Psihologie. De ce sunt românii obsedaţi de reduceri şi gratuităţi

Psihologul Iuliana Fűlaș

Psiholog: Dependenţa de cumpărături este o tulburare psihică

Dependenţa de cumpărături este similară cu adicţia de droguri, alcool, jocuri de noroc sau mâncatul compulsiv, şi apare pe fondul unor carenţe afective din copilărie sau pe fondul evenimentor traumatizante petrecute la maturitate. “Oamenii încearcă să compenseze lipsa afectivităţii, lipsa atenţiei sau lipsa aprecierii, umplând golul interior cu obiecte, chiar dacă le sunt sau nu folositoare.
În spatele acestei dependenţe se află depresia, anxietatea, sentimentele de culpabilitate, tulburările de personalitate (de exemplu, tulburarea borderline are ca simptom cumpărăturile excesive). Când sunt reduceri sau oferte gratuite, se pot observa foarte uşor persoanele cu aceste comportamente compulsive, ei nu au capacitatea de a rezista tentaţiei ofertelor, si au nevoie de ajutor specializat”
, consideră psihologul Iuliana Fűlaș.

Potrivit specialistului, factorii care au amplificat aceste comportamente compulsive, pe lângă carenţele afective din copilărie sau evenimentele traumatizante petrecute la maturitate, se numără perioada de haos şi furturi imediat după căderea comunismului, dar şi criza financiară.  “În psihicul colectiv există destul de bine impregnată credinţa conform căreia dacă tu ai, posibil să ai din furt, şi poţi să-mi dai şi mie gratuit”, conchide psihologul Iuliana Fűlaș.
 

Comentarii (3)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • Mama_Mihaela pe 24 Ian 2016, 13:39
    mda

    de saracie,. de aia .

    0
    0

  • irma pe 23 Ian 2016, 17:26
    din putul gandirii d-nei Fűlaș...

    Folosirea adjectivului "obsedati" in titlu si argumentele ulterioare ale d-nei Fulas sunt de-a dreptul hilare. Nu d-na Fulas, oamenii nu sunt OBSEDATI de reduceri si gratuitati. Doar reactioneaza, cum este si firesc, atunci cand apar oferte. Pe de alta parte, explicatia "...carenţele afective din copilărie sau evenimentele traumatizante petrecute la maturitate" este de nivelul mamei Omida (si a celorlalte ghicitoare) care exploateaza efectul Forer. Cu argumentul asta poti "explica" orice comportament. De ce isi bate Gheorghe nevasta? Datorita "carenţelor afective din copilărie sau evenimentele traumatizante petrecute la maturitate". De ce isi bate Maria copiii cand iau note mici la scoala? Datorita "carenţelor afective din copilărie sau evenimentele traumatizante petrecute la maturitate". De ce se cearta Maria cu vecina Ileana? Datorita "carenţelor afective din copilărie sau evenimentele traumatizante petrecute la maturitate". De ce se imbata Gheorghe ca porcul? Datorita "carenţelor afective din copilărie sau evenimentele traumatizante petrecute la maturitate". D-na Fulas, Psihologia umana are explicatii pentru reactia oamenilor (nu numai a romanilor) la promotii. Doar ca trebuie cautate, citite si intelese. (vezi: instinctul dominantei, gestionarea Wellbeingului, Teoria perspectivei (D Kahneman) s.a.)

    0
    0

  • vivi pe 23 Ian 2016, 11:50
    reducerile la romini

    nu sint de acord cu aceasta afirmare ca rominii sint obsedati de reduceri .Sa vedeti la americani dupa Ziua Curcanului cind incep reducerile =Sale . Stau la cozi imense in fata magazinelor mari cu mult inainte de ora deschiderii pentru a cumpara lucruri mai ieftine. Concluzia este ca peste tot in lume oamenii sint cam la fel.

    4
    0

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod