Prea multe prăjeli ți-ar putea scurta viața


Aripioarele crocante de pui, cartofii prăjiți și peștele rumenit la tigaie pot avea un gust delicios, dar dacă te răsfeți prea des cu prăjeli ai putea trăi mai puțin, avertizează un nou studiu.
Femeile care consumă mai mult de o porție de pui sau pește prăjit la nivel de săptămână au un risc ridicat de afecțiuni cardiovasculare și deces, potrivit unui studiu recent.
„Consumul total de prăjeli este strâns legat de un risc de deces mai mare, cauzat în primul rând  de bolile cardiace”, spune dr. Wei Bao, profesor de epidemiologie de la Universitatea din Iowa. Rezultatele obținute nu sunt deloc surprinzătoare având în vedere „conexiunea dintre alimentele prăjite și un nivel ridicat de colesterol și trigliceride”, potrivit dr. Guy Mintz, directorul secțiunii de cardiologie a spitalului Sandra Atlas Bass, din New York.
„Alegerile alimentare neinspirate nu vor avea niciodată rezultate pozitive în ceea ce privește starea de sănătate generală. Cu toții avem ocazia să trăim mai sănătos și să avem o viață mai lungă dacă adoptăm un stil de viață benefic. Este momentul să conștientizăm impactul alegerilor alimentare de zi cu zi și să înțelegem că tot ceea ce consumăm are consecințe pe termen lung”, continuă acesta.
Pentru realizarea studiului dr. Bao și colegii acestuia s-au bazat pe datele înregistrate cu privire la sănătatea a 107.000 de femei, cu vârste cuprinse înte 50 și 79 de ani, care au fost chestionate cu privire la dieta zilnică și problemele de sănătate. Participantele au fost recrutate  între 1993 și 1998, iar analiza a continuat până la finalul anului 2018. În aceste două decenii 31.588 dintre participante au decedat, dintre care 9.320 au fost decese cauzate de boli cardiace, 8.358 de cancer și 13.880 din alte cauze.
Cercetătorii au observat că femeile care consumau prăjeli des aveau și alte probleme de sănătate care le afectau inima. O treime dintre participante, care consumau una sau mai multe porții de prăjeli pe săptămână, erau obeze. De asemenea, 44% dintre femeile care mâncau o porție de prăjeli pe săptămână erau supraponderale.
„Peste jumătate dintre participante nu au respectat cele 150 de minute de exerciții fizice recomandate la nivel de săptămână, iar 40% dintre ele au fumat mai mulți ani”, spune dr.
Mintz. Chiar și după ce au fost înlăturați ceilalți factori care puteau influența rezultatele, prăjelile puteau fi asociate în continuare cu un risc ridicat de deces.

 
S-a ajuns la următoarele concluzii:

- Femeile care au consumat una sau mai multe porții de prăjeli pe săptămână aveau un risc de deces cu 8% mai mare față de cele care nu consumau astfel de preparate;
- Una sau mai mute porții de pui prăjit la nivel de zi cresc riscul de deces cu 13% și pe cel din cauza bolilor cardiace cu 12%;
- Una sau mai multe porții de pește prăjit la nivel de zi cresc riscul de deces cu 7% și pe cel provocat de boli cardiace cu 13%.
 
Cercetătorii nu au identificat o legătură clară între prăjeli și riscul de cancer, iar studiul nu a demonstrat relația de tip cauză-efect între prăjeli și decesul prematur.
„Chiar dacă studiul s-a focalizat asupra femeilor, este foarte probabil ca și bărbații să fie afectați în mod similar de un meniu care conține preparate prăjite.
Obezitatea are un rol major în ceea ce privește riscul de deces, iar femeile care preferau prăjelile consumau mai multe calorii decât erau necesare la nivel de zi”
, explică dr. Bao.

 
Ar putea fi implicați și alți factori

Persoanele din Spania consumă foarte des prăjeli, dar un studiu precedent nu a identificat nicio legătură între aceste preparate și riscul de deces în acea țară. Diferența se poate datora faptului că spaniolii prăjesc alimentele folosind ulei de măsline și că preferă să prepare alimentele crocante chiar acasă, în loc să meargă la restaurant și să le comande. Problema este că în majoritatea localurilor alimentele sunt prăjite în ulei de alune sau de rapiță, iar uleiul este refolosit de multe ori.

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod
;