Inima: ghid medical de vara


Odata cu schimbarea vremii apar si alimentele proaspete de sezon si poti spune ca vei avea parte de un sezon colorat si fericit, insa mai ai nevoie de ceva: activitati fizice distractive si benefice sanatatii.
Pentru a te bucura de efectele benefice pe care sportul le aduce inimii nu trebuie sa participi la un maraton, iata cateva sfaturi care sa-ti vina in ajutor:


1. Exercitiile usoare

Acestea pot arde un numar mare de calorii si iti pot furniza forta si energie fara ca musculatura si articulatiile sa fie puse in pericol. Chiar daca trebuie sa te recuperezi in urma unei interventii chirurgicale, mentinerea unui tonus muscular propice este importanta, iar in acest caz exercitiile usoare sunt poate cea mai buna alegere.

Multe studii au dovedit ca practicarea unor activitati fizice diminueaza riscurile afectiunilor cardiovasculare. Un program regulat de exercitii iti mentine corpul sanatos. Un organism antrenat zilnic rezista in fata bolilor mult mai bine decat unul neantrenat.

De exemplu, exercitiile aerobice inglobeaza activitati fizice - precum plimbarile, joggingul, biciclismul, inotul etc. - in urma carora inima isi mentine sanatatea pentru o perioada indelungata de timp. Desigur, nu uita sa vorbesti cu medicul inainte de a incepe serie exercitiilor de rutina.


2. Inotul

Cand zilele devin din ce in ce mai toride, "intra la apa"! Inotul este un sport nemaipomenit, care pune in miscare toata musculatura organismului si care nu solicita foarte mult articulatiile. Acest sport imbunatateste rezistenta inimii, ajuta la scaderea presiunii sanguine, la piederea kilogramelor si creste nivelul colesterolului "bun".


3. Golful

In timpul verii, capul sa iti stea numai la golf. Mersul si ochirea mingii de reper sprijina rezistenta inimii si reduc la minim incordarea musculaturii. De asemenea, golful este o activitate distractiva care presupune intalnirea cu mai multi prieteni, iar socializarea in cursul jocului te poate elibera de stres si te poate intretine in timpul jocului, facandu-l mai interesant. Nu uita ca atunci cand te intalnesti cu prietenii la golf sa bei apa din abundenta si sa porti haine lejere.


4. Mersul

Cel mai grozav lucru in ce priveste mersul este ca il poti practica peste tot. Iti poti croi drumul cum doresti si in timp ce practici acest "sport" iti poti rezolva necesitatile si problemele. Mersul vioi timp de 30 minute, de cateva ori pe saptamana s-a demonstrat ca scade considerabil riscul unui atac de inima sau dezvoltarea unei afectiuni coronariene. De asemenea, mersul iti da energie, te ajuta sa te relaxezi, tonifica musculatura, arde caloriile si ajuta la controlarea apetitului. Deci, plimba-te si bucura-te de viata.


5. Dieta cu impact ridicat

Poti scadea riscul afectiunilor cardiovasculare prin abordarea unui regim alimentar mai sanatos, iar vara este sezonul perfect pentru imbunatarirea sau schimbarea planului alimentar. Aceasta presupune sa consumi mai putine grasimi, sodiu, alimente cu multe calorii, dar prin adaugarea fibrelor in dieta ta.


6. Rosiile

In timpul verii, rosiile sunt proaspete si usor de gasit in piete si magazine.
Rosiile au un continut scazut de sodiu, dar o cantitate mare de fibre, care ajuta la scaderea nivelului colesterolului. De asemenea, cercetatorii au descoperit ca rosiile contin licopen, care reduce riscul afectiunilor cardiovasculare. Asociatia Americana a Inimii recomanda consumarea rosiilor asadar, coloreaza-ti salatele cu rosii gustoase.


7. Cerealele

Cerealele sunt surse excelente de fibre, continand aproximativ 6 g de fibre in fiecare jumatate de pahar. Asociatia Americana a Inimii sustine ca aceasta cantitate asigura 20% din necesarul zilnic de fibre pentru o dieta sanatoasa.


8. Pestele

Consumand peste ai la indemana o modalitate sanatoasa sa iti reduci cantitatea de grasimi saturate si nivelul colesterolului "rau". Unii pesti, precum somonul, contin acizi grasi omega-3, care reduc riscul unei afectiuni cardiovasculare. Gandeste sanatos si consuma peste.


Masuri de protectie

Fiecare trebuie sa se protejeze in conditii de expunere la temperaturi extrem de ridicate. Iata cateva masuri de protectie care vor asigura o buna functionare a aparatelor cardiovascular si respirator:
  • o temperatura ambientala normala prin aerisirea camerelor si folosirea aerului conditionat pentru temperaturi normale;
  • evita plimbarile in spatiile deschise in timpul orelor caniculare (11:00-17:00), mai ales in cazul varstnicilor si a copiilor;
  • imbracaminte lejera si subtire, in culori deschise, iar pe cap palarie protectoare pentru evitarea insolatiei;
  • rehidratarea cu cantitati adecvate de lichide pentru a evita insolatia, lesinul, scaderea tensiunii arteriale si accidentele vasculare.
    Se pot folosi sucuri de fructe, apa plata si minerala, ceaiuri de plante la temperatura camerei;
  • dusuri la temperatura camerei;
  • o remarca speciala trebuie facuta pentru persoanele  varstnice care urmeaza tratamente vasodilatatoare si cu diuretice (pentru diferite afectiuni cardiace). Dozele in aceasta perioada trebuie readaptate! Este posibila intreruperea administrarii unor medicamente sau reducerea dozelor acestora, deoarece pot produce vasodilatatie (care se suprapune peste vasodilatatia determinata de temperatura ridicata) sau pierderea de apa si electroliti prin urina (in cazul diureticelor). Toate acestea pot scadea volumul sanguin circulant si tensiunea arteriala si sa predispuna la accidente vasculare;
  • evitarea alcoolului (in special a tariilor) in perioadele de caldura pentru ca poate sa produca vasodilatatie sau tahicardie (accelerare a ritmului cardiac) care se suprapune peste tahicardia produsa de temperatura ridicata.


Articole utile:
Afectiunile cardiovasculare
Regimul alimentar in bolile de inima
Viata sexuala si afectiunile cardiovasculare
Cum afecteaza caldura aparatul cardiovascular si respirator?

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod
;