Centura de siguranta implineste 50 de ani

Cel mai important dispozitiv de siguranta din istoria industriei auto, inventat de un suedez, se lauda cu o jumatate de secol de istorie.

Anul 2009 va celebra implinirea a 50 de ani de la inventarea celui mai eficient sistem de siguranta intalnit in masinile de strada: centura de siguranta cu prindere in trei puncte. Inventia a salvat milioane de vieti de atunci si pana astazi, mentinandu-si in mare aceeasi forma si filosofie pe tot parcursul celor 50 de ani dedezvoltare.

Omul care a adus centura de siguranta in masina este inginerul suedez Nils Bohlin. Acesta activa in 1959 la Volvo, inventia sa aducandu-i premii importante atat in timpul vietii, cat si dupa moartea sa, care a survenit in 2002 in urma unui atac de cord.

Cel mai important trofeu de acest tip i-a fost acordat in 1085, atunci cand organizatia germana care inregistreaza inventiile europene de renume a inclus centura de siguranta cu prindere in trei puncte in topul celor mai importante opt inventii ale secolului. Inginerul suedez a devenit, in acel moment, egalul unor personalitati ca Benz, Edison sau Diesel. Ceva mai tarziu, in 1999, Nils Bohlin era inclus in Automotive Hall of Fame, lista de onoare cu personalitatile care au marcat industria auto de-a lungul anilor.

Nils Bohlin si-a inceput cariera in 1942, la SAAB, atunci cand abia implinise 22 de ani.

A fost inginer de aviatie, devenind, in 1955, responsabilul dezvoltarii sistemelor de catapultare pentru scaunele avioanelor. In acest context, Bohlin a devenit extrem de interesat de modul in care corpul omenesc rezista la fortele care actioneaza asupra sa in momente extreme. Aprofundarea acestui subiect i-a permis in 1958 inginerului suedez sa treaca intr-o pozitie inalta, de responsabil al biroului de siguranta al celor de la Volvo.

In momentul in care Volvo a inceput studiul sigurantei ocupantilor, inginerii suedezi au dezvoltat un sistem simplu de centuri de siguranta, cu prindere in doar doua puncte, reprezentate de o banda diagonala asemanatoare cu partea superioara a centurilor actuale.

O intamplare tragica, in care una dintre rudele presedintelui Volvo de atunci a murit in accident de masina purtand respectiva centura, i-a dat lui Bohlin posibilitatea de a dezvolta un sistem nou si eficace in ceea ce priveste siguranta ocupantilor unei masini.
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod