea unei cantitati de apa mai mari decat de obicei. Este bine stiut faptul ca apa constituie 50-60 la suta din masa noastra corporala. In decursul a 24 de ore, organismul consuma peste 200 ml de apa numai pentru procesul de respiratie. Prin transpiratie de diureza se pierd totusi cele mai insemnate cantitati de apa, de aceea, ceea ce pierdem trebuie sa si inlocuim, altfel exista riscul deshidratarii. Este foarte adevarat faptul ca senzatia de sete si necesarul real de lichide care trebuie consumate nu se sincronizeaza, in sensul ca la momentul la care organismul transmite creierului mesajul referitor la senzatia de sete, celulele acestuia sunt deja deshidratate. De aceea cand afara sunt temperaturi ridicate sau pe perioada efectuarii unui effort fizic trebuie consumate cantitati de apa la fiecare 20 de minute. In afara de apa, hidratarea poate fi facuta si cu lichide energizante, destinate sportivilor. Insa consumul de apa ramane cel mai necesar si mai rapid mod de a ne re-echilibra hidric. Zaharul si aromele adaugate in bauturile sportive incetinesc de fapt procesul de absorbtie a lichidului la nivelul celulelor. Indiferent de mesajul pe care vor sa-l transmita si sa-l promoveze producatorii de bauturi sportive, este necesar sa se inteleaga faptul ca in mod obisnuit, electrolitii din organism nu trebuie inlocuiti. Exista bineinteles si situatii in care este necesar aportul exogen de electroliti: expunere la caldura extrem de ridicata fara sa se consume lichide, effort fizic de lunga durata (maraton), viroze gastrointestinale, etc. Iata care sunt primele simptome ale deshidratarii: senzatie de sete, buze si limba uscata, lipsa de energie, apatie si crampe musculare.Deshidratarea poate fi prevenita printr-o serie de masuri la indemana: Evitarea bauturilor alcoolice si cu un continut mare de cafeina; Evitarea bauturilor carbogazoase pentru ca acestea provoaca balonare si nu mai este permisa consumarea unei cantitati suficiente de apa; Trebuie purtata o vestimentatie de culoare deschisa, de bumbac si suficient de lejera cat sa permita aerisirea; Evitarea expunerii directe la soare fara palarie si protectie UV a pielii; Petrecerea unei perioade cat mai mari in interioare bine aerisite si la umbra. Asadar, prin aplicarea acestor reguli simple se poate evita deshidratarea, suntem in forma maxima si ne putem bucura din plin chiar si de o vreme torida.

Salata de spanac (4 portii)

Sezonul salatelor este in toi. Profita cat mai mult de el pentru a consuma legume proaspete.

Shake de citrice si tofu (4 portii)

Vrei o bautura racoritoare si saraca in grasimi? Alege acest shake.

Supa cu ciuperci si arpacas (4 portii)

Necesarul de lichide trebuie asigurat neaparat. Supele te vor ajuta in acest sens.

Smoothie pentru durerea articulară

Te-ai născut cu abilități supranaturale, dar le blochezi cu aceste lucruri

Nu consuma oțet din cidru de mere dacă iei aceste medicamente!

Un exemplu de urmat! Povestea emoționantă a unui părinte divorțat

Ce se întâmplă când copiii se îmbracă singuri: Nimeni nu mai e ca ei!

Ceaiul de oregano este foarte sănătos. Cum îl prepari și la ce este bun?

6 cauze ale retenției de apă în organism

9 alimente care curăță dinții și îi albesc

6 semne care arată că ficatul tău are probleme

7 trucuri din filmele de acţiune care îţi pot fi folositoare când eşti în pericol

Anastacia, învingătoare în faţa cancerului: „Nu sunt o victimă, sunt o supravieţuitoare“

A murit de cancer de colon la 32 de ani: Doctorii i-au spus că e prea tânără ca să aibă aşa ceva

De ce se nasc bebelușii cu atât de mult păr?

Un gest frumos pentru studenţi: În fiecare an face asta!

8 lucruri pe care să nu le introduci niciodată în cuptorul cu microunde

Prinţul Harry are o iubită frumoasă şi puternică: Meghan Markle e dependentă de yoga

Primul spital privat de dermatologie-venerologie din România

Masca pentru corp care îți va face pielea frumoasă și catifelată. Cum să o prepari

Corelația dintre depresia postpartum și perioada nașterii

Greșeli pe care le fac părinții cu scaunul de mașină pentru bebeluși în timpul iernii

Studiu. De ce copiii nu ar trebui să aibă prea multe jucării

Exemplul unei femei puternice: A slăbit 136 de kilograme în 18 luni şi îşi reface pozele vechi

Apa alcalină omoară celulele canceroase. Cum să o prepari acasă

Muștele sunt mult mai scârboase decât credeam. Iată de ce!

10 copii celebri care s-au schimbat mult după ce au crescut

Semne care indică faptul că ai un organism acid

Ce afecțiuni poți trata cu apă cu lămâie?

Biopsia lichidă, un test nou extrem de util pentru bolnavii de cancer

O fetiță a aflat că mama sa are o aventură. Ce s-a întâmplat când a sunat tatăl?

Semne pe care ți le trimite Universul când ești pe calea greșită

;