Aristoteles Workshop 2013, ultima strigare! Doar 6 zile pînă la data limită a înscrierilor

Au mai rămas doar 6 zile disponibile pentru înscrierea la ediţia a opta a atelierului de film documentar Aristoteles Workshop 2013, ediţie care se va desfăşura în satul Vama din Bucovina (județul Suceava), între 22 august - 22 septembrie. Data limită a înscrierilor, 30 iunie.
Ca de obicei, sunt aşteptaţi să se înscrie la acest atelier atât regizori, cât şi operatori şi editori! Cei 12 studenţi participanţi vor forma echipe de tip regizor+operator+editor, aşadar, de reţinut că toate cele trei poziţii sunt importante în procesul de realizare a unui film documentar.

Experţii AW 2013 vor fi cineaştii Tania Rakhmanova şi Jeroen Berkvens, regizori şi producători consacraţi ai filmului documentar internaţional. Cei doi tutori vor fi regizorii Rafi Pitts şi John Appel. 


Aristoteles Workshop

Aristoteles Workshop (AW) este un atelier anual de film documentar în care profesioniști ai industriei filmului european îndrumă 12 tineri din Europa Centrală și de Est în crearea propriului documentar de 30 de minute.

În ultimii 7 ani, filmele produse de AW au fost selecționate și premiate la festivaluri de prestigiu: Cannes, Locarno, Leipzig, Nyon, IDFA Amsterdam, Namur, Montpellier, Sarajevo, Trieste etc.

Susținut de Canalul ARTE/France, alături de Centrul Național al Cinematografiei, programul oferă participanţilor un triplu beneficiu: 1) să înveţe, 2) să producă un film, 3) să fie promovaţi ca cineaști.


AW 2013 - last call for entries

Data limită a înscrierilor pentru ediţia a opta a atelierului este 30 iunie. Toţi cei care aplică până la această dată vor fi notificaţi de primirea dosarelor. Cei selectaţi ca admişi vor fi anunţaţi via email până pe 10 iulie şi va trebui să confirme, la rândul lor, participarea până pe 20 iulie.

Taxa de participare la cursurile Aristoteles Workshop este de 500 EUR. Suma acoperă cazarea şi masa în locaţie (Vama, judeţul Suceava), precum şi accesul la echipamentele de producţie şi post-producţie, pe toată perioada atelierului.

Participanților li se asigură echipamente high-end pentru producţie şi post-producţie, filmele lor urmând să fie promovate ulterior către festivaluri de film şi reţele de televiziune din lumea întreagă.
 
 

Modulul propus este de 30 de minute de film documentar, dar deschis la elemente de ficţiune alese de participanţi. Evaluarea proiectelor va fi realizată în ultimele trei zile de workshop. Cursanţii vor lucra în echipe, fiecare echipă (4 x 3) fiind formată dintr-un regizor, un director de imagine și un editor.

Anul acesta, perioada de desfăşurare a cursurilor va fi 22 august - 22 septembrie, locaţia fiind aceeaşi cu cea din ultimele trei ediţii: satul Vama din Bucovina (județul Suceava).

Aristoteles Workshop se adresează tinerilor din Europa Centrală și de Est, cu experienţă anterioară în regie, imagine, montaj sau producţie de film şi/sau televiziune.
Mai multe detalii pot fi aflate de la Dan Nuţu, dan@aworkshop.org sau de pe site-ul oficial: http://aworkshop.org/call-for-entries.
 


Regizoarea/tutorul Tania Rakhmanova spune despre experienţa AW: “...În orice alt context, dacă ai cere unui realizator de film să facă un documentar în cinci săptămâni, pornind de la zero, ar râde de tine.
Cred că în cazul Aristoteles Workshop contează mult și atmosfera: participanții mănâncă, dorm și lucrează sub același acoperiș, departe de casă, iar asta îi face să fie foarte motivați și să se concentreze doar pe filmul lor și pe modul în care îl pot face mai bun, fără să fie distrași de lumea de afară. Tinerii aceștia sunt într-un adevărat «cantonament» de film.”
 
 
Tania Rakhmanova a realizat peste 20 de documentare pe teme istorice și politice, printre care: La prise du pouvoir par Vladimir Poutine, nominalizat la Premiile Emmy, în 2006 (realizat pentru canalul ARTE), The alternative Rock and Roll Years (2003, trei documentare realizate împreună cu Discovery international), Les Aventures du Grand Blond dans le Grand Nord (1990, cu Pierre Richard), coproducție Rusia-Franța 2012, Rroms, le premier peuple européen (2011, realizat pentru canalul France 3), nominalizat la Premiul Europa, Oligarques art et argent (2010, realizat pentru France 5 și selectat la Montréal), François Mitterrand, les années du pouvoir ses derniers entretiens (1995, pentru BBC), Yougoslavie, Suicide d’Une Nation Européenne (1990, BBC).
 
 

Dintre proiectele recente ale Taniei amintim Wide Angle (2002-2008), o serie de documentare pentru tv în care a fost producătorul a două episoade: Iraqi Exodus şi Greetings from Grozny. În 2012, Tania a fost producătorul lungmetrajului Shoes, o dramă, povestea unei perechi de pantofi care au pornit de pe raftul unui magazin şi au ajuns până la Auschwitz (Shoes pe Facebook). 

Tania Rakhmanova - pagina de Facebook: https://www.facebook.com/tania.rakhmanova


Jeroen Berkvens (expert AW 2013)

Olandezul Jeroen Berkvens este acum cineast, profesor de film documentar, producător și membru al Academiei Olandeze de Film și Televiziune, premiat internațional pentru filmele sale despre muzică, dragoste sau amândouă. Cele mai cunoscute documentare pe care le-a realizat sunt despre muzicieni geniali și controversați: Jimmy Rosenberg - The Father, The Talent & The Son, A Skin Too Few - The Days Of Nick Drake, Paradiso (2011).
 
 

Jeroen Berkvens are 45 de ani, a absolvit Academia de Arte Frumoase în 1993, iar filmul său de absolvire, Let Me Have It All - un road movie documentar despre artistul american Sly Stone - a câştigat Premiul ARTE pentru “Cel mai bun film studenţesc european” şi apoi a fost proiectat în mai multe ţări. 
 
Unul dintre celelalte documentare ale lui Berkvens, A Skin Too Few - The Days of Nick Drake, a fost nominalizat pentru Golden Calf la Festivalul de Film Olandez din Utrecht.
Filmul a fost deasemenea foarte apreciat şi pe plan internaţional, revista Variety scriind despre el: “beautifully evokes the enduring appeal of English singer-songwriter Nick Drake”. La lansarea sa în SUA, New York Times l-a catalogat ca fiind: “a cinematic tone poem as much as a biography”. Casa de discuri Island / Universal a inclus filmul pe un DVD, ca parte a unei colecţii complete cu muzica vedetei britanice Nick Drake. 

Jimmy Rosenberg - The Father, The Talent & The Son a obţinut Marele Premiu pentru Cel mai bun documentar la Festivalul de Film de la Cracovia (Polonia) şi Diploma de onoare pentru cea mai bună imagine. Pentru acelaşi film, lui Berkvens i s-a decernat Premiul Big Sky pentru Cel mai bun documentar la Festivalul de Film Documentar din Montana şi apoi Marele Premiu pentru Cel mai bun film în Montreal, la Festival International du Film sur d'Art.

Jeroen Berkvens este adesea invitat să susțină cursuri și conferințe, și se implică deseori în activităţi de tip şcoli de vară sau workshop-uri. În 2004 a fost supervizor al atelierului de film documentar din cadrul Festivalul Internaţional de Film Documentar din Amsterdam (IDFA). A mai colaborat cu Sand Mountain Institute, cu Şcoala de vară IDFA şi cu Academia de film olandez.

Cineastul olandez a mai participat la Aristoteles Workshop la ediţia din 2011. La întrebarea “Ce aţi învăţat dvs de la studenţii de aici de la AW?”, Jeroen Berkvens spune:
“Cred că am învăţat să am răbdare. Este greu pentru studenţii de aici, de la Vama, să devină stăpâni pe povestea lor, să ia contact cu oamenii, cu un mediu în care sunt străini. Nu este ușor să găsești o poveste atunci când vii dintr-un mediu diferit. Am învăţat multe de la ei.”


Rafi Pitts (tutore AW 2013)

Rafi Pitts despre munca la Aristoteles Workshop: “Ceea ce mă interesează pe mine în acest demers tutorial este să-mi dau seama ceea ce vor ei şi ceea ce le place lor, studenţilor, şi apoi cum exprimă asta. Încerc tot timpul să nu favorizez pe nici unul în mod special pentru că, sincer, îmi place să lucrez cu fiecare dintre ei. Oamenii sunt foarte diferiţi şi asta e bine. Nu există <<el e mai bun>> sau <<celălalt e mai slab>>. Rolul meu este să încurajez viziunea personală a fiecăruia, să aibă propria amprentă în tot ceea ce fac.”

“Probabil e unul din puţinele locuri în care eşti liber cu adevărat, liber să exprimi felul în care vezi tu lucrurile.
E un lux să te afli în această postură, chiar dacă eşti în poziţia celui care oferă - aceştia suntem noi, tutorii, fie că eşti în poziţia celui care primeşte, învaţă - iar aceştia ar fi studenţii. Nu beneficiezi de acest context favorabil de multe ori în cariera de realizator de film.”

Rafi Pitts face parte din noul val de cinematografie iraniană, a copilărit în Teheran, a fugit din ţară în 1981, din cauza războiului dintre Iran şi Irak. S-a stabilit la Berlin, apoi la Paris, unde a lucrat cu Leos Carax, Jacques Doillon şi Jean-Luc Godard. 
 


Filmele lui Rafi Pitts au câştigat premii internaţionale. Primul său lungmetraj, Season Five (1997), a fost prima coproducţie franco-iraniană de la Revoluţia Iraniană din 1979 şi a avut premiera la Veneţia. Sanam (2000) a fost foarte aclamat de criticii francezi şi supranumit Cele patru sute de lovituri/Les quatre cents coups. 

În 2003, a prezentat la Locarno un documentar foarte controversat, Abel Ferrara: Not Guilty, povestea scriitorului şi regizorului american omonim. It's Winter (2006) a avut premiera la Berlin, în competiţie, iar un an mai târziu, Festivalul Internaţional de la Seattle l-a onorat cu Premiul “Emerging Masters” pentru toată filmografia sa. Ultimul său film, The Hunter (2010), a fost selectat în competiţie, pentru Leul de Aur, la cea de-a 60-a ediţie a Festivalului Internaţional de la Berlin.

Ultimul său proiect datează din 2011, se numeşte 60 Seconds of Solitude in Year Zero şi este o colaborare a 21 de regizori. (Aici aveţi un review făcut de The Hollywood Reporter)


John Appel (tutore AW 2013)

Tutorul John Appel despre Aristoteles Workshop: “Îmi place foarte mult conceptul acesta de a porni de la nimic pentru a avea un film după numai 5 săptămâni. Asta presupune că nu poţi să pleci în America, Africa sau cine ştie pe unde pentru asta. Eşti constrâns să rămâi aici, în preajma acestor sate mirifice, pentru a-ţi căuta subiectele. Ai doar două săptămâni la dispoziţie ca să-ţi găseşti un subiect şi să-l documentezi. Te ajută foarte mult să te familiarizezi cu celelalte aspecte ale realizării unui film... Chiar dacă îţi spui că vei lucra cu camera acum şi probabil că n-o vei mai face niciodată, tot e bine că faci asta, pentru că înveţi cum se manevrează o cameră, toate problemele tehnice care ţin de asta şi ce decizii să iei.
Căci, indiferent ce filmezi, chiar şi acest scurt interviu, ai de luat decizii...”

John Appel lucrează ca director de imagine şi regizor din 1987. Ca regizor independent, a lucrat la mai mult de 30 de filme documentare pentru cinema şi televiziune, iar ca operator, pentru peste 50 de documentare. 
 
 

În 2000 a fondat, împreună cu regizoarea Heddy Honigmann, o casă de producţie (VOF Appel&Honigmann). 

John Appel este lector universitar invitat la Academia Olandeză de Film şi Televiziune (din 2000) şi trainer al multor workshop-uri naţionale şi internaţionale. Este commissioning editor pentru postul de televiziune HUMAN (din 2006), coach pentru tineri regizori etc. 

În 1999, a câştigat Premiul Joris Ivens în cadrul IDFA pentru filmul Andre Hazes/ She Believes in Me, cel mai de succes documentar olandez din ultimii 40 de ani. Filmul său, The Last Victory (2004), a fost nominalizat la “Cel mai bun film documentar european al anului 2004” şi a câştigat multe premii internaţionale. În 2009, a câştigat Premiul IDFA pentru la “Cel mai bun film documentar olandez”, The Player, nominalizat şi ca cel mai bun film documentar de lungmetraj.



Referinţe online:
Pagina de Facebook a Aristoteles Workshop
Site oficial Aristoteles Workshop
Site-ul oficial al Festivalului de Film Documentar de la Amsterdam








 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod