Comunicarea copilului cu autism

La copiii cu autism aparitia limbajului este mult intarziata si are rareori functie de comunicare.Cercetarile arata ca in jur de 50% dintre persoanele cu autism nu au limbaj verbal, iar cei care vorbesc totusi, sunt caracterizati printr-un sever deficit verbal, dificultati in intelegerea vorbirii, de percepere si de emitere a vorbirii, inversarii de pronume si vorbire metaforica.
Acesti copii pot repeta o serie de cuvinte un timp indelungat sau pot emite sunete articulate ori nearticulate fara sens. Aceasta lipsa de apreciere a valorii simbolice si a aspectelor functionale ale limbajului, face ca ei sa aprecieze mai mult forma cuvintelor decat continutul lor in comunicare. Atunci cand copiii autisti vorbesc, emiterea cuvintelor lor este neclara, imprecisa, dar anumite fraze, cuvinte preferate pot fi insa pronuntate corect.

Desi au permanent sansa de a utiliza limbajul in mod spontan, corect, ei nu reusesc sa dezvolte un sistem de comunicare , fie el chiar rudimentar. Ei folosesc foarte rar vorbirea cu scop de comunicare, si atunci, ei trebuie invatati ca vorbirea, indicarea, gesturile, cuvintele scrise, imaginile pot constitui un mod de a-si face cunoscute si satisfacute dorintele, nevoile. Atunci cand este vorba despre un copil cu autism, aceste intentii de comunicare si mesaje transmise sunt foarte importante. Este mult mai usor sa intelegi o nevoie a copilului care spune “apa” cand ii este sete, decat pe unul care repeta fraze, cuvinte fara sens cand are aceasta nevoie.

Pentru un copil autist cuvintele au diverse semnificatii.
Un limbaj simplu va ajuta copilul sa inteleaga mai repede si mai bine mesajul transmis. Adica, in loc sa-i spui: “Bogdan deschide frigiderul, ia apa, pune in pahar si bea”, ii spui simplu “Bogdan ia apa si bea”. Mesajul este clar, simplu si el intelege ce se asteapta de la el si ce are de facut.

Cand situatia este inverse, cand isi aleg singuri modalitatea de comunicare cu care vor sa transmita gandurile si dorintele, atunci noi trebuie sa decodificam mesajele pe care le transmit: gesturile/ comportamentele care exprima faptul ca vrea ceva, ca este trist sau vesel, ca ii este foame sau sete, cald sau frig etc.

Un copil autist cand exprima faptul ca nu-i face placere un anumit lucru, o anumita persona sau o activitate se poate exprima prin comportamente dintre cele mai diverse: agresivitate, automutilare, plansul, rasul excesiv, tipete. Aceste comportamente pot exprima insa si faptul ca o vrea sa inceapa o activitate mai repede, activitate care ii face placere: sa plece cu masina, sa mearga la piscine sau in parc.

Mama, tutorele trebuie sa descifreze aceste mesaje pentru a vedea ce vrea sa spuna copilul.
Sa nu uitam insa ca acesti copii gasesc multiple forme de santaj sentimental pentru a se sustrage de la anumite activitati sau pentru a face ceva ce vor ei. Au un mod de a protesta cu totul special.

Exemple de comportamente cu functie de comunicare:

  • - plansul si tipetele,
  • - somnul si cascatul,
  • - imbratisarea, sarutul,
  • - agresivitatea,
  • - vocalizarea,
  • - prinderea de mana a adultului si indreptarea lui catre anumite obiecte.

Fiecare dintre aceste comportamente poate avea semnificatii diferite pentru fiecare copil in parte.Un copil poate plange ca il doare ceva, iar altul ca s-a terminat sau ca nu a inceput inca o activitate favorita. Plansul si tipetele pot insemna multe lucruri in cazul copiilor cu autism:

  • foame, sete sau dorinte de a merge undeva;
  • antipatia pentru o persoana;
  • teama, frica de ceva;
  • poate exprima ca se simte neglijat sau ca vrea sa se iute toate lumea la el;
  • poate exprima ca vrea sa inceapa o activitate sau sa se termine activitatea prezenta.

Trebuie sa fim foarte atenti la aceste mesaje, sa observam daca plansul are lacrimi sau nu, daca plange cu furie, daca are nevoie de spectatori sau nu, daca se opreste cand persoana de langa el pleaca in alta incapere, daca se tine de burtica sau de alte parti ale corpului ca semn de durere, daca plange ziua sau noaptea.

Un copil poate casca pentru ca ii este somn sau pentru ca vrea sa se sustraga de la lectii sau ca nu vrea sa stea in compania unei anumite persoane ( in cazul in care se intampla in afara orelor obisnuite de somn).
Odata cu decodificarea mesajului si intelegerea comportamentului copilului, putem intelege ce a transmis si putem lua masurile de interventie.

Imbratisarea si sarutul sunt formele cele mai intalnite in santajul sentimental al copilului cu autism. Copilul devine constient de multumirea si bucuria parintilor in momentul in care ei il iau in brate si il saruta. Daca au de indeplinit o sarcina care nu le face placere, copilul trece direct la santajul de acest fel.

 Isi dragalesc parintii exprimand bucurie si tandrete pana in momentul in care parintii renunta sau fac activitatea in locul lor. Parintele fiind atat de fericit de aceasta tandrete, indeplineste activitatea pe care o avea copilul de facut. Trebuie sa aveti grija in astfel de momente. Chiar daca fericirea va cuprinde, nu renuntati la sarcina data copilului si mai ales nu o indepliniti in locul lui. Oferiti-i imbratisarea si sarutul ca recompensa cand si-a facut treaba.


E spre binele lui!

Dificultatile de comunicare ale copiilor autistic creaza frustrari si deseori agresivitate, determinate de faptul ca noi nu reusim sa decodificam corect mesajele pe care ei le transmit.
Ajutandu-i sa invete sa comunice, indiferent de modalitatea de comunicare folosita, ii ajutam sa-si diminueze si comportamentele problema care apar cel mai adesea datorita dificultatii sau a incapacitatii lor de a-si comunica nevoile, dorintele intr-un mod adecvat, dar si a incapacitatii noastre de a-i intelege.

Psiholog Anda Negru
 

Comentarii (1)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • maricela panainte pe 28 Iul 2007, 19:25
    iulia-elemente autiste

    Fetita mea are in curind 7 anisori.A fost diagnosticata cu elemente autiste.Deasemenea este diagnosticata cu parapareza flasca.Este foarte adevarat ca apeleaza deseori la santaj.As dori sa va spun ca motor este aproape pregatita ptr.a merge.Dar dorinta nu are...Stie sa faca deosebirea intre faptul de a fi dusa in brate sau cu masina.Atunci cind vrea ceva si eu nu inteleg ce doreste se musca de incheietura miinii...Dupa atita timp am inceput sa stiu exact ce doreste...Cum sa incerc sa ii arat cit de frumos si bine e sa mergi?Cum sa reusesc sa o atrag?

    0
    0

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod