Cele mai frecvente simptome ale sindromului premenstrual

de Ioana Maroşan, 9 August 2018

Poftele culinare, acneea si schimbările de dispoziție sunt stări binecunoscute tuturor femeilor. Ele sunt imediat asociate cu sindromul premenstrual.
Cu 1-2 săptămâni înainte de începutul perioadei de menstruație este posibil să suferi de schimbări de dispoziție, dureri de cap sau alte modificări fizice sau emoționale. Aceste simptome cu frecvență lunară sunt cunoscute sub numele de sindrom premenstrual. 

În jur de 85% dintre femei suferă de simptome asociate acestui sindrom. Unele dintre ele au simptome mai grave care le pun în imposibilitatea de a lucra sau de a putea menține relații personale. Această formă de manifestare a sindromului premenstrual poartă numele de tulburare disforică premenstruală.


Care sunt cele mai frecvente simptome ale sindromului premenstrual 



Poftele culinare

Multe femei au diverse pofte culinare în timpul sindromului premenstrual. Cel mai adesea, este vorba de dulciuri sau de gustări sărate, așa cum este prăjitura cu ciocolată. Nu există o explicație clară pentru acest simptom. Alte femei pot suferi de lipsă de apetit sau de deranjamente stomacale. Balonarea și constipația sunt și ele simptome des întâlnite.


Acneea

Acneea este unul dintre cele mai întâlnite simptome ale sindromului premenstrual și nu afectează doar adolescenții. Schimbările hormonale pot face ca glandele din piele să secrete mai mult sebum. Această substanță poate închide porii, ceea ce determină o erupție cutanată – un semn clar că se apropie perioada de menstruație.


Durerea

Sindromul premenstrual poate fi însoțit de o gamă largă de dureri, cum ar fi cele de spate, de cap, de încheieturi sau musculare.


Schimbările de dispoziție

Pentru multe femei, cea mai rea parte a sindromului premenstrual este aceea că nu știu cum le va afecta comportamentul. Iritabilitatea, furia, tonul ridicat din voce, deprimarea și anxietatea pot apărea și dispărea în zilele premergătoare menstruației. Unele femei pot avea chiar și dificultăți de memorie și concentrare în această perioadă.


Cine poate suferi de sindromul premenstrual?

Orice femeie care are menstruație poate suferi de sindrom premenestrual dar unele femei au mai multe șanse să sufere de aceste simptome: femeile cu vâsta cuprinsă între 28 și 45 de ani, femeile care au născut cel puțin o dată, femeile cu istoric de depresie sau alte tulburări de comportament.


Cum afectează sindromul premenstrual alte afecțiuni?

Sindromul premenstrual poate înrăutăți alte afecțiuni cronice, cum ar fi: astmul și alergiile, depresia și anxietatea, migrenele. Mergi la doctor dacă afecte afecțiuni sunt mai puternice înainte de menstruație.


Care sunt cauzele sindromului premenstrual?

Nu se cunoaște cu siguranță cauza sindromului premenstrual, dar se știe că nivelul estrogenului și al progesteronului scade în săptămâna dinaintea menstruației. Mulți doctori consideră că această scădere a nivelului de hormoni este responsabilă pentru declanșarea simptomelor premenstruale. Schimbările chimice care au loc la nivelul creierului și deficiența unor vitamine poate să joace un rol important. O alimentație bogată în sare, alcoolul sau cofeina pot contribui și ele la înrăutățirea simptomelor.


Sindrom premenstrual sau altă afecțiune?

Simptomele sindromului premenstrual pot fi similare sau le pot masca pe cele ale unor alte afecțiuni, cum sunt: perimenopauza, depresia sau anxietatea, sindromul de oboseală cronică, boala glandei tiroide, sindromul colonului iritabil. Diferența constă în faptul că simptomele sindromului premenstrual apar și dispar în fiecare lună.


Cum să diagnostichezi sindromul premenstrual: urmărirea simptomelor

Pentru a ști dacă ai sau nu sindrom premenstrual, ține evidența simptomelor într-un tabel în care să notezi în fiecare lună. Trebuie să urmărești câțiva indicatori: dacă simptomele apar cu cinci zile înainte de menstruație, dacă după începutul menstruației, simptomele dispar în 4 zile și dacă simptomele sunt prezent cel puțin la trei cicluri menstruale consecutive.


Când să mergi la doctor?

Trebuie să mergi neapărat la doctor dacă sindromul premenstrual îți provoacă probleme la serviciu, în viața personală sau în activitățile zilnice. 

Tulburarea disforică premenstruală

Această afecțiune se manifestă la fel ca sindromul premenstrual, cu diferența că intensitatea simptomelor este mult mai mare.
Femeile care suferă de tulburare disforică premenstruală experiementează atacuri de panică, accese de plâns, gânduri suicidare, insomnie sau alte simptome care le pot afecta viața zilnică. Din fericire, multe dintre remediile folosite în cazul sindromului premenstrual sunt eficiente și în cazul acestei afecțiuni. Factorii de risc pentru apariția tulburării disforice premenstruale includ episoadele de depresie, schimbările de stare sau traumele.


Remedii pentru combaterea simptomelor sindromului premenstrual: 

Exercițiile fizice
Exercițiile fizice îți pot îmbunătăți starea de spirit și alungă oboseala. Pentru a te bucura de aceste avantaje, trebuie să faci sport cu regularitate, nu doar când apar simptomele sindromului premenstrual. Ținta ar trebui să fie 30 de minute de exerciții moderate în aproape fiecare zi a săptămânii. De asemenea, pot să fie la fel de eficiente și mai puține antrenamente dar cu un nivel fizic mai intens.


O dietă bogată în vitamina B
Mâncărurile cu un conținut ridicat de vitamina B pot ajuta la ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual. Într-un studiu, desfășurat pe o perioadă de 10 ani și la care au participat mai mult de 2.000 de femei a reliefat faptul că femeile care au consumat mâncăruri mai bogate în tiamină (carme de porc, nuci braziliene) și riboflavină (ouă, produse lactate) au fost mai puține predispuse la simptomele caracteristice sindromului premenstrual. Suplimentele nu au avut același efect.


Carbohidrați complecși
Carbohidrații complecși, așa cum sunt pâinea integrală și cerealele integrale, sunt pline de fibre. Un consum ridicat de fibre contribuie la menținerea stabilă a valorii glicemiei, ceea ce duce la un control mai bun asupra poftelor culinare și a schimbărilor bruște de comportament. Produsele bogate în fibre integrale conțin și vitamina B, tiamină și riboflavină.


Ce mâncăruri trebuie evitate?
Poți să atenuezi intensitatea simptomelor sindromului premenstrual dacă vei consuma moderat următoarele alimente: sare, care crește senzația de balonare, cofeina care produce iritabilitate, zahărul, care face ca poftele culinare să se intensifice și alcoolul care influențează comportamentul.


Eliberează-te de stres!
Sindromul premenstrual produce o stare de tensiune, anxietate și iritabilitate, de aceea este important să găsești metode sănătoase pentru a-l contracara.
Fiecare strategie funcționează diferit la fiecare femeie în parte. Poți încerca să faci yoga, meditație, masaj, să ții un jurnal sau, pur și simplu, să vorbești cu prietenii. Asigură-te că dormi suficient.


Medicamente care se eliberează fără prescipție medicală
Unele calmante care se eliberează fără prescripție medicală pot atenua simptomele sindromului premenstrual, așa cum sunt sensibilitatea sânilor, durerile de cap, durerile de spate sau crampele. Printre medicamentele care funcționează bine, se numără: aspirina, ibuprofenul și naxoprenul.


Tratamentele hormonale
Anticoncepționalele împiedică ovulația prin reglarea nivelului hormonal, ceea ce poate reduce intensitatea simptomelor sindromului premenstrual. Există și alte tratamente hormonale pe care le poți încerca până îl vei găsi pe cel care funcționează cel mai bine.

Alte medicamente
Antidepresivele pot fi de ajutor în cazul femeilor cu schimbări comportamentele severe, cauzate de tulburarea disforică premenstruală. Unele dintre aceste medicamente pot fi luate cu 10-14 zile înainte de fiecare menstruație sau pe durata întregului ciclu menstrual. Pentru a obține tratamentul cel mai potrivit este obligatoriu să vorbești cu medicul tău.

Suplimentele
Unele studii au indicat faptul că următoarele vitamine și minerale pot reduce simptomele sindromului premenstrual: acidul folic, magneziul, vitamina E, calciul și vitamina B6.

Extracte din plante
Efectele acestor extracte au fost insuficient studiate dar unele femei le folosesc. Este indicat să vorbești cu doctorul tău, înainte de a începe să le folosești. Ele pot interacționa cu alte medicamente sau pot fi dăunătoare persoanelor care au anumite afecțiuni cronice.

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod
;