Alimente indicate și contraindicate în anemie


Anemia este o boală caracterizată printr-o reducere a numărului de celule roșii sau hemoglobină din sânge. Acest lucru duce la o scădere de oxigen în sânge și pacientul resimte fie o stare de oboseală, amețeli și o susceptibilitate crescută la boli.
Cauzele anemiei sunt multiple, de la diferite afecțiuni, până la pierderile de sânge sau simplu o dietă săracă în nutrienți.  
 
Recomand pacienților care suferă de anemie să evite consumul de grăsimi saturate din produsele de origine animală, inclusiv untul și lactatele nedegresate. De asemenea, cele mai multe tipuri de carne conțin grăsimi saturate, dar în același timp ele sunt o sursă bună de fier, deci eliminarea completă a acestui aliment nu este total recomandată.
 
Pe lângă grăsimile saturate, cele hidrogenate sunt la fel de nocive pentru persoanele anemice. Pe acestea le regăsim în alimentele de tip fast-food, alimente prăjite, zahăr, alcool, alimente rafinate și prelucrate. 
Intoleranța la gluten este o cauză frecventă a apariției anemiei. Ar fi indicat să evităm alimentele cu gluten. Printre alimentele cu un conținut ridicat de gluten, se numără pastele, produsele de panificație și cele din grâu. 
 
 
Fibrele sunt esențiale pentru o sănătate bună, însă previn absorbția nutrienților în organism, esențiali mai ales în stările anemice. Alimentele bogate în fibre cum ar fi orezul brun, nu trebuie să fie consumate în același timp cu alte alimente bogate în fier (carne de vită, fructe de mare).  
 
O cauză comună a anemiei este aportul inadecvat de acid folic, pe care organismul nu îl poate stoca. Acesta are nevoie de “o aprovizionare” constantă de acid folic, pe care îl regăsim în legumele și fructele proaspete. Recomand pacienților să consume fructe și legume, fie în stare proaspătă, fie sub formă de sucuri sau smoothie-uri. De preferat, sucurile să le facem din legume și fructele să le mâncăm ca atare. Prepararea termică distruge o parte din  nutrienți, așa că este recomandabil să consumăm legumele proaspete sau gătite foarte puțin, cum ar fi la aburi.
Pentru absorbția corectă a acidului folic, este indicat să consumăm și alimente bogate în zinc.  
  
De asemenea, pe lista nutrienților zilnici necesari în stările anemice este și fierul. Alimentele bogate în fier includ carnea roșie și ouăle, legumele cu frunze verzi cum este spanacul, varză, plus cerealele integrale, pâinea și cerealele fortificate, stridiile, avocado, ridichiile, dovleacul, piersicile, prunele, prunele uscate, stafidele și soia.
 
Calciul poate interfera cu absorbția de fier, iar cel mai bine este să consumăm alimentele bogate în calciu la ore diferite decât alimentele cu un conținut mai bogat în fier. 
Vitamina C ajută la absorbția fierului din leguminoase, astfel că o dietă care include citrice, sparanghel și ardei gras este esențială pentru absorbția fierului și prevenirea anemiei.  
  
Anemia poate fi cauzată de lipsa vitaminei B12. Cei mai mulți oameni consumă de obicei suficiente alimente care conțin vitamina B12, dar din cauza unor afecțiuni sau, uneori, a unui regim alimentar vegetarian, organismul se poate confrunta cu o deficiență de vitamină B12, pe care o regăsim cu precădere în carne și produsele lactate. 
 
   
Pacienții cu anemie trebuie să fie atenți și la interacțiunea anumitor elemente nutritive care pot scădea absorbția de vitamine B și a acidului folic.
 
Taninii din cafea pot interfera cu absorbția fierului din surse vegetale, precum fasolea sau spanacul. Recomand să reducem cantitatea de alimente bogate în tanini și să le consumăm separat de alimentele care oferă un aport de vitamine B și acid folic. 
Recomand o alimentație corespunzătoare și suplimente alimentare cu fier, vitamine B și acid folic, care pot preveni și trata anemia.  
  

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod
;