Cel mai simplu truc ca să aplanezi orice ceartă

de Georgiana Dorobanţu, 16 Mai 2018

Fie că te cerți cu partenerul de viață pe diferite teme, cu un coleg de serviciu care are o altă abordare, cu un prieten sau chiar cu copilul care vrea dulciuri în loc de mâncare, scopul ar trebui să fie întotdeauna aplanarea conflictului.
Dar cum poți calma pe cineva, atunci când tu însuți simți cum îți crește tensiunea și ai o stare acentuată de nervozitate? Un specialist în terapia conflictelor în familie are un truc excelent care poate calma rapid spiritele în timpul unui conflict. Secretul este să vorbești folosind afirmații, nu întrebări.

"Întrebările declanșează întotdeauna în mintea unei persoane amintiri și situații neplăcute din copilărie", declară pentru psychologytoday.com terapeutul Robert Taibbi. "Emoțiile și amintirile legate de un părinte care se apleacă arătând cu degetul amenințător asupra noastră și întrebând 'De ce ai întârzit?, 'Ți-ai făcut temele?', 'Ți-ai lovit fratele?' provoacă imediat senzația că ești criticat, pedepsit sau încolțit. Te simți acuzat, consideri că ai făcut ceva rău sau că nu ești sincer. Aceste reacții sunt imprimate în mintea noastră", spune specialistul.

"De asmenea, mai este întrebarea care acționează precum o bombă nucleară asupra noastră atunci când o azuim: 'De ce faci asta mereu?'", mai spune terapeutul. Nimic nu rănește mai mult o persoană decât presupunerea ceilalte cu care are o dicuție în contradictoriu faptul că are "întotdeauna" un comportament greșit. Generalizarea unei situații provoacă sentimente negative și o reacație de autoapărare care duce la escaladarea oricărui conflict.  

De aceea, întrebările ar trebui folosite cu prudență în timpul unui conflict.
Nu lansa un șir de întrebări. Multe întrebări la rând încep să semene a interogatoriu, iar situația se agravează și mai mult dacă folosești un ton critic. Întreabă, ascultă, și ai grijă la tonul pe care îl folosești.

Folosește întrebarea "De ce?" cu prudență. Deși această întrebare este esențială pentru a ajunge la esența problemei, rostirea ei chiar și cu un ton blând, îi pune pe ceilalți în defensivă, declanșând sentimente din copilărie precum cel de a fi pus la zid sau de a fi lipsit de apărare.

"Afirmațiile, pe de altă parte, au capacitatea de a calma, de a neutraliza emoțiile negative", este de părere specialistul. Acestea îți permit să-ți expui punctul de vedere, fără ca persoana cu care discuți să se simtă atacată. De exemplu, afirmații precum "Știu că ești supărat, nu am vrut să te rănesc, am spus asta pentru că .... " ajută la scăderea intensității emoționale. Afirmația cu cel mai puternic efect calmant este "Înțeleg ce simți".

Afirmațiile care funcționează cel mai bine pentru aplanarea conflictelor sunt cele care includ "Eu" (Eu simt că, Eu cred), decât cele care includ "Tu" (Tu ești, Tu faci). Combină-le cu emoții blânde precum "Eu sunt îngrijorat, trist etc", în locul celor negative precum "Eu sunt supărat, nervos, frustrat", care pot crește intensitatea discuției în contradictoriu.

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod