Comunica mai bine!

Ce ar trebui sa eviti?


1. Intreruperea celuilalt pentru a face cu totul altceva, mai putin legat de conversatia voastra sau a interveni cu pareri personale.

2. Sa ai o tendinta de a interpreta, adica aceea de a formula in locul celuilalt ratiuni ascunse ale cuvintelor sau comportamentelor sale relatate. Prin aceasta, celalalt ar putea intelege ca te consideri superioara lui prin intelepciunea pe care vrei s-o afisezi. O alta situatie legata de interpretarea ta ar putea fi aceea ca poate gresesti, iar celalalt ar observa prin aceasta ca nu a fost inteles si de aceea ar putea sa inceteze sa mai comunice sau sa-si puna in functiune mecanismele de aparare, ceea ce ar denatura corectitudinea mesajului si a comunicarii.

3. Sa evaluezi, adica sa formulezi judecati de valoare, pozitive sau negative, referitor la ceea ce spune celalalt.
O evaluare negativa ar avea drept consecinta crearea unui climat nefavorabil si scaderea motivatiei pentru comunicare, deci blocarea comunicarii. Evaluarea pozitiva ar putea determina interlocutorul sa comunice numai lucruri pozitive, pentru a mentine in ochii tai o imagine pozitiva despre el.

4. Sa manifesti atitudinea de ajutor sau consiliere, adica aceea de a-i propune celuilalt solutii pe care tu le consideri potrivite. Celalalt se va simti ghidat prin sfaturi, eventual chiar dominat. Riscul major al acestei atitudini este de a insinua superficialitatea ideilor celuilalt.
Cand vrei sa-l ajuti, te substitui celuilalt si ii ingradesti posibilitatea de a-si asuma si rezolva propriile probleme. Daca interevii si ii spui "Hai sa nu dramatizam", inseamna ca subestimezi experientele celuilalt, eventual exprimi impresia ca exagereaza si ca deformeaza adevarul. Comunicarea denatureaza in acest caz, fie spre agresivitate, fie spre blocaj.

5.
Sa-i pui intrebari celuilalt pentru ca acesta sa se exprime. Se formeaza astfel o relatie de dependenta intre voi si tu ai oarecum, din acest motiv, o pozitie dominanta, ceva de genul "aici eu pun intrebari".
Riscul acestei atitudini ar fi ca partenerul de discutie isi poate structura un discurs superficial sau, si mai important, exprimarea celuilalt ar putea fi canalizata sau manipulata in directia pe care o doresti tu, comunicarea pierzand astfel din autenticitate.

Respectand aceste recomandari, adaugandu-le experientei tale, pe langa ceea ce consideri si tu important, comunicarea poate deveni autentica si prin aceasta va ajuta si ea la formarea unor relatii interpersonale pozitive, cordiale si nu in ultimul rand constructive.
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod