Importanta dezvoltarii manualitatii la copil

Un aspect adesea neglijat de adultii din jurul copilului este indemanarea lui. Mai ales pentru cei care nu merg la gradinita sau merg foarte tarziu, activitati ca decupatul, insiratul margelelor, realizarea nodului si a fundei par foarte dificile.
Acest aspect apare pregnant atunci cand copilul nu poate desena sau are dificultati in a invata sa scrie semen grafice, cifre si litere. Il doare manuta, nu poate tine bine creionul sau stiloul, oboseste repede, miscarile sunt nesigure, ii tremura mana sau ridica mereu creionul de pe foaie. Este una dintre cauzele pentru care clasa I-a este deosebit de dificila sau pentru care copilul uraste temele. “Nu-mi place sa scriu”, spune el, “Ma doare mana, nu pot scrie asa de repede”, auzim de la altul.


Pe de o parte, putem spune ca mainile au nevoie de antrenament pentru a reusi anumite activitati cu ele, in special cele care cer mai multe dexteritate. Decupatul diferitelor forme este un exemplu in acest sens. Pe de alta parte, activitatile manuale dezvolta intr-o mare masura inteligenta si creativitatea copilului, inteligenta avand o parte motrica foarte importanta. De aceea, programele de gradinita include snuiruirea, tesutul. Impletitul, innodatul, lipitul, modelarea plastilinei etc.

Alte jocuri care pot contribui la dezvolatrea motricitatii si abilitatilor manuale sunt cele in care copilul realizeaza mozaicuri din piese, confectioneaza diferite podoabe din margele sau bilute, construieste jucarii din piese mici, jocurile cu piese imbinate cu suruburi sau cele de tricotat, crosetat sau tesut.


Si in lipsa acestor jocuri, va este foarte usor sa-l ajutati pe cel mic sa-si dezvolte abilitatile manuale. Niste sireturi colorate il vor incanta si incet-incet va reusi sa faca nod si apoi funda, sa le rasuceasca si api sa le impleteasca. Margele, frunze uscate, bucatele de scoici, confete de hartie si cate si mai cate va pot fi utile si la indemana pentru a realize obiecte decorative, jucarii, mici bijuterii pe care le veti pastra cu drag fiindca sunt facute de propriul copil la 3-4 anisori.


In toate aceste activitati este important ca cel mic sa-si foloseasca ambele manute, toate degetele, sa se odihneasca atunci cand oboseste sis a fie facute cu placere si spontaneitate. Daca v-ati gandit la ceva anume dar copilul nu-l poate realize, fie pentru ca nu poate inca, fie pentru ca in timp ce lucreaza ii vine alta idee, lasati-l sa dea frau liber imaginatiei. Copiii invata nenumarate lucruri atunci cand se bucura de ceea ce fac. Asa va reusi sa faca multe lucrusoare cu manutele lui.


Psiholog Anca Pietraru

Ii puteti adresa intrebari autorului AICI
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod