ADN-ul ca marfa

Crearea la comanda a scarilor de acid dezoxiribonucleic aduce ingineria genetica pe piata

Este exact principiul prefabricatelor din constructii. Bucati de caramida refractara, parchet sau lambriuri se pun cap la cap si astfel obtii o casa in care poti trai. Aceeasi strategie de constructie a adoptat-o o companie de biotehnologie din Cambridge, Massachussetts, dar in loc de caramizi foloseste... ADN.

Compania, intitulata Codon Devices, doreste sa aduca pe piata ingineria genetica. Ea face scari de acid dezoxiribonucleic la comanda, eliberandu-i astfel pe oamenii de stiinta de munca migaloasa a construirii unei scari de ADN dupa vechile metode.
Aceasta capabilitate va schimba in curand fata biologiei moleculare.
Devenind tot mai ieftin sa creezi material genetic, oamenii de stiinta vor putea sa construiasca structuri biologice tot mai complexe. "In urmatori ani, probabil ca vom vedea oameni de stiinta modificand celule care sa transporte medicamente inauntrul organismului sau creand senzori celulari", spune George Churh, profesor de genetica la Harvard si fondator al Codon, citat de MIT Technology Review. Profesorul crede ca se vor putea crea celule care la randul lor pot "fabrica" obiecte neorganice precum nanostructurile.
Compania Codon a fost fondata in 2005, anul in care domeniul biologiei sintetice – cursa catre descoperirea designului si construirii unor noi forme de viata care sa aiba functii utile – a prins un avant fara precedent.
Posibilitatea de a face constructii genetice complexe a devenit o piatra de hotar in acest domeniu, permitand oamenilor de stiinta sa foloseasca "bucati" de ADN pentru a crea parti biologice noi care pot fi introduse in bacterii sau alte tipuri de celule.
In timp ce sinteza ADN este inca foarte costisitoare pentru a inlocui metodele mai traditionale ale biologiei moleculare, expertii considera ca piata sintezei ADN-ului este pe cale de a exploda, precum s-a intamplat cu cercetarea genomilor din acidul dezoxiribonucleic nu cu mult timp in urma. In urma cu mai putin de un an, compania a creat ceea ce se crede ca este cea mai mare bucata de AND facut cu "mana omului".
Structura cuprinde 35.000 de perechi de baza intr-un sir ce incorporeaza mai multe gene necesare obtinerii unui compus farmaceutic. Acest AND a fost comandat de Microbia, o alta companie de biotehnologie din Cambridge, Massachussetts, care creeaza in mod artificial microbi pentru a descoperi substantele chimice capabile sa ii ucida. Cu toate acestea, aplicatiile potentiale sunt mai multe: pe langa substante farmaceutice, aceste structuri pot avea aplicabilitate in energie sau agricultura.

MIZA
» Noi structuri biotehnologice

Oamenii de stiinta incearca sa construiasca celulaza ideala. Aceasta este o enzima care poate separa celuloza din plante. Substanta poate fi foarte eficienta in a produce etanol derivat din biomasa deseurilor, si nu din porumb sau trestie de zahar.
Iar costurile ar fi foarte mici. "Se poate lua o secventa din enzima celulozei, explica in continuare Brian Baynes – cofondator al Codon, si se planteaza intr-o termita pentru a fi optimizata. Se obtin un milion de versiuni diferite. Din toate acestea, vreo zece variante vor fi niste structuri biotehnologice cu utilitati de neimaginat pana acum."