Importanta jocului in aer liber pentru dezvoltarea spontaneitatii copiiilor

Psihologul spune ca protectivitatea excesiva este expresia temerilor parintilor si nicidecum nu exprima ceea ce simt copiii. "Putem sa lasam un copil sa descopere natura. Mai tarziu va proceda similar cu societatea, cu lumea din jurul sau," arata Antonescu. Asadar, nu-i ingradi micutului accesul la mediul inconjurator, sufocandu-l cu interdictii nejustificate!

Implica-te in jocurile copilului si incurajeaza-l sa faca sport

Acest aspect este foarte important. "Este bine ca omul adult sa intre in lumea copiilor acceptand regulile sale si nu sa forteze copilul sa intre in lumea adulta," explica Hetel.

"Dar parcul nu este singurul loc de joaca," continua specialista. "El este alternativa din oras, insa adevaratul contact cu ceilalti inseamna satul sau tabara. Acolo, copilul poate pipai ciuperca, se poate uda cu roua, se poate orienta dupa muschiul de pe copac. Acum descopera natura, si mai tarziu, societatea."

Sportul este o alta forma de manifestare si de educatie, considera psihologii CPAP, pentru ca devine un element de dezvoltare a structurii psihice.

Se stie ca a lasa copilul sa faca sport nu este intotdeauna comod pentru parinti.

"Este necesar un mediu sigur pentru copii, dar asta nu inseamna ca daca copilul se loveste sau se murdareste cu praf si zgura cand joaca tenis trebuie sa-i interzicem accesul la sport," spune Antonescu. "Unde ar fi ajuns Ilie Nastase astfel?" se intreaba acesta.

Specialistii au observat ca in lucrul cu copiii se constata diferente intre modul in care percepe realitatea un copil lasat sa se manifeste spontan prin joc in aer liber si realitatea perceputa de cei ce au ingradita aceasta libertate. Intrarea in contact cu natura, fie ca este vorba despre un ajutor dat parintilor la gradinarit, sau de construirea unui ierbar sau insectar, sunt lucruri benefice pentru personalitatea oricarui copil.

Cu alte cuvinte, nu li se vorbeste abstract despre diferite notiuni precum buburuza, cerneala sau lipici, ci li se arata practic ce inseamna acestea, cum se produc si ce inseamna sa intri in contact cu ele.

Experienta psihologilor de la CPAP arata ca toate aceste bariere pot fi eliminate, spre exemplu, prin utilizarea jocului in invatarea limbilor straine.



O modalitate de a face acest lucru poate fi un grup de copii, intr-un parc, care se joaca utilizand limba engleza. Aceasta nu exclude latura de studiu aprofundat si condus dupa sistemul clasic. Rezultatul va fi evident in modul de manifestare al copiilor in conditiile in care intalnesc situatii noi.

Astfel, copiii antrenati dupa scheme rigide si prestabilite se vor exprima greoi cand vine vorba despre creativitate atat la scoala cat si in viata reala, iar ceilalti dimpotriva. Acei copii carora li se interzice spontaneitatea, creativitatea si contactul cu naturalul nu vor sti cum sa reactioneze cand se vor afla in situatii pe care nu le-au mai intalnit pana atunci sau cand nu va exista cineva langa ei sa le spuna ce sa faca.

"Aici este vorba despre teama si nesiguranta ce pune stapanire inca de mic pe copilul ce nu beneficiaza de acordul parintilor in exprimarea libera a energiei de care dispune in mod natural" explica Hetel.

In consecinta, la varsta adulta pot aparea disfunctii in plan psihologic. "Aproximativ 75 la suta din cazurile consiliate la noi in centru au la baza atacurile de panica" afirma Antonescu.
"Este inutil sa subliniem ca aceste manifestari scot la suprafata copilul cu restrictiile, schemele si sabloanele lui, toate impuse de parinti pe perioada copilariei."

Altfel spus, daca cel mic isi exemplifica aplecarea spre desen pictand in palma, nu inseamna ca trebuie pedepsit pentru ca s-a murdarit. Nici nu trebuie asezat regulamentar la masa, cu o foaie alba in fata, si solicitat sa deseneze doar intr-un anumit perimetru pentru ca asa este corespunzator.

Nevoia psihologilor de la CPAP de a aduce in atentia publicului acest subiect acum este dublata si de faptul ca in luna mai centrul celebreaza unica personalitate ce a produs ceea ce se numeste a treia revolutie in psihoterapie - Jacob Levy Moreno.

Nascut in Bucuresti pe 18 mai 1859 (decedat Beacon, SUA 14.05.1974), el si-a gasit realizarea profesionala in strainatate. In prezent exista o importanta miscare de promovare a creatiei sale. Sociodrama, psihodrama, sociometria sunt introduse in cultura mondiala de Moreno. "In acest context, CPAP isi propune sa evidentieze ideile sale, idei care sunt implementate de multi ani in Occident," spune Antonescu.


Astfel, centrul initieaza, pentru urmatoarea perioada, un ciclu de work-shop-uri de prezentare a acestor idei in Constanta, Bucuresti si Timisoara.

CPAP se bazeaza ca tehnica principala de abordare a problematicilor ce tin atat de sfera psihologiei, cat si de sfera socialului, pe metodele de lucru create de Moreno. Obiectivul sau consta in introducerea in Romania a unei metode noi de interventie psihologica si psihoterapeutica - psihodrama.

Experienta centrului, acumulata incepand cu momentul debutului sau in viata sociala a Romaniei, a fost centrata pe lucrul cu principiile din viata lui J.L. Moreno. In cadrul acestei actiuni a CPAP, un prim pas il reprezinta prezentarea si explicarea principiului spontaneitatii, in special prin jocul in aer liber.

 

Comentarii (3)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • Janette pe 8 Iul 2012, 11:45
    Sa educam si sa reeducam...

    Sistemul de invatamant din Romania este refoarmat si nu mai este centrat pe continut ci pe elev si se vorbeste tot mai mult de idividualizarea invatarii (sa lucrezi indivitual intr-o clasa de 30 copii). Pacat, orientarea acestuia este bine gandita, dar dar poti lucra individualizat un invatator la 8 elevi (clasele I-IV), la noi... In inv prescolar, aici trebuie sa educam in primul rand parintii, care trebuie sa inteleaga ca: > gradinita ofera alt tip de educatie, chiar daca are cu cine lasa copilul acesta nu se va dezvolta corect din punct de vedere social. > se face o pregatire inainte de a aduce copilul in gradinita (nu este un bagaj pe care il lasi), se face acomodarea in anul anterior: vizita, participare la activitati, lasat cateva ore, etc. > in gradinita copilul invata: sa memorizeze, comunice, sa socializeze. (nu invata 10 poezi, invata actul de a memora... ) > parintii trebuie sa mentina si acasa cele invatate in gradinita (ex.: comportamentul la masa, la gradinita se mananca organizat, intr-o pozitie corecta, acasa se mananca in pat la televizor) > relatia buna cu educatoarea (povestiti educatoarei daca considerati ca copilul dv a suferit o trauma, un eveniment socant pentru a urmari comportamentul copilul) Acestea sunt cateva lucruri, care consider ca merita a fi subliniate. ma gasiti pe facebook ca : Janette DrRose

    0
    0

  • Diana pe 24 Iun 2010, 09:13
    dsg

    copilului meu nu-i place sportul!

    0
    0

  • cristina pe 17 Apr 2008, 19:47
    copii

    care este importanta jocului in copilarie,tinerete si in batranete ...?

    0
    0

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod