Ce este stresul toxic și cum poate fi prevenit din copilărie

de Amalia Skelton, 24 Mai 2019

Anii copilăriei pot afecta foarte mult cum te vei comporta la vârsta adultă. De la principii până la starea de mulțumire și lucrurile care te fac să zâmbești, toate pot fi neutralizate de stresul toxic care devine evident după ce crești, dar își are originea în primii ani de viață.
Copilăria influențează semnificativ ce fel de persoană vei deveni și cum te vei comporta mai târziu. Afecțiunile psihologice pot apărea încă din copilărie, dar se vor agrava și vor deveni evidente mai ales când ești deja adult.

 
Ce este stresul toxic?

Este o afecțiune pe fond emoțional cu originea în primii ani de viață. Dacă vei fi expus de timpuriu stresului reacțiile negative ale organismului vor fi activate mult mai devreme decât de obicei. O familie iubitoare, un mediu liniștit și relațiile interpersonale pozitive pot sprijini copiii pentru a reveni la o stare de echilibru, învățând să-și revină după ce trec prin momente neplăcute. Cu toate acestea, dacă cei mici vor fi expuși continuu situațiilor stresante și nu au nicio modalitate de a reduce tensiunea acumulată reacțiile la stres vor fi modificate, iar efectul va deveni evident la vârsta adultă.

 
Stresul poate avea trei tipuri de efecte asupra organismului:

 
1. Pozitiv

Stresul pozitiv reprezintă o parte esențială a vieții, care asigură progresul și dezvoltarea abilităților de învățare și adaptare. Se caracterizează prin creșterea de scurtă durată a ritmului bătăilor inimii și a nivelului de hormoni.

 
2. Tolerabil

Un nivel tolerabil al stresului activează sistemul de alertă al organismului într-un grad mai ridicat decât stresul pozitiv, ca urmare a circumstanțelor mai complicate sau care se prelungesc pe un interval semnificativ. Dacă această activare a reacției anti-stres este echilibrată de relații pozitive cu adulții care îl ajută pe copil să se adapteze, creierul și celelalte organe își vor reveni și se vor reface în urma efectelor negative.

 
3. Toxic

Un efect toxic este mult mai dăunător. Va avea loc atunci când copilul trece prin situații dificile foarte frecvent, iar stările emoționale negative sunt prelungite și foarte intense, fără să aibă sprijinul adulților. Această activare continuă a mecanismelor de reacție la stres crește riscul de declin al funcțiilor cognitive și va provoca o abilitate redusă de a gestiona circumstanțele dificile la vârsta adultă.

 
Cum te afectează stresul toxic ca adult?

Deși stresul toxic se declanșează în copilărie poate avea un efect negativ asupra vieții de adult.
Un nivel toxic al stresului pentru o perioadă îndelungată în copilărie va avea un impact cumulativ foarte nociv asupra sănătății la nivel fizic și psihologic la vârsta adultă. Printre consecințe se numără depresia, anxietatea, diabetul, bolile cardiace sau hipertensiunea arterială.
În cadrul studiilor de specialitate s-a constatat că stresul toxic din copilărie se poate manifesta mai târziu și sub forma alcoolismului, obezității, depresiei sau chiar a cancerului.

 
Cum se poate preveni stresul toxic?

Vestea bună este că există modalități pentru a preveni apariția stresului toxic, dar contează foarte mult să se acționeze rapid. Având în vedere faptul că agravarea stresului este condiționată de lipsa sprijinului din partea adulților, cea mai utilă măsură este să se asigure un mediu familial pozitiv, care să susțină copilul pentru a-și reveni după ce ia contact cu stresul.
Potrivit specialiștilor, este foarte util să se analizeze care sunt factorii care stresează părinții și să se acționeze pentru eliminarea lor pentru că în acest mod și copilul va avea parte de un sprijin continuu și multă afecțiune.

 
Cum se poate trata stresul toxic?

Este mult mai complicat să se trateze stresul toxic decât să fie prevenit. În cadrul strategiei folosite obiectivul principal este reducerea factorilor stresanți și a intensității reacțiilor pe care le provoacă. În acest mod se încearcă minimizarea vulnerabilității și fortificarea organismului în fața evenimentelor problematice. Terapiile se focalizează pe crearea stării de mindfulness și cultivarea recunoștinței.

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod