Violenta in familie: un fenomen in continua crestere

La nivel mondial, una din trei femei a fost batuta, fortata sa intretina raporturi sexuale sau abuzata in alte moduri. Dar nu doar femeile sunt victime ale violentei, ci si copiii si chiar barbatii. Principalul "vinovat" pentru cresterea cazurilor de violenta in familie este stresul acumulat pe fondul crizei financiare.

La nivel mondial, una din trei femei a fost batuta, fortata sa intretina raporturi sexuale sau abuzata in alte moduri. Dar nu doar femeile sunt victime ale violentei, ci si copiii si chiar barbatii. Principalul "vinovat" pentru cresterea cazurilor de violenta in familie este stresul acumulat pe fondul crizei financiare.

 

Violenta domestica se poate intampla oricui, insa, de cele mai multe ori, barbatii abuzeaza de partenerele lor de viata. Violenta domestica, intalnita si cunoscuta si sub numele de abuz domestic are loc intre partenerii unei relatii.

Poate lua mai multe forme incluzand constrangerea, amenintarea, izolarea, abuzul fizic, emotional si sexual.

Potrivit unui Raport Mondial asupra Violentei si Sanatatii, anual, peste un milion si jumatate de persoane isi pierd viata in urma unor acte de violenta si multe alte victime sufera din cauza comportamentelor de acest gen.

In perioada 2004 - 2009 Agentia Nationala pentru protectia Familiei a inregistrat 57202 victime si respectiv 754 decese ca urmare a actelor de violenta in familie. Specialistii estimeaza ca cifrele sunt mai mari pentru ca foarte multe cazuri de abuzuri nu sunt raportate.

 

Ce este violenta in familie?


Consiliul de Ministri al Comisiei Europene defineste violenta in familie ca fiind "orice act sau omisiune comisa in interiorul familiei de catre unul din membrii acesteia si care aduce atingere vietii, integritatii corporale sau psihologice sau libertatii altui membru al acelei familii si vatama in mod serios dezvoltarea personalitatii lui".

In tara noastra conform Legii nr. 217/2003, art.

2, violenta in familie reprezinta "orice actiune fizica sau verbala savarsita cu intentie de catre un membru al familiei impotriva altui membru al aceleiasi familii, care povoaca o suferinta fizica, psihica, sexuala sau un prejudiciu material".

 

Stresul, unul din cauzele principale ale cresterii violentei


"Oboseala, saracia, nesiguranta, presiuni de diferite feluri care apar in viata de zi cu zi cresc foarte mult nivelul de stres. Ca urmare, poate creste foarte mult iritabilitatea, toleranta la alti factori de stress. Reactiile agresive isi fac mult mai usor facuta prezenta mai ales la persoane pentru ca regulile de viata si cele morale sunt mult mai fragile si care isi pot gasi scuze pentru iesiri violente, fata de obiecte sau fata de persoane", ne spune Lena Rusti, psihoterapeut.

"Cu alte cuvinte, stresul poate sa explice faptul ca violenta a crescut in randul familiilor de la noi, insa nu poate sa justifice acest lucru. Pentru ca a-ti da voie sa fii violent doar pentru ca ai mai multe probleme este o regula antisociala, care sfideaza respectul fata de celelalte persoane", adauga specialistul.
 

Comentarii (19)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • Maria pe 30 Mai 2011, 20:46
    catre Luminita

    ...pot sa iti spun ca te inteleg perfect! si ce mi-a atras atentia e ca el nu poate avea copii...sincer? MA BUCUR! poate ca spun asta deoarece sunt copilul unui astfel de om ..si nu doresc nimanui sa aibe un astfel de parinte!!! si in acelasi timp imi pare atat de rau pentru tine ..poate ca un copil ti-ar fi dat speranta, ti-ar fi alinat sufletul ... eu ma uit la mama si vad tristetea de pe chipul ei, si nu stiu daca ar fi putut rezista fara mine si sora mea...Cand am citit comentariu parca am citit viata mamei mele aproximativ ...si doare doare atat de tare cand parca esti legata de acel om si nu ai cum sa scapi..doar sa accepti si s atreci peste!! In cele din urma vreau sa iti spun poate ca un mic sfat .. sa gasesti intotdeauna taria de a merge mai departe( e greu, incredibil de greu) si sa iti gasesti oarecum alinarea chiar si in lucruri mici dar care sa te faca sa zambesti din cand in cand ...Cu mult drag , Maria!

    0
    0

  • luminita pe 5 Mar 2011, 21:14
    violenta in familie

    Numai cine a trecut prin asa ceva,poate sa inteleaga ce-nseamna violenta in familie.Nimeni altcineva nu are cum sa-nteleaga ce-nseamna sa paralizezi efectv de frica cind sare la tine racnind ca un animal,lovindu-te cu ce are la-ndemina,cind vezi in jurul tau cum distruge lucruri dragi tie,cind simti cum stringindu-te de miini te-impinge in pereti,in mobila,in ce apuca.Nu stiti ce-nseamna sa se arunce cu mincare in tine,cu cafea fierbinte,sa fii lovita cu lucruri cu asa putere incit se sparg la ompactul cu corpul tau.Sa nu ai parte de afectiune,o vorba buna,intelegere,sa fii tratata cu indiferenta sau cu iesiri violente.Si toate acestea doar pentru ca ai o alta parere decit el,ca-l contrazici.Doare cumplit sufletul cind esti jignit si calcat in picioare,cind respecti si nu primesti acelasi lucru,cind stii ca ai facut tot posibilul sa fie bine,dar in loc de bine lucrurile sint tot mai grave.Doare cind stii si ca sotul tau care te trateaza astfel,are o facultate terminata si o functie de raspundere intr-o mare companie.Esti dezamagita de un om care ar trebui sa fie un exemplu pt.toata lumea.Faptul ca depinzi financiar de el,doare insa incotro s-o iei fara casa,serviciu,bani si bolnava fiind?Nu vorbiti cei care nu stiti,care nu ati trecut prin situatii similare,nu vorbiti ca e simplu sa pleci si-atit!!!Trebuie sa ai unde pleca si cu ce.E simplu sa zici:il parasesti si ai rezolvat problema.Sa ajungi pe drunuri?Multe suportam nu stiu pina cind,doar pt.situatie.Acceptam sa fim umilite si calcate in picioare pt.ca nu avem unde merge!!!Ne riscam viata linga un astfel de animal,linga o astfel de bruta.Bineinteles ca nu poti fii fericita intr-o astfel de situatie,iar trauma la care ai fost supusa ani si ani nu se va vindeca niciodata.Voi trai mereu cu frica in mine,ma sperii de el doar cind il vad ca intra pe usa,va dati seama ce e-n sufletul meu.Sint trista si speriata tot timpul,fara speranta,pt.el nu conteaza ce-mi doresc,doar el conteaza.Nu avem copii,el nu poate;si acest lucru ma intristeaza.Totusi nu se bucura ca l-am acceptat asa cum e,nu ma pretuieste.Primii cinci ani de casnicie au fost linistiti,n-a ridicat tonul sau mina la mine,apoi s-a declansat calvarul.N-am inteles si nu voi intelege niciodata de ce.Sintem in al 15-lea an de casnicie,am suportat multe violente din partea lui in ultimii zece ani.Nu stiu cit mai suport si cum se va termina tot cosmarul acesta numit"casnicie"prin care trec.Simt de multe ori c-am ajuns la capatul puterilor.E usor sa vorbiti,retineti ca doar cine trece prin asa ceva,poate intelege disperarea,umilinta si neputinta de a face ceva!Felicitari acelor barbati care-si respecta sotia,daca ei exista!

    3
    0

  • aura pe 15 Feb 2011, 13:03
    ptr.Gigel

    Spui ca asta e rostul femeii sa stea tot timpul la cheremul barabatului,animalule toti sinteti niste porci BARBATII,DAR VA VENI JUDECATA DE APOI SI VETI PLATI PTR TOATE AGRESIUNILE CU FEMEIA DE LINGA VOI,UN BARBAT CARE ISI AGRESEAZA NEVASTA FIE FIZIC,VERBAL SAU SEXULAL SINT ANIMALE SALBATICE DUMNEZEU SA VA IERTE MERITATI OMORITI CU PIETRE PORCILOR

    4
    0

  • miliuta pe 23 Ian 2011, 12:14
    pentru gigel

    ce nenorocit esti ,si ce analfabet ,!de ce spui ca tu esti cel care o iei cum spui de nevasta? Poate ca ea este cea care te accepta din considerente pe care tu nu le stii, nu esti tu personajul principal.Si ce rusine pentru toti barbatii romani ca inca mai exist MULTI CA TINE CE GINDESC ASA .Nu esti decit un gunoi si numai cind ma gindesc ca exista vreo femeie care este linga tine ,mi se face ,,pielea de gaina "

    3
    0

  • dina pe 16 Apr 2010, 19:51
    ..

    ce usor e sa judeci!!oare de ce ?

    1
    0

  • justonegirl pe 10 Apr 2010, 19:28
    mdap

    violenta in familie ucide copilul din toate punctele de vedere.O spun din cunostinta de cauza

    2
    0

  • dodiandruiubirica pe 9 Apr 2010, 15:12
    :((

    Adevarul este crud , dar di pakate zi de zi mor o gramada de femei in toata lumea din cauza partenerului de viata...si din pakate romania este una din tara in care la ora actuala nieni nu face nimic pentru ele, nici macar nu au parte de un sprijin familiar :( eu sunt contra violentei in familie si nu consider ca o femeie 'merita' sa fie maltratata, consider ca trebuie sa existe o institutie care sa o ajute ca sa iasa din acest calvar; dar din pakate ptr romania trebuie sa mai asteptam multi ani ca societate sa se constientizez si sa faca ceva impotriva abuzurilor.

    2
    0

  • Cristina pe 7 Apr 2010, 11:02
    Fenomen complex si multe prejudecati

    Buna ziua, Am de facut o corectie: nr. de tel. al Fundatiei Sensiblu este 021 311 46 36, in cazul in care cineva ar putea avea nevoie. In ceea ce priveste alcoolul si saracia - sunt factori favorizanti, nu cauzali; nu produc violenta ci doar creeaza contextul ca ea sa se manifeste. Cauza o gasim in alta parte: modelul invatat in familie, pattern-ul comportamental preluat de la parinti. Copiii invata modul de relationare si de raportare la sexul opus de la parinti, bunici, persoane semnificative pentru ei. Daca relatiile sunt agresive, lipsite de respect si dezechilibrate, exista o probabilitate mare de a prelua acelasi mod de relationare, daca nu are un alt model pozitiv si puternic care sa contrabalanseze. In acelasi timp, cauza o mai gasim in modelul relatiilor bazate pe putere si control, un model patriarhal in cuplu, in care barbatul este cel puternic, detine controlul, este dominator iar eu, femeia, accept si ma supun. Ca trebuie sa specificam ca 90% din cazuri discutam de agresiune a barbatului asupra femeii. Si cea de-a treia cauza o gasim in toleranta cescuta fata de fenomen si nesanctoinarea lui, atat din partea comunitatii cat si din partea legiuitorilor. In chestiunea "unele o merita" si "cum de stau cu animalul", e o discutie mult mai complexa si care tine de dependenta emotionala de agresor, teama de schimbare, de singuratate, teama de sanctionare din partea familiei ("e barbatul tau, stai cu el si indura"), religie, confuzie totala etc. Va recomand sa intrati pe http://www.nuepoveste.ro/pagini/cercetare si sa gasiti acolo mai multe informatii despre fenomen. Si recomand sa cititi despre Sindromul Stockholm, care face referire la comportamentul unei victime captive sau rapite, care incepe sa simpatizeze cu rapitorul.

    3
    0

  • g.nicoleta33 pe 29 Mar 2010, 11:12
    gabriela

    am trait aceste cosmaruri si nu imi mai dorewsc credetima

    0
    0

  • LIVING pe 23 Mar 2010, 13:42
    pentru gigel

    nu stiu citi ani ai, dar vasind cum gindesti poate este mai bine ca sa nu te casatoresti repede..... sintem in anul 2010 in casu-l in care nu ai realisat si nu te pui impreuna cu o alta persoana numai pentru a face sex (ca sa nu spun alfel), modul asta de a gindi este depasit dar a mai ramas inca la acei care scuala au vazuto de la distanza...

    0
    0

  • varvara pe 22 Mar 2010, 08:33
    violenta in familie

    intr-adevar multi factori concura dar mai ales incultura,,,,care,,pe zi ce trece se accenteaza ,,,in BRAILA,,,NU STIU DACA EXISTA SPATII DE REFUGIU PT,,FEMEILE AGRESATE

    0
    0

  • gina pe 16 Mar 2010, 20:05
    pt minola

    Nu cred ca nimeni in lumea asta merita sa fie abuzat, mai gandeste inainte sa scrii, abuzul e un cerc vicios din care nu e usor sa iesi. Tu de exemplu cu ce ajuti aceste cazuri care le cunosti? Incerci sa discuti cu victimele sa le faci sa inteleaga ca nu e bine asa, le oferi un acoperis temporar? nu doar judeci....

    1
    0

  • loredana pe 16 Mar 2010, 12:15
    violenta in familie

    nu sunt de acord cu asa ceva,iar daca se intampla o data,o va face si a doua oara,de aceea nu mai trebuie stat pe ganduri,pur si simplu pleaca.iar daca accepti asa ceva inseamna ca nu te respecti pe tine ca om,nu trebuie sa existe asa ceva,daca nu ne respectam noi,atunci cine?mersi,loredana

    1
    0

  • Valentina pe 15 Mar 2010, 22:11
    Mda

    Minola intr-un fel ai dreptate,iar Maria lasa-ne,lasa-ne...de ce crezi ca ajung oamenii la violenta?Din cauza saraciei si a alcoolui.In tarile civilizate asa ceva exista doar ca exceptie.

    1
    0

  • minola pe 15 Mar 2010, 20:25
    si-o merita

    Scuzati-ma daca sunt prea dura, dar unele si-o merita . Daca tot sunt agresate de ce naiba mai stau cu animalul.Si sa nu mi se spuna ca nu pot ,ca nu au unde se duce si etc, sunt doar scuze pt a demostra defapt ca le place si se complac in situatia in care se afla. O femeie cu demnitate si coloana vertebrala nu ar accepta asta in veci . Asa ca va rog nu va mai plangeti degeaba....nimeni nu are 3 ani sau naiv. Cunosc cazuri destule in care intr-o zi o omoara din bataie si a 2 zi il pupa

    1
    1

  • Oana pe 15 Mar 2010, 15:13
    pt Gigel

    "Rostul" femeii intr-o casnicie inseamna mult mai mult de atat, insemna ca si barbatul trebuie privit la fel nu?sau pe el nu are voie sa il "forteze" nimeni cand sta cu berea in mana la meci, poate atunci e momentul pentru ea, el de ce sa nu se supuna?raporturile sexuale se intretin cu acordul partilor implicate....

    1
    0

  • Gigel pe 15 Mar 2010, 11:35
    Raport?

    Fitze! Cum adica a fost fortata sa intretina raporturi sexuale, pai nu asta e rostul femeii daca tot o iei de nevasta?

    1
    0

  • MARIA pe 15 Mar 2010, 02:55
    sfat

    NU CRED CA SARACIA SI BAUTURA ADUCE VIOLENTA IN FAMILIE ,CI LEGEA CARE NU E FACUTA PENTRU A PEDEPSI PE ACEI CARE ABUZEAZA DE VIOLENTA !

    1
    0

  • chiriches pe 14 Mar 2010, 17:05
    violenta an famili

    subiectul be azi e foarte interesant si ma sperie nr de violenta aveti dreptate si saracie e de vina si bautura aduce violenta an familii

    0
    0

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod