10 strategii de networking

Crearea, intretinerea si dezvoltarea unei "retele" de cunostinte care sa lucreze in favoarea ta si pentru care sa lucrezi la randul tau ar trebui sa...

Crearea, intretinerea si dezvoltarea unei "retele" de cunostinte caresa lucreze in favoarea ta si pentru care sa lucrezi la randul tau artrebui sa faca parte din lista de responsabilitati zilnice a fiecareiadintre noi.

Iata ce te sfatuieste Teodora Migdalovici, Advertising Analyst:

1. Nu doar in dragoste si razboi totul e permis
Cum si-n business e vorba in egala masura de strategie si de pasiune,afacerile completeaza seria zonei libere de interdictii. Daca mai adaugamca la noi afacerile s-au facut multa vreme haiduceste, fara un cod nescrisal calaverismului in business, avem tabloul complet. A se vedea in acestsens explozia de carti despre bunele maniere in afaceri, in reeditarimultiple, de unde se deduce ca exista un fond tare consistent de relemaniere, dar si o mare dorinta de a intra inlumea buna.

Cum din precautie si nu din pesimism am invatat sa pun raul inainte,prima mea regula in networking e sa nu iau in calcul invitatiile laparteneriat, facute in contexte neoficiale, de tipul intalnirilor lacocktail sau specializari, care raman, totusi, cele mai consistente sursede noi contracte, decat atunci cand sunt dublate de varianta lor scrisa,semnata si stampilata.

Asa ca nu intrati in panica si nu apelati la Prozac atunci cand din"gentlemans agreement", acest concept pe care se fundamenteaza ideeade networking, se alege praful.

Corolar: Ca sa nu mai pierd timp pretios mirindu-ma pe alocuri delipsa numitului cod, generic, regula in afaceri e ca nu exista nici oregula. Pentru ca pledez pentru relatii profesionale pe termen lung,nu subscriu principiului de mai sus, dar din instinct de autoconservaream luat nota de existenta lui.

2. Prietenia de afaceri, un fel de amitie amoureuse

Francezii au un concept care-mi place pentru ca defineste cu precizie ostare de intermediariat: "amitie amoureuse" este la jumatatea distanteiintre prietenie si dragoste. Granita e mobila si poate fi deplasata lastanga sau la dreapta conceptului. La fel e si cu prietenia de afaceri,un soi mai special de relatie interumana. Extremistii zic ca pentru ascapa de deziluzii, prietenia trebuie din start lasata la usa din secundain care ai intrat in business. Romanii au si ei tot felul de zicerisuculente care concentreaza experienta locala a relatiilor de afaceri:"Frate, frate, dar branza e pe bani", "Fereste-ma Doamne de prieteni,ca de dusmani ma feresc singur", "Cand intri pe terenul facerii de bine,intri pe teren minat".

Subscriu cu multa siguranta pentru fiecare dintre ele pentru ca le-amconfirmat in experienta.

In urma cu cativa ani, regula mea de aurin networking era: "intermediaza relatii, recomanda oameni care-tiplac, intinde mereu o mana de ajutor celor cu potential si vei avea inperspectiva daca nu un ipotetic suport din partea lor, macar sigurantaca nu vei avea surprize neplacute dintr-o zona in care ti-ai marcatpozitiv teritoriul". Teoria n-a fost mereu confirmata de practica,asa ca astazi pledez mai putin pentru ideea prieteniei in afaceri,cat mai degraba pentru aceea a intereselor comune dublate de respect.

Corolar: Situatiile care reiau in mic "Cain versus Abel" sunt inerente. Nue nici o suparare. Solutia e:

3. Sa construim si prin eliminare

Exact ca in sculptura, unde se adauga valoare prin eliminare, reteaua derelatii/ parteneri reali si potentiali se poate nu atat construi, cat maiales consolida, prin taierea de pe lista frecventatilor a acelora fata decare incompatibilitatea in termeni de corespondenta a valorilor care teghideaza in cariera e tot mai vizibila. Eu, una, am inca mari problemein a digera ideea lipsei de etica in afaceri. Riscul unei exigente bineascutite si a (mult prea) marilor sperante reduce insa reteaua la unturn de fildes, adica tot ce poate fi mai periculos pentru un om carese vrea in miezul evenimentelor si-al lumii.

Corolar: Relatiile se construiesc greu si se pierd repede, asa ca itipoti permite sa construiesti si prin eliminare cu conditia sa ai mereuun as in maneca. Ceea ce e de recomandat, pentru ca duplicitarii nu vormai fi multa vreme la moda.

4. Asul din maneca. Banii sau reputatia!

Cum imi place sa simt gustul libertatii in curajul de a spune ce gandesc,cum imi permit sa fiu din ce in ce mai selectiva in alegerea oamenilorpe care-i frecventez si pentru care lucrez, cum imi propun sa fac lucruridin placere si fara presiuni, cum nu-mi displace sa traiesc bine . vad inresursele materiale un instrument si nu un scop . am ajuns la urmatoareaformula: nu-mi joc niciodata toate mizele pe-o carte.

Asa ca niciodata nu ma multumesc cu un singur tip de activitate siaplicand formula de mai sus, imi ingadui luxul de a face lucruri din puraplacere, fara sa ma gandesc la beneficiile materiale (vezi munca deanalist ori cea de profesor) si lucruri care-mi aduc satisfactii dintrecarecele materiale nu lipsesc (vezi munca de consultant).
Cariera meafunctioneaza pe sistemul vaselor comunicante. Niciodata nu-mi fac dincastig un moto, din reputatie da. Si acesta este unul dintre motivelepentru care investesc in educatie si-n specializari cu aceeasiseriozitatecu care investesc in relatiile cu oamenii valorosi. Pentru ca in viziuneamea, in afacerile respectabile, pe termen lung, castigurile sunt oconsecinta a reputatiei. Ea este nectarul dupa care se dau in vantclientii respectabili. De aceea, nu alerg dupa potentialii parteneri, cifunctionez dupa principiul:

5. Lasati clientii sa vina la mine

De obicei, atunci cand vrei sa ai o relatie cu finalitati comerciale,propui intalniri, frecventezi cercurile mondene in care poti gasicontacte interesante pentru obiectivele tale, apelezi la prieteni,relatii, cunostiinte. Dar de fiecare data cand mi s-a intamplat sa fiueu cea care am batut la usi ce promisesera sa ramana deschise, cel careenuntase odinioara oferta mi-a simtit nesiguranta si-a tras zavorul,la care a adaugat si lacat si de dincolo de vizor a strigat ca nu enimeni acasa.

E stiut ca rechinii marilor afaceri simt cu impecabila precizie daca aude-aface cu un potential partener sau cu un cameleon care la nevoiese deghizeaza intr-unul de-ai lor cand e vorba de un nou contract. Amo admiratie teribila pentru cameleonii care reusesc sa pacaleascarechini, pentru cei care reusesc sa spuna clientului exact ce asteaptasa auda. Cu toata admiratia mi-e cu neputinta sa functionez asa. Suntun actor slab. Mi-am dat repede seama ca nu ma prinde ipostaza depersonaj care solicita, ci de personaj care ofera. Asa ca am schimbattactica. M-am multumit cu publicarea analizelor pe comunicare in mediielitiste, am scris rar si bine, am dat cantitatea pe calitate si-am zis:lasati clientii sa vina la mine. Nu i-am mai cautat eu pe ei, i-am lasatsa ma caute ei pe mine.

6. Spune-mi cu cine polemizezi ca sa-ti spun cine esti

Cum nu iti poti permite luxul de a avea mai multi parteneri de polemicadecat parteneri de lucru, alege-i pe sprinceana pe cei pe care iicontesti. Tinteste sus si gandeste-te daca sunt macar cateva lucruri deadmirat la oponentul tau. Pentru ca daca nu e nimic de admirat,numita polemica nu e decat pierdere de timp.
Daca te respecti, admitica nu chiar oricine merita atentia ta, fie si daca ea se consumaintr-o relatie polemica. Cand adversarul tau are o notorietate insemnatasi argumentatia ta e solida si spectaculoasa, poti deveni la fel dede cunoscut ca el si-n plus, cu o aura lipsita de balastul negativ. Esteceea ce se cheama transfer de notorietate si e extrem de util pentrudezvoltarea relatiilor si-n consecinta a business-ului.

In plus, cand ajungi in centrul atentiei, iti permiti sa lipsesti de laevenimentele modene continuind sa fii prezent poate mai mult decat dac-aifi raspuns prezent invitatiilor. Despre cine sa se vorbeasca la receptiidaca nu despre marii absenti?

Corolar: Ai curajul raspunderii si etaleaza-ti viziunea. Oamenii cupareri atipice, puternice si bine argumentate plac si devin formatori deopinie. Esti in...

7. Centrul atentiei
Traim intre zvoneri si raspandaci. Esti vorbit de bine. Foarte bine. Nuesti vorbit de bine. Si mai bine. Atata vreme cat valoarea detractorilortai e vizibil discutabila la nivel de industrie nu sunt motive deingrijorare.

Corolar: Ingrijoreaza-te doar atunci cand cei care te contesta fac partedin randul elitelor. In rest, trateaza-ti adversarii redutabili cu...

8. Maniere elegante
Chiar daca suntem in Balcani, nu pune niciodata mana in sold intr-odisputa, pentru ca pe margine vor fi mereu observatori care vor studiareactiile jucatorilor. Daca nu stii cum sa actionezi, printre ei e foarteposibil sa se afle viitorii tai fosti clienti. Aceasta asistenta tacutapoate fi cucerita sau pierduta fara sa-ti fi dat macar seama.

Cat despre partenerii de polemica e de stat la un pahar de vin si e despus verde in fata si cu argument ce e de zis. E mai bine ca cei pecare-i contesti sa afle de la tine ce e de aflat, decat sa ai reputatia decolportator, ca sa folosim un eufemism. Pe urma iti poti etala opiniilelinistit si-n alte medii.

9. Injustitiile crase se trateaza cu umor

Dupa sistemul "fara matura si bat" trateaza cu umor injustitiile crasesi ia astfel distanta fata de ele. Pe principiul "buturuga mica rastoarnacarul mare", decizia nici unui tribunal, oricat de corecta ar fi ea, nu emai dureroasa pentru vinovati decat rasul sarcastic al comunitatii, carein plus, nu e deloc costisitor.
Daca nu optezi pentru o atare atitudine,riscul pentru pierderea interesului celor din reteaua ta de relatii emare.

Corolar: Cel putin pentru Balcani, rasul e o arma mai eficienta decatjustitia. Trateaza injustitiile crase cu detasarea pe care ti-o daumorul.
Cine rade la urma rade mai bine.

10. Gaseste si mentine echilibrul
Cred in proprietatile curative ale criticii. De ce? E simplu: nu aiabordari critice, nu ai ierarhie. Ierarhie valorica inseamna progressi-mi place sa lucrez in spiritul acesta. Actionand astfel, pierzi sicastigi simultan contacte. Pierzi in cantitate, castigi in calitate. Eun targ bun, dar si numarul contactelor conteaza. Aici intervine,cel putin in cazul meu, munca de la catedra.

Studentii de azi inseamnaclientii de miine. Incerc sa le induc perspectiva mea despre afacerilede calitate: respect pentru competenta, curajul opiniei argumentate,etica, pasiune, ambitie, criterii valorice reale, verificarea surselor,picioare pe pamant, adecvare la real. E mai mult decat ce figureaza pefisa postului, dar e o investitie in viitor, si poate cea mai importantaunealta in constructia unui network.

Plus: Secretul secretelor: Pastreaza-ti indoielile pentruconfesional. Cand iesi in lume ai grija ce vorbesti, dar mai ales cenu. Nemultumirile, slabiciunile, conflictele, izbanzile chinuite e maibine sa ramana sub tacere. Intalnirile mondene sunt bune pentru relaxare,clatire de ochi si potentiale noi contacte. Daca ele devin pretext pentrudiscursuri cu valoare terapeutica, risca sa ramana cantonate acolo. Nuface sa bati pasul pe loc daca tinta ta este "mai departe".

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod