Iubiti bacteriile pielii voastre

Sanatatea pielii, considerata prima linie de aparare a organismului impotriva infectiilor si ranilor, depinde de mentinerea unui echilibru ideal intre celulele epiteliale si milioanele de bacterii si de microbi care traiesc la suprafata.

Se stie ca pielea umana adaposteste un adevarat "ecosistem" bacterian. Un grup de cercetatori americani a explorat in amanunt bacteriile si microbii de la suprafata pielii, in ideea ca aceste rezultate le vor folosi medicilor sa identifice metode noi si eficiente pentru tratarea unor maladii care afecteaza epiderma.

Pentru a intelege mai bine acest echilibru, cercetatorii de la National Institutes of Health (NIH) din Statele Unite au explorat "microbiomul" , adica totalitatea genomurilor bacteriene care exista natural pe epiderma umana, realizand secventierea ADN-urilor tuturor microorganismelor care traiesc la nivelul epidermei. Au descoperit o diversitate de bacterii si microbi, nebanuita.

Echipa de cercetatori americani, coordonata de Julia Segre, spera ca acest studiu va conduce la o identificare a factorilor genetici, dar si a celor din mediu care sunt responsabili pentru aparitia eczemelor, a psoriasisului, acneei si a altor afectiuni ale epidermei.

Cercetatorii americani au analizat esantioane de epiderma de la 10 voluntari cu o stare buna de sanatate atat generala cat si a pielii, din 20 de locuri diferite de pe suprafata corpului. Cea mai mare diversitate microbiana a fost constatata pe antebrate, cu o medie de 44 de specii diferite de bacterii si microbi, iar cea mai mica, cu doar 19 specii distincte, in zona din spatele urechilor.

Acest adevarat ecosistem, pe care il ducem cu noi in fiecare moment, are trei tipuri de bacterii. Unul prefera un mediu "uleios" (intre sprancene, sub nas, in urechi), altul este "umed" (interiorul narilor, sub brate), iar altul este "uscat" (antebrate, fese).

"In aceste conditii, principiul de lupta impotriva bacteriilor de pe piele trebuie reevaluat, pentru ca aceste minunate bacterii sunt cele care ne apara si intretin pielea. Trebuie gasit un echilibru mai bun intre nevoia de a ne curata pielea si posibilitatea de a lasa toate aceste microorganisme sa traiasca la suprafata pielii noastre", a declarat Julia Segre, coordonatorul programului.

Comentarii (2)