Fixatiile si stereotipiile - caracteristici ale copilului autist

Fixatiile, stereotipiile, interesele restranse ale copiilor autisti sunt comportamentele care apar ca fiind cele mai evidente, sunt usor de remarcat. Daca dificultatile de limbaj si comunicare apar si la copiii fara tulburari din spectru autist, stereotipiile, fixatiile si interesele pentru un anumit subiect sunt cele care contribuie la titulatura de autism.
Aceste comportamente stereotipe si fixatiile sunt foarte diferite de la un copil la altul. Exista stereotipii comportamentale: mersul pe acelasi drum, imbracatul cu aceeasi imbracaminte, jocul cu aceleasi jucarii, ritualuri de comportament.

Stereotipii motorii pot fi ca: leganatul, fluturatul mainilor, invatit, fluturatul degetelor in fata ochilor, batutul din palme, clipit si altele.

Exista si stereotipii verbale: copilul prefera anumite sunete, cuvinte, propozitii care le repeta in anumite situatii sau fara aparenta legatura cu contextul in care apar.

Arii restranse de interes: copiii cu autism sau elemente autiste pot avea interes persistent pentru un miros, pentru anumite texturi (metal, lemn, aspru, fin, tare etc), sunete si pentru anumite alimente. Dificultatea principala fiind refuzul copilului de a se orienta si spre alte experiente - spre alte mirosuri, alte jucarii, alte alimente etc.
La unii copii apare interesul spre o anumita activitate: calculator, imagini din reviste, rasfoitul revistelor, reclame tv sau anumite subiecte de discutie: despre ceas, despre icoane, despre moarte etc


Copiii autisti: Stereotipiile dispar si au o anumita dinamica in timp

Aceste stereotipii, fixatii si interese pentru anumite obiecte si activitati sunt strans legate de nivelul de comunicare al copilului. O caracterista importanta observata de majoritatea parintilor este ca aceste stereotipii dispar si au o anumita dinamica in timp. Exista un timp in care aceste comportamente apar, apoi interesul copilului pentru aceste obiecte sau activitati dispare si apar alte interese, alte comportamente stereotipe.

Aceasta dinamica a comportamentelor stereotipe: aparitia si disparitia lor nu poate fi legata de anumite evenimente exterioare.
Ele par a fi de neinteles pentru altcineva decat copilul.

Principala caracteristica a comportamentelor stereotipe este ca un copil cu dificultati de gen autist nu poate renunta la ele usor, si ca aceste comportamente au o motivatie interna solida. Doar oferirea altor experiente, indreptarea atentiei copilului spre altceva nu il face pe copil sa renunte la aceste interese si fixatii.


Ce putem face in cazul copilului autist?

Greu de acceptat si de modelat, aceste comportamente ale copilului autist pun o bariera intre noi si ei. Ce putem face astfel incat sa putem sa-i ajutam si sa ne ajutam pentru a depasi aceasta bariera?

Un prim pas este acela de a lucra cu ei, dar si cu noi: de obicei se cere foarte mult copilului sa-si schimbe aceste comporatmente. Simplu fapt ca aceste comportamente exista si sunt persistente ne face sa intelegem ca ele nu se schimba usor.
Este necesar ca noi adultii din jurul copilului cu autism sa intelegem ce rol au aceste comportamente in viata copilului. Trebuie sa intelegem ce sens au ele pentru copilul cu dificultati autiste si elemente autiste pentru a-l ajuta cel mai bine.

Cat de mult are nevoie copilul de aceste stereotipii? Este o intrebare foarte importanta si grea in acelasi timp. Adica, ce face copilul cand nu are posibilitatea sa recurga la aceste comportamente? Isi dezvolta alte comportamente de acest gen? - daca da atunci este clar ca momentan copilul are nevoie de ele si trebuie sa gasim alta modalitate de "lucra" cu ele.

Parintele, de obicei, simte cel mai bine copilul: el stie raspunsul la aceste intrebari. Deseori suferinta parintilor face ca parintele sa-si piarda aceasta capacitatea de a simti copilul. Iar aici apare posibilitatea ca parintele sa lucreze cu el insusi, cu ce simte el fata de el insusi, fata de copil, fata de ceilalti.
Incarcatura sufleteasca pe care o aduce experienta de a avea un copil cu autism este mare. Si mai mult aceasta incarcatura creste cand copilul se manifesta prin comportamente stereotipe, fixatii.

CPAP- Centrul de Psihologie de Actiune si Psihoterapie organizeaza lunar intalniri cu parintii copiilor cu autism/tulburare pervaziva de dezvolatre, sindrom Asperger, elemente autiste. Urmatoarea intalnire este pe 26-27 mai 2007. Pentru intrebari, detalii sau inscrieri, ne puteti contacta la 021/317.40.43, 0729.75.21.45 sau centrupsihologie@gmail.com

Articol realizat de Marinela Antal, psiholog
 

Comentarii (2)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • toderasc nicoleta pe 8 Mai 2009, 14:02

    un articol foarte bun dar ar trebui sa scrie si unde se pot adresa pariinti cu copii care au AUTISM SAU ELEMENTE DE AUTISM LA CE FEL DE SPECIALISTI SI UNDE TREBUIE SAI DAM LA GRADINITE'SCOLI ETC CA SA SE POATA INTEGRA IN SOCIETATE

    0
    0

  • Vasile pe 23 Mai 2007, 13:37
    elementele de autism

    1.Cam cate ore trebuie sa se lucreze cu un copil care are elemente de autism? 2.Simnte daca esti suparat sau alte manifestari pe care le ai (nervos, suparat,agitat)

    0
    0

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod