Training sau coaching?

De mai bine de 16 ani auzim in jurul nostru termeni ca "teambuilding", "spirit de echipa", "plan de cariera", "motivarea personalului", "managementul timpului" etc. Am trait atat de mult in aceasta terminologie, incat unele expresii au ajuns sa se demonetizeze incetul cu incetul, sa nu mai insemne aproape nimic atat pentru cel care rosteste astfel de cuvinte, dar mai ales pentru cel care le asculta. Acest lucru se intampla in primul rand din cauza tuturor celor care le "propovaduiesc", dar nu le pun in practica asa cum ar trebui, conform sensului real pe care il au.Marea majoritate a expresiilor vine din training-uri, iar managerii au avut grija sa o cascadeze in echipele lor. A venit insa vremea sa trecem la un alt nivel de performante. Si asta nu pentru ca ar fi o moda, ci pentru ca in mod sigur training-ul nu aduce transformari radicale.Training-urile sunt necesare pentru a ne creste echipele, sunt vitale mai ales pentru dobandirea de "soft skills", un training te invata cum sa iti organizezi timpul mai bine, cum sa devii un manager mai eficient, cum sa faci un job description, de exemplu, si cum sa-l folosesti. Insa un training nu te va invata niciodata cum sa devii un lider adevarat, ce sa faci ca echipele sa te urmeze, oricat de multe echipe ai schimba sau in oricate industrii ai activa. Dintr-un training ramai cu un procent destul de mic de informatie, mai tii minte cateodata si cate o gluma a trainer-ului, insa in mod sigur iti vei aminti de ceea ce ai discutat in pauze, de ultimele zvonuri, de distractia de dupa etc.Un trainer iti ofera informatie si te indeamna sa o folosesti, insa aproape intotdeauna vei retine exact ceea ce ti se potriveste tie sau ceea ce ti s-a parut foarte interesant. De prea putine ori vei experimenta lucrurile mai grele, iar de cele mai multe ori, dupa o luna, ai uitat de mult sa mai experimentezi ceva, mai ales daca training-ul este fara follow-up. Coaching-ul este cu totul altcumva. Un coach nu te invata, ci iti ofera suport sa descoperi singur. Iti pune exact intrebarile pentru raspunsurile de care ai nevoie in acel moment al dezvoltarii tale. Prin coaching intelegi ce limitari ai, care este sursa insucceselor tale, iti ofera suport in descoperirea perceptiilor care te tin pe loc si din cauza carora nu poti evolua intr-un anume domeniu sau perioada de timp. Trist este insa ca putini fac diferenta dintre coaching si training, iar si mai trist este cand persoane care ar trebui sa stie asta, din departamente de HR sau de training, le confunda sau nu stiu sa le delimiteze. Si astfel, cum sa stie ce sa caute pe piata?Oricine vrea sa se dezvolte are nevoie de un coach. Gandeste-te la un meci de fotbal. Daca am intreba un spectator, un jucator si un antrenor cum anume a fost meciul, am avea 3 raspunsuri diferite. In mintea fiecaruia s-au nascut anume conversatii, in functie de nivelul cunostintelor, al implicarii, dar mai ales in functie de perceptia fiecaruia asupra a ceea ce s-a intamplat. Spectatorul ar fi putut sa vada cum echipa lui a pierdut din cauza arbitrului, jucatorul sa sustina ca nu a putut da ce-i mai bun din el, din cauza ca nu i s-a pasat la timp, iar antrenorul sa spuna ca jucatorii au jucat sub standarde pentru ca nu au vazut toate oportunitatile. Suntem orbiti de propriile perceptii si actionam ca atare. Un coach insa are puterea de a ne arata directia, de a ne scoate din cutia in care traim, de a ne face sa vedem alte perspective. Un coach poate sa iti schimbe paradigmele care te tin pe loc, poate sa iti ofere suport sa descoperi noi moduri de a vedea, a asculta si a comunica. Un coach nu va face niciodata "ritualul" unui trainer: nu iti va da dreptate ca mai apoi sa spuna "dar...". Iti cere intotdeauna sa fii sincer si de aceea si el este sincer cu tine. Un coach iti spune "verde in fata" cand nu ai dreptate, pentru ca tu sa te schimbi. El nu iti va oferi niciodata tehnici de a fi manager mai bun. Vei descoperi tu, cu suportul lui, cum anume sa fii mai mult decat atat. Vei invata sa asculti in asa fel incat conversatiile ulterioare sa conduca catre actiuni de valoare, vei experimenta ce inseamna responsabilitate 100%, ce inseamna pasiune. Un coach te va lovi cu capul de pragul de sus ca sa fie sigur ca l-ai vazut pe cel de jos, iar tu cu siguranta ii vei multumi pentru asta. Dar nu imediat, ci cand vei fi pregatit sa descoperi ce anume ti s-a intamplat atunci cu adevarat.Un coach te motiveaza si iti ofera suport in atingerea obiectivelor, dar mai important decat asta te conduce catre descoperirea celor mai bune obiective pentru tine la acel moment. Un coach iti poate schimba cu adevarat viata, dar numai daca ii dai tu voie sa faca asta. Nimeni nu poate fi antrenat atata vreme cat nu se lasa antrenat. Este ca si cum ai privi o haina rosie si ai spune "nu o voi cumpara niciodata, pentru ca mie nu imi sta bine cu rosu". Ei bine, incearca! Nu se stie niciodata cum chiar haina aceea iti va schimba atitudinea si modul de a vedea lucrurile.Si sa nu te astepti niciodata la rezultate, atata vreme cat tu nu faci nimic, ci doar asculti ce spune coach-ul. Experimenteaza, raspunde sincer la intrebarile lui, dar mai presus de orice da-i voie sa te dezvolte. Nu vei sti niciodata cine esti de fapt, atata vreme cat nu te descoperi zilnic!

Provocari pe care femeile manager le rezolva diferit

Femei sau barbati, manageri sau nu, sunt destule provocari pe care le rezolvam diferit. Si asta pentru ca, la urma urmei, sunt ceva diferente intre noi, ce au la baza diferente biologice. De aici, avem si diferite valori, prioritati si obiceiuri. Jucam acelasi joc, insa dupa diferite reguli. O mai mare evidenta a diferentelor iese insa in evidenta in momentul in care avem in jur oameni care depind de noi: copii, parinti, echipe. Sunt cateva aspecte in care rezolvarea unor provocari date de membrii echipelor noastre sunt diferite, iar la unele chiar stam mai bine decat barbatii manageri: "Blocajul" unui angajat

Cum arata o echipa formata in majoritate din femei?

Femeile se indreapta, inca de la inceputul carierei, catre job-uri mai "soft", mai potrivite statutului lor; gasim mai multe femei in HR, PR, presa, customer service, contabilitate, marketing, decat in vanzari, logistica sau distributie.Deceniul 90 a primit denumirea de "deceniul femeilor" iar valorile sociale ca: disponibilitatae sufleteasca, intuitia, intelegerea celorlalti si compasiunea, luate in ansamblu, au inceput sa schimbe treptat structurile organizationale ale companiilor. Si totusi, inca mai exista "job-uri de femei" si "job-uri de barbati". Iar sondajele facute in randul managementului superior in anii 80 si in prezent arata ca femeile au crescut in procente de la 2% la... sub 5%! Dar, cum arata o echipa formata in majoritate din femei? Care este specificul ei? Relationarea facila: femeile isi spun problemele una alteia mai usor, iar detensionarea sau o situatie de criza se rezolva mai repede si mai eficient intr-o astfel de echipa. Totodata relationeaza foarte facil si cu persoane din exteriorul echipei, chiar si necunoscuti. De aceea sunt foarte potrivite in job-uri de PR, presa etc. Creativitate crescuta: femeile sunt mult mai inclinate catre detalii, catre "cum" se rezolva problema respectiva; cauta solutii impreuna, isi impartasesc experiente si aduc solutii cateodata insolite. O echipa de marketing formata in majoritate din femei este mult mai creativa decat una cu mai multi barbati. Spirit de echipa crescut: femeile isi ofera suport una alteia, sunt mai deschise, comunica mai usor, inteleg mai bine punctele de vedere ale celorlalti. Deadline-urile scurte nu sunt un impediment: femeile pot duce la indeplinire cu succes mai multe task-uri in acelasi timp, asa ca munca sub tensiunea deadline-urilor si a eternei intrebari "ce este mai urgent?" se rezolva mai facil si mai eficient in echipele formate cu preponderenta din femei. Empatizare crescuta: femeilor le este mai usor sa "intre in pantofii celuilalt" si de aceea sunt foarte potrivite pentru job-uri in customer service sau HR.Insa astfel de echipe au si punctele lor slabe:Relationarea buna poate duce, in timp, la barfa sau "bisericute" daca ne dispersam in multe detalii si nu intelegem ce este cu adevarat valoros pentru noi, pentru job si pentru echipa din care facem parte.Femeile se invinovatesc cu usurinta si de aceea, in randul unor astfel de echipe stresul este mai puternic.Managementul timpului mai slab: femeile sunt tentate sa ia asupra lor multe task-uri de indeplinit, dar nu cred ca exista multe femei care sa aiba in agenda lor timp pentru "orice ar putea aparea", iar acest timp sa se transforme, macar o data pe saptamana, in timp pentru ele insele.Sensibilitate crescuta, care impreuna cu empatia poate duce la o situatie de genul "ce ne facem fetelor?". Daca o membra a echipei are o problema personala sau profesionala, aceasta poate deveni deja problema echipei, iar unui manager barbat, de exemplu, ii va lua destul de mult timp pana va descurca toata situatia.Echipele formate in majoritate din femei sunt un specific al zilelor noastre in domeniile pe care le-am amintit mai sus. Si aceasta pentru ca este normal sa faci un job care iti aduce multe satisfactii atata vreme cat se potriveste structurii noastre interioare. E natural sa ne indreptam spre "job-uri de femei", dar nu e deloc sanatos sa ne pierdem in detalii si in task-uri si sa nu ne mai dam seama ca a venit vremea sa o luam din loc, sa ne dezvoltam, sa accedem la functii de conducere, mai ales ca s-a dovedit ca femeile au un talent de lider mai pronuntat decat cel al barbatilor. Asa ca, ce mai asteptam?

"Aproape manager" este si seful tau?

"Aproape manager" este si seful tau? Atunci bine ai venit in clubul nostru! Si spun asta nu pentru ca esti femeie si crezi ca asta este soarta ta, ci pentru ca, asa cum s-a evidentiat intr-un studiu, patru din cinci angajati (manageri sau nu) au un astfel de sef. Deci inceteaza sa te mai gandesti ca ti se intampla pentru ca esti femeie! Dupa cum bine se stie, nu ne parasim jobul ca atare - marea majoritate dintre noi avem acelasi fel de job aproape toata viata, in acelasi domeniu - ci ne parasim seful, "aproape managerul". Dar cum tocmai ati aflat ca este plina lumea de astfel de persoane, haideti sa invatam sa traim cu astfel de sefi si sa ne facem locul de munca un loc placut, unde venim cu bucurie, nu un loc spre care plecam cu tristete si dezamagire zilnic. Cum este un astfel de sef? "Aproape managerul" exerseaza cu bucurie si satisfactie puterea, tocmai pentru ca o are. Poate a asteptat mult timp pana sa ajunga aici, poate nu reuseste sa se autodisciplineze pe el insusi iar acum si-a gasit locul in care sa incerce sa se simta puternic in sfarsit. "Aproape managerul" este obsedat de rapoarte. Utile sau inutile. Vrea continuu sa stie ce se intampla, cum se intampla si mai putin incotro se indreapta. "Aproape managerul" controleaza prea mult si nu da libertate subalternilor. Isi doreste ca totul sa se intample conform dorintei lui, nu ii plac ideile celorlalti pentru ca ale lui sunt intotdeauna cele mai bune, iar daca auzi "da, asa este, ai o idee excelenta, dar..." sa nu crezi ca o considera asa de vreme ce nu este pusa in practica niciodata. "Aproape managerul" aranjeaza agendele subalternilor. Intotdeauna el spune cand trebuie terminat un task, cat este de important, el alege prioritatile, el schimba prioritatile altora. "Aproape managerul" imparte responsabilitatea, nu autoritatea. Oricate sarcini ar delega, nu va lasa la alegerea subalternului modalitatea de ducere la indeplinire, insa, in caz de insucces, responsabilitatea a fost a ta! Aminteste-ti numai, ca tot suntem la sfarsit de an, cate evaluari ale unui "aproape manager" nu au calificativul "satisfacator"? Daca majoritatea in acea echipa se comporta "satisfacator", atunci ce fel de manager este el? Ce echipa a creat de-a lungul timpului? Ce evaluare ar trebui sa aiba el insusi?Aceasta este realitatea! Si decat sa iti faci bagajele si sa iti parasesti seful, mai bine invata sa ai succes alaturi de un astfel de manager. Nu fi o victima! Victimele nu au prea multe optiuni, decat sa se planga. Tu ai obiective de indeplinit, nu iti permiti sa fii o victima! Invata sa gandesti pozitiv si cauta intotdeauna partea plina a paharului in orice situatie. Altfel te vei obosi, iti va scadea energia, pasiunea, creativitatea! Nu trebuie sa supravietuiesti unui job sau unui sef, ci trebuie sa iti creezi propria viata! Nu incerca sa il schimbi pe seful tau. Nimeni nu se schimba atata vreme cat nu isi doreste acest lucru. Incepe schimbarea cu tine insati. Concentreaza-te pe lucrurile care conteaza cu adevarat. Nu uita ca daca unui astfel de sef i s-ar schimba complet toata echipa, in cateva luni lucrurile s-ar intampla la fel. El face ceea ce stie mai bine... ca noi toti de altfel! Asadar, daca tot nu-l schimbam, haideti sa facem noi ceva: Ia initiativa in sedinte. De vreme ce ii place sa fie continuu informat, de ce sa nu isi primeasca acea informatie exact de la voi? Ofera proactiv alte deadline-uri, renegociaza prioritati. Poate ii place sa aiba totul sub control, dar cu siguranta ii va placea sa isi exerseze un pic puterea si autoritatea si sa iti ofere literalmente ceea ce iti doresti. Pentru ca isi permite sa fie generos, nu? Fii o profesionista si joaca dupa reguli si proceduri. Este corect sa te manifesti asa si, cu siguranta, nu te va gasi niciodata pe picior gresit. Aminteste-ti ca nu poti sa castigi de fiecare data, dar alege-ti singura "bataliile" pe care vrei sa le castigi cu seful. Fii tu cea care conduce situatia aici, macar pentru ca esti femeie si iti este mai usor sa empatizezi. Gandeste-te ca numai unul din cinci manageri este cu adevarat un bun manager. Si acela este de fapt un lider. Gandeste-te ca ai avea o sansa sa schimbi ceva la seful tau, iar asta o poti face numai prin exemplul personal. Gandeste-te ca poti sa fii plina de energie, plina de pasiune, ca poti "muta muntii din loc" pentru ca iti doresti, pentru ca stii cum sa o faceti, pentru ca nu esti o victima. Fii tu liderul din echipa "aproape managerului"!

Sala de fitness vazuta ca afacere

Afacerea ideala este aceea care iti aduce si beneficii personale, nu numai cele de natura financiara. Numarate pe degete, sunt cateva domenii in care te poti lauda ca te incarci cu energie intr-o masura mai mare decat o consumi. In plus, care afacere iti imprima un stil sanatos de viata, cu multa miscare, si iti ofera posibilitatea sa fii tu insati, fara norme care iti impun o conduita rigida? Raspunsul l-a gasit Luiza Bucur, specialist fitness si nutritie, atunci cand i-a fost prezentata oportunitatea de a administra sala National Fitness Center, parte a Clubului de Sport FC National. "Mi-am dorit foarte mult sa deschid o sala de fitness! Probabil ca acesta este visul, ambitia oricarui antrenor de fitness! Nu pot spune ca a fost usor sau greu. Am stiut exact ce vreau. Am intocmit un plan, l-am urmat pas cu pas si am reusit. Pe parcurs au aparut tot felul de 'obstacole' ca in orice afacere, insa am trecut peste ele impreuna cu echipa mea". Oamenii, elementul principal O sala de fitness se bazeaza exclusiv pe oameni si pe satisfacerea necesitatilor lor intr-un timp relativ scurt. Fata de alte domenii, utilizatorii serviciilor unei sali de fitness pot sa analizeze de la primul contact cu "stuff-ul" salii daca este ceea ce si-au dorit si daca vor avea raspunsul scontat in timpul asteptat. Oameni morocanosi sau plictisiti? Nu le e locul in echipa unui centru de sanatate. Potrivit Luizei, echipa este cheia reusitei. "Colaborez cu oameni deosebiti, ma refer atat la cei din conducerea clubului cat si la cei cu care lucrez in sala: antrenori, maseuri, relatii cu publicul". Prin atitudine si cuvinte, Luiza Bucur aduce in prim plan faptul ca, pentru a administra o sala de fitness trebuie sa fii oricum numai nu un manager scortos si plin de importanta. La un centru de sanatate, astepti sa-ti faci prieteni, atat din randul echipei, cat si din cel al partenerilor la ora. Doar atmosfera trebuie sa fie relaxata! Managerul National Fitness Center chiar puncteaza cat de mult a contat sa aiba ca prieteni oamenii potriviti in momentele potrivite: "Sunt multe persoanele care m-au ajutat si m-au sprijinit pentru a ajunge aici. As incepe cu o prietena minunata ce mi-a facut cadou de ziua mea un abonament la sala de fitness. De aici a inceput totul! Am facut sport inca din copilarie, am castigat multe kilograme in plus (25!) dupa ce am abandonat antrenamentele, intr-un final am reusit sa 'scap' de ele! Adesea ma gandeam ca mai bine nu mai fac niciun fel de activitate fizica decat sa ma ingras dupa! Dar cum cadoul nu-l puteam refuza... m-am dus la sala! Si mi-a placut! Mult! Atat de mult incat dupa cateva luni mi s-a sugerat sa fac un curs de formare antrenori de fitness. Asa i-am cunoscut pe Aurelia Suciu, secretar FRSPT (Federatia Romana Sportul Pentru Toti), si pe Radu Teodorescu, oameni deosebiti, pe care ii consider mai mult decat profesori. Ei m-am format ca antrenor, ca profesor, de la ei am invatat absolut totul: incepand de la salutul clasei si terminand cu conducerea unui centru de sanatate! Evident am muncit si am invatat mult sa ajung aici insa ei au investit toate cunostintele si experienta lor in mine. In scurt timp am devenit lector in cadrul Federatiei Romane Sportul pentru Toti. Am cursuri de anatomie, fiziologie, nutritie si dieta precum si ore practice: aerobic, tae-bo, 'metoda Radu'. Imi place, sunt mandra, ca pot impartasi cunostintele mele tinerilor antrenori de fitness", spune Luiza Bucur. Urmatorul pas era pentru Luiza implinirea unui vis: deschiderea unei sali. Recunoaste ca, daca nu i s-ar fi propus sa administreze National Fitness Center, ar fi reusit, dar mai greu: "Conducerea clubului FC National m-a ajutat si m-a sprijinit din prima clipa. Au avut incredere in cunostintele si capacitatile mele, propunandu-mi sa conduc acest centru de sanatate. Aici visul meu a devenit realitate! Cu siguranta singura as fi reusit mai greu! Sport si implicare din placere "Putini sunt cei care fac sport din placere, pentru intretinerea sanatatii si considera acest lucru ceva firesc!" accentueaza Luiza. "Lupt pentru promovarea sanatatii prin miscare si alimentatie sanatoasa! Din pacate la noi insa nu exista bine conturat acest concept. Oamenii ajung la sala doar ca ultima solutie pentru kilogramele in plus sau pentru a fi admirati, genul fite!". Cu atat mai mare este satisfactia Luizei in momentul in care "invataceii" adopta conceptul de sanatate prin sport: "Sunt foarte incantata sa observ ca persoanele cu care intru in contact isi schimba viata din acest punct de vedere. Antrenez numeroase persoane, am obtinut rezultate frumoase alaturi de oameni de rand sau vedete (Daciana Sarbu, Mihaela Cernea, Costin Craioveanu, Claudia-Sexxy, Diana-Pops, Dani si Razvan-National Tv, Radu Almasan-ex Bosquito etc). Rodul muncii mele este zambetul si multumirea lor! Este un sentiment minunat sa faci un om fericit. Eu il simt adesea!". Cat de mult te poate tine "in priza" o astfel de satisfactie? "Lucrez si cate 15 ore pe zi, insa niciodata nu am simtit ca nu mai pot, ca nu mai vreau sa continui sau ca nu-mi place ce fac! Sincer, nu ma vad facand altceva! Daca ar fi nevoie sa o iau de la inceput, cu siguranta as face-o! Cum ar arata programul meu zilnic? In fiecare dimineata merg la emisiune (Luiza prezinta programe de exercitii in cadrul unei emisiuni matinale la unul din posturile TV), apoi fug la sala. Zilnic am antrenamente, personale sau clase, scriu articole si pozez pentru diferite publicatii si site-uri de specialitate. Intalnesc o multime de oameni, clienti ai salii, cu care dezbat subiecte de nutritie, antrenamente, stabilim obiective sau evaluam rezultate. Programul meu este bine structurat, toate activitatile sunt din timp planificate. Cu toate acestea apar frecvent situatii in care deja vorbesc cu cineva, telefoanele suna, apare si o alta persoana, sosesc mail-uri si 'buzz-uri', iar echipa mea ma solicita pentru rezolvarea unei probleme. Familia si prietenii mei cu greu reusesc sa ma prinda intr-un moment de respiro! Important este ca intotdeauna reusesc sa rezolv totul! Cum? Cred ca m-am obisnuit! As putea spune ca ma simt un pic ciudat daca am putin timp liber, parca imi lipseste ceva...". Te-ai convins cat de multa energie iti trebuie ca sa administrezi o sala de fitness? Daca deschiderea unei sali de fitness iti face cu ochiul... Si te-ai convins ca ai daruirea necesara si mai ales, disponibilitatea de a petrece un timp indelungat la birou si de a-ti inchega o mica familie din randul celor cu care te intalnesti zilnic la sala, atunci Luiza Bucur subliniaza cateva aspecte de luat in calcul la intocmirea unui plan de afaceri: • locatie;• investitie si amortizarea acesteia;• cheltuieli lunare;• promovare;• numarul de angajati si sarcinile acestora.

Deschide o afacere cu acordul copiilor!

Cum alegi ce afacere sa incepi? Cum faci planul de afaceri si cum iti stabilesti obiectivele? Penny Power, co-fondatoarea Ecademy, un portal din Anglia destinat oamenilor de afaceri, ne invata ca afacerea poate sa fie mai mult decat o activitate epuizanta care inainte de a ne aduce un profit, ne creeaza numeroase griji si nemultumiri si ne indeparteaza de familie. Pentru Penny, o afacere profitabila nu poate fi condusa decat daca esti fericita si multumita de ceea esti si ceea ce faci. Mai mult, o afacere "buna" exista pentru ca familia iti este alaturi si pentru ca iti faci timp pentru cei dragi. Impreuna cu sotul ei, Thomas Power, Penny infiinta in 1998 o platforma online de comunicare intre oamenii de afaceri din intreaga lume. Obiectivul: de a crea prima retea din lume pentru antreprenori, de a-i pune in legatura si de a-i ajuta sa faca schimb de experienta, cunostinte si contacte. Penny a dorit o afacere care sa-i permita in continuare sa se implineasca si pe plan personal, iar Ecademy ii oferea aceasta posibilitate: pentru ca toata activitatea se desfasoara virtual, pe Internet, Penny a putut lucra de acasa, profitand de momentele cand cei trei copii erau la scoala sau dormeau. Povestea ei pare un basm care incepe cu sfarsitul traditional: "Si au trait fericiti...". Cel putin aceasta impresie mi-a creat aerul ei optimist si zambetul omniprezent, in ciuda subiectelor de discutie abordate. Realitatea in cuvinte: "a fost greu", a recunoscut Penny, vorbind despre momentul de inceput al afacerii lor. "Exista riscuri cand deschizi o afacere. In primii cinci ani, am mers in pierdere, asa ca am fost chibzuiti cu fiecare ban. Am avut chiar un moment pe care l-am numit . Folosisem toate economiile noastre si nu mai puteam imprumuta". Astfel, s-a ajuns la decizia de a vinde casa pentru a se muta cu toti cei trei copii si doi catei intr-o caravana. "Din momentul in care am stiut ca suntem gata sa ne asumam acest risc, deoarece credeam in afacerea noastra, toate temerile ne-au parasit, fiindca pierderea casei era lucrul cel mai rau care ni se putea intampla si dupa asta, ne puteam continua viata si implicit, afacerea. Am luat aceasta decizie pentru ca faceam totul din pasiune si pentru ca eram impreuna", a marturist Penny, subliniind ca ulterior decizia de a vinde casa nu s-a materializat. La ce nu era dispusa sa renunte con-fondatoarea Ecademy a fost intotdeauna educatia copiilor sai. Pentru ca acestia sa isi continue formarea in ciuda greutatilor materiale din familie, Penny a lucrat timp de un an pentru scoala unde invatau. In aceasta perioada, ea a continuat sa isi desfasoare activitatea si la Ecademy. "Am lucrat in bucatarie, am taiat iarba, am condus autobuzul scolii, am facut tot cea era nevoie in cadrul scolii, de dimineata de la 8 pana seara la 6. Stabilitatea copiilor mei si educatia lor erau mai importante decat casa nostra". O afacere condusa cu inima De ce unele afaceri sunt de succes si altele se pierd la scurt timp dupa lansarea lor? Conducand Ecademy, care are acum peste 100.000 de membri, Penny a invatat ca "afacerea trebuie sa fie condusa din inima, trebuie sa reprezinte ceva ce iubesti sa faci; eu nu pot spune daca lucrez sau daca ma joc. Imi plac oamenii, imi place sa comunic cu ei, am pasiunea de a incerca sa vad ce e mai bun in ei. Indiferent daca sunt cu mama mea, cu prieteni, cu familia sau cu membrii Ecandemy, mi se pare acelasi lucru. Sunt mereu aceeasi persoana si fac lucruri care ma pasioneaza. Cand incepi o afacere trebuie sa fii constienta ca vei sacrifica multe ore pentru bunul ei mers. Daca nu iti place, atunci o vei abandona. Vei obosi sa faci acelasi lucru, si nu numai ca tu vei observa, dar si cei pe care ii doresti drept clientii tai vor observa. Cred ca trebuie sa fim energici tot timpul, pozitivi, fericiti, altfel ceilalti nu isi vor dori sa fie in apropierea noastra. Afacerea trebuie sa reflecte ceea ce esti tu, nu numai ce esti apt sa faci sau ce ai invatat sa faci in facultate", a punctat Penny. De multe ori de-a lungul discutiei noastre, co-fondatoarea Ecademy a mentionat cuvantul "valori". Valori pe care le insufla copiilor ei, valori dupa care un om ar trebui sa se conduca in viata, care il vor ajuta sa devina un profesionist desavarsit. Pe site-ul Ecademy, la pagina de prezentare, sunt, de asemenea, impartasite un numar de valori dupa care conducerea Ecademy se ghideaza in activitatea ei si pe care le transmite membrilor de pe intreg globul: onestitate, deschidere, transparenta... Penny este adepta "bunastarii emotionale", un concept pe care incearca sa-l dezvolte in randul membrilor pentru ca acestia sa atinga adevaratele valori. "Intotdeauna le sugeram memnbrilor sa fie fericiti cu ceea ce sunt inainte de a discuta despre afacerea lor. Daca esti inca intr-o lupta interioara, daca nu esti echilibrat din punct de vedere emotional, daca nu crezi in produsul tau, nu vei atrage oameni. Eu sunt foarte emotionala si vorbesc intotdeauna din inima. Oamenii tind sa-si aminteasca o persoana care vorbeste cu sufletul", puncteaza Penny. Aceasta recunoaste ca, daca ea este sufletul Ecademy, Thomas, sotul ei, nu poate fi decat creierul din spatele intregii activitati. Penny spune ca lucrul impreuna cu sotul ei nu are decat avantaje: cei doi reusesc sa se cunoasca mai bine si sa imbine viata de familie cu aceea profesionala: "Cred ca multi oameni care incep o afacere sau care lucreaza sunt alfel decat acasa. Lucrul in mijlocul familiei este benefic pentru copiii nostri, deoarece vad in mine un model: o femeie poate sa si lucreze, dar poate fi si mama... Avem prieteni care au sotii casnice si care nu au nicio idee despre ceea ce fac sotii lor la birou. Pentru mine, faptul ca il pot vedea tinand un discurs ma face mandra si invat multe despre el, despre temerile lui, despre ceea ce ii place, deoarece calatorim impreuna. Stiu cum sa il fac sa se inveseleasca atunci cand e trist si el la fel, pe mine. Cred ca ne ajuta sa fim mai apropiati si acest lucru este bun si pentru afacere. Cand tinem un discurs impreuna, ne complimentam foarte des: el spune despre mine ca sunt sufletul Ecademy, iar eu despre el ca este creierul afacerii". Cum imbini cariera cu familia? Penny Power si-a creat un sistem: ea nu imbina afacerea cu familia, ci le identifica una cu alta. Este o calitate pe care femeile o au, puncteaza ea, dar nu o pun in evidenta. Femeile de afaceri agresive, care concureaza intr-o lume a barbatilor, nu vor reusi, considera co-fondatoarea Ecademy. "Femeile sunt fiinte minunate si abilitatile lor de a discuta, de a asculta, de a negocia sunt foarte importante intr-o afacere. Femeile aduc atat de mult intr-o echipa si creeaza un sentiment de siguranta si grija, ca intr-o familie. Cei cu care lucram au sentimentul ca sunt iubiti, ca avem grija de ei, ca vrem sa aiba succes - toate acestea sunt lucruri pe care o mama le face. Daca reusesti sa faci acest lucru intr-o afacere, o sa creezi un loc de munca in care lumea vine cu placere", adauga Penny. Cum poti sa imbini familia de la locul de munca cu familia de acasa? Penny Power iti da cateva sfaturi: 1. Trebuie sa intelegi ce vrei si sa nu-ti refuzi nimic. Asigura-te ca iti faci timp si de activitatea de la serviciu, dar si de copii. Daca te duci la serviciu, dar tot ce iti doresti e sa stai acasa cu copiii tai, atunci activitatea ta va avea de suferit. Daca stai acasa, dar vrei sa muncesti, acelasi lucru se va intampla. 2. Pregateste-te sa faci sacrificii. Daca lucrezi si ai si copii, trebuie sa sacrifici anumite aspecte ale vietii tale, cum ar fi, de exemplu, prietenii. Penny considera ca nu ar fi fost corect pentru copiii ei daca ar fi lucrat si as fi iesit in fiecare week-end cu prietenii ei. In opinia eu, copiii trebuie sa isi stie mamica acasa: sa stea cu totii la televizor, sa se joace. 3. Gaseste un mod de a avea un program flexibil. Lucreaza atunci cand copiii sunt la scoala sau dorm, de exemplu. 4. Este mai bine sa detii o parte din ceva important decat totul din nimic! Cel de-al patrulea sfat este foarte important pentru Penny Power. Cand a infiintat Ecademy, Penny a stiut ca este imposibil sa conduca afacerea si sa creasca si copiii: nu ar fi putut angaja oameni, nu i-ar fi putut conduce, de aceea i-a delegat autoritatea lui Glenn Watkins, actual CEO Ecademy. Penny si Thomas raman fondatorii si imaginea Ecademy, dar Glenn se ocupa de partea financiara, de directiile de mers ale afacerii, in urma consultarii cu cei doi soti. 5. Pastreaza-ti flacara! Penny iti propune un joc de imaginatie: esti o lumanare aprinsa care poate sa-i incalzeasca pe ceilalti si sa aprinda mii de alte lumanari fara alta energie decat propria flacara. Cand nu esti in flacari si esti doar ceara, nu mai e acelasi lucru, spune Penny. "Fericirea e mai importanat decat banii. Inainte de a avea copii si eram o femeie de cariera, ieseam la cumparaturi, aveam programari la coafor, etc. Obtineam totul asa de usor, incat nu apreciam. Calitatea vietii mele s-a imbunatatit atunci cand am inceput sa obtin lucrurile mai greu. Dupa nasterea copiilor cand m-am dus sa imi cumpar odata o pereche de pantofi noi, a insemnat atat de mult... Nu e cel mai important lucru sa te zbati sa devii bogat, ci este de ajuns sa ai o viata confortabila si sa creezi o mostenire pentru copiii tai".

Angajamentul echipei tale scade?

In timpuri stravechi, cand Cicero isi incheia discursul, oamenii spuneau: "Cat de bine a stiut sa vorbeasca!". Dar cand Demostene termina de vorbit, oamenii spuneau: "Sa incepem!" Noi convingeri: angajamentul celor din echipa se castiga cu o cauza - oricat de nepotrivit si naiv ar suna intr-o lume corporatista si materialista! "Ofera o cauza, nu doar un loc de munca," spune Garry Hamel ("The strategy guru", asa cum este numit). Ocaziile de a explora si descoperi necunoscutul, ocaziile in care indivizii vad ca ceea ce fac conteaza, ocaziile de a fi ei insisi, ocaziile in care pot lucra asemeni profesionistilor din Cirque du Soleil ("google-it" pentru a afla mai multe!) ii conecteaza emotional (angajeaza) la viitorul companiei. Afla pentru ce se ridica din pat si vin la serviciu, in fiecare dimineata, cei din echipa ta! Fa-ti curaj si intreaba-ti subordonatii: "De ce stai / de ce lucrezi aici?", "Sunt lucrurile asa cum te asteptai sa fie?", "Ce trebuie sa fac ca sa-ti asigur energia pentru anul urmator?"

Sarbatoresti victoriile echipei tale?

Se spune ca solidaritatea unei echipe se vede la petreceri si in noroi. Este de ajuns sa privesti comportamentele unui grup in plina actiune sau la o petrecere pentru a-ti putea da seama daca acel grup s-a constituit intr-o echipa sau nu. Un manager cu calitati de lider si orientat catre rezultate, nu numai ca isi acompaniaza si isi motiveaza colaboratorii pe intreaga perioada a "bataliei", dar va sti sa si celebreze cu aceasta laurii victoriei. O echipa care nu stie sa-si sarbatoreasca realizarile nu se va putea angaja niciodata la o "lupta de uzura", pe termen lung. Cei care nu simt acest lucru isi vor pierde relativ repede si credibilitatea si legitimitatea. "Brandul" managerului respectiv risca sa fie compromis. Cateva elemente trebuie luate in calcul de fiecare data cand vrei sa celebrezi o victorie: 1. Fa-o repede: nu astepta sfarsitul unui an pentru a recunoaste performanta colaboratorilor tai. Realizarile importante trebuie sarbatorite imediat. In felul acesta se realizeaza o legatura rapida intre performanta si recunoastere, colaboratorii pastrandu-si "tonusul" pentru realizari viitoare. 2. Recunoaste meritele individuale, dar intareste mai ales meritele echipei. Orice realizare de notorietate a unei echipe are in spate si individualitati. Scoate-le in evidenta! N-o face insa in detrimentul spiritului de echipa si nu pomeni realizarile individuale ale unor colaboratori pentru a-i "cobori" pe altii. Acest lucru nu poate starni decat invidii si unele persoane performante care sunt pe "locul 2" pot sa se demotiveze. 3. Comunica: o actiune de sarbatorire a unei realizari trebuie sa fie acompaniata de o comunicare pe masura. Cateva elemente nu trebuie uitate: realizarile, valorile companiei si obiectivele viitoare. Transmiterea unor mesaje in pregatirea viitoarelor "batalii" este foarte importanta. In felul acesta, colaboratorii nu-si ies din forma. 4. Evadeaza intr-un alt univers: fii creativ. Nu te lasa prada "retetelor" clasice: o evadare cu echipa in Delta, pe malul marii (fie si iarna...) sau pe o insula, un concert privat cu o vedeta autohtona sau o petrecere cu papion intr-o piscina pot fi mai bine "gustate" decat o reuniune glaciala de multumiri sau un cocktail in care participantii "se deconstipa" dupa mai multe pahare cu sampanie... 5. ... dar nu uita "banul". Performanta motivata trebuie sa fie acompaniata si de o compensatie materiala pe masura. Aceste compensatii sunt si colective dar si individuale. Si aici trebuie gasit raspunsul la urmatoarea intrebare: "Are cel mai bun colaborator cele mai mari venituri? Daca raspunsul este negativ, trebuie facute ajustarile in consecinta... 6. ... si lucrul cel mai important: arata-le oamenilor cat de mult cantaresc ei in cadrul companiei, spune-le adevarul fara a folosi un limbaj "de lemn" si... dedica-te lor. Vei vedea ca toti te vor urma!

Ce fel de manager esti?

Iti propunem un exercitiu de sinceritate, spre auto-evaluare: raspunde la 11 intrebari care iti vor arata ce fel de manager esti. Vei vedea ca un manager bun este...

Cum sa construiesti "echipa de vis"

Cand vine vorba de managementul echipelor, atat teoria, cat si practica, par sa se puna de acord: o echipa de nota 5 poate fi formata din oameni...

De ce femeile sunt manageri mai buni

Inainte de a intra in subiect, trebuie spus faptul ca trebuie sa considerati urmatoarele informatii ca fiind generale. In acest articol sunt incluse anumite judecati...

Prea tanara pentru a fi sefa?

Tocmai ai fost promovata? Ar trebui sa fii entuziasmata. Problema este ca persoanele din echipa ta sunt cu cel putin 10 ani mai in varsta decat tine...

O meserie in care o iei mereu de la capat - managementul proiectelor

Managementul proiectelor. Suna interesant si cu siguranta este una dintre cele mai provocatoare profesii. Studiat, ca stiinta, numai de aproximativ20 de ani...

Mentor sau manager?

Jennifer Schaeffer este un manager tanar, care isi alege oamenii din echipa in functie de criterii carora putini le acorda importanta: zambetul, entuziasmul...

Cum sa conduc?

Modul in care aplici un stil de conducere sau altul depinde de capacitateata de a te conecta la realitatea firmei unde lucrezi. De aceea se spune ca...

Care este coeficientul tau de inteligenta... emotionala?

Il masori din cap pana-n picioare pe noul tau sef si, dupa o ora de conversatie, decretezi, desigur, numai pentru tine: "IQ-ul sau este submedie"...

Sefa nu are intotdeauna dreptate

Managerii sunt foarte conservatori in privinta convingerilor lor, bunesau rele, si renunta la ele foarte greu, poate chiar niciodata...
Pagina:
12