Greselile primelor zile de lucru

Incompatibilitatea cu mediul organizational, evaluarea angajatilor din perspectiva propriului stil de lucru, ignorarea "aliantelor strategice" sunt numai cateva dintre greselile pe care top managerii risca sa le faca in primele zile de lucru intr-o noua companie sau intr-o noua functie din cadrul organizatiei unde lucreaza deja.

O analiza atenta a unui mediu nou de lucru trebuie sa includa nu numai elementele legate de provocarile profesionale dar si detaliile ce tin de relatiile inter-umane, care pot trasa linia dintre un manager care devine un exemplu urmat de echipa sa si unul care se auto-exlude sau este respins de aceasta. Iata care sunt greselile de care managerii aflati intr-o functie noua trebuie sa se fereasca pentru a deveni persoanele de care compania are nevoie pentru a o conduce spre succes.

Admit doar teoretic importanta networking-ului

Construirea de "aliante strategice" este unul dintre sfaturile pe care managerii l-au auzit cel putin o data, la un training sau intr-un manual dedicat secretelor succesului profesional. Desi ii admit importanta, putini aplica acest sfat in mod practic. "Networking-ul solicita timp. Managerii prefera, adesea, sa isi aloce timpul activitatilor cu impact direct asupra afacerii pe care o conduc: rapoarte, proiecte, strategii. Ei parcurg, de cele mai multe ori, numai prima etapa a procesului: la intalnirile de afaceri, aduna cat mai multe carti de vizita. Acestea nu valoreaza insa nimic fara a doua etapa: aceea in care gasesc modul cel mai potrivit pentru a le folosi", a aratat Rebeca Shambaugh, presedinte si CEO al Shambaugh Leadership Group, in cadrul unei videoconferinte organizate de Ambasada Americana pentru Coalitia Asociatiilor Femeilor de Afaceri si Centrul International pentru |ntreprindere Privata, avand ca subiect "HR for Businesswomen Leaders". Ea spune ca, in proiectele de consultanta, le recomanda managerilor sa isi stabileasca, o data la sase luni, obiectivele pentru urmatoarele sase luni sau un an si, in functie de acestea, sa identifice persoanele - cheie care ii pot sustine in atingerea acestora.


Nu isi aleg bine "confesorii"

La birou, trebuie sa iti alegi cu atentie persoanele in care poti avea incredere, mai ales atunci cand te afli intr-o pozitie ce solicita un nivel inalt de credibilitate. Face parte din ceea ce se numeste inteligenta emotionala. Tot de aceasta tin diplomatia sau controlarea emotiilor in timpul prezentarii primului proiect in noua companie sau in noua functie. Uneori, una dintre cele mai mari provocari ale unui manager tine de modul in care "administreaza" informatiile pe care le transmite.

Se concentreaza pe domeniul lor de pregatire

O data ajunsi intr-o functie de top management, multi manageri sunt tentati sa se concentreze pe domeniul lor de pregatire. "Daca in ultimii ani domeniul lor de activitate a fost marketingul, atunci departamentul de marketing va fi prima lor prioritate in ceea ce priveste dezvoltarea. Raspund la teama de nou concentrandu-se pe coordonarea unor activitati pe care le cunosc deja foarte bine", arata Constantin Turmac, General Manager la Compass Consulting.

Ii abordeaza la fel pe angajati

Managerul de la Compass Consulting spune ca una dintre cele mai mari greseli pe care le poate face un middle manager promovat intr-o functie de top este aceea de a nu se cunoaste pe sine. Aceasta greseala genereaza un mod riscant de evaluare a oamenilor din subordine, pe care tinde sa ii aprecieze conform propriului stil de lucru. Rezumand, el gandeste astfel: cine nu lucreaza ca mine, nu lucreaza bine.

Nu isi castiga echipa de partea lor

Construirea unor bune relatii este un aspect important pentru succesul perioadei "de proba" la care este supus chiar si un top manager. De aceea unul dintre primii pasi recomandati pentru primele saptamani de lucru este acela de a-ti cunoaste cat mai bine echipa, prin intalniri individuale cu fiecare angajat. Poate crezi ca te poti ocupa singur de coordonarea tuturor aspectelor departamentului sau companiei pe care o conduci insa cu siguranta ca atunci cand ai sprjinul echipei, rezultatele vor fi mai bune si mai rapid vizibile.


Presupun prea mult

Fiecare organizatie este unica, prin stadiul de dezvoltare in care se afla, prin raportul fata de competitie, prin clienti, actionari si cultura sa organizationala. Personalitatea unei companii este formata, in cea mai mare masura, de oamenii care lucreaza in cadrul sau. Ai nevoie de doua lucruri pentru a cunoaste aceste trasaturi unice ale unei firme: de timp si sa mergi "pe teren". "In loc sa faci evaluari bazate de rapoartele pe care le primesti, cunoaste-ti compania, punandu-le intrebari angajatilor fara a parea insa ostentativ si fara a avea deja formata o parere. Este un cutit cu doua taisuri, pentru ca daca, ajuns intr-un departament, pui prea multe intrebari legate de activitatea acestuia, anagajatii ar putea ajunge la concluzia ca nu cunosti nimic despre activitatea respectiva", atrage atentia managerul de la Compass Consulting.

Nu sunt in acelasi ritm cu acela al companiei

Un lucru esential, care a inceput sa fie parte importanta a evaluarilor candidatilor din proiectele de "head-hunting" este acela ca personalitatea managerilor sa fie compatibila cu aceea a companiei. "Este necesara o integrare dincolo de fisa de post, prin alinierea la stilul de lucru si chiar la modul de viata al angajatilor companiei. Acest lucru face obligatorie, in procesul de selectare a unui candidat pentru un anumit post de conducere, pe langa 'CV matching' - compatibilitatea dintre CV-ului si competentele solicitate - si evaluarea valorilor, a nevoilor si a atitudinii", spune Constantin Turmac. El arata ca este de preferat ca intre un candidat cu un profil profesional extrem de bun si cu o personalitate "incompatibila" cu a organizatiei si unul cu o pregatire care nu se ridica la nivelul solicitat insa cu valori si nevoi similare cu acelea ale echipei din care va face parte, este intotdeauna de preferat cel din urma. Primul este foarte posibil ca in scurt timp de la angajare sa fie respins de noii colegi sau chiar sa se auto-excluda.


Recomandat in primele zile de lucru

1. Incepe "perioada de tranzitie" inainte de a incepe lucrul efectiv. Foloseste discutiile din cadrul interviurilor pentru a intra deja in contact cu valorile organizatiei. Acestea te vor ajuta sa vezi ce trebuie sa faci pentru a avea succes. Incearca sa obtii raspunsurile la intrebari precum: Cum se iau deciziile? Care sunt provocarile cele mai mari? Care sunt cele mai importante departamente si care sunt acelea care trebuie sa fie dezvoltate? Foloseste aceste informatii pentru a-ti structura deja un plan ce contine directii de schimbare in vederea imbunatatirii activitatii.

2. Asculta atent si cauta "modelul" din spatele cuvintelor si al faptelor. Nu ii ocoli pe cei care nu sunt de acord cu tine - asculta "activ" si punctul lor de vedere pentru a fi sigur ca vei lua cea mai buna decizie.

3. In acelasi timp, identifica "star"-urile in devenire pe care le doresti in echipa ta. "Turneul" tau de cunoastere a companiei este o buna ocazie pentru a-i identifica pe angajatii -cheie de ale caror calitati ai nevoie pentru echipa ta.

5. Dupa aceea, identifica grupul ideal. Nu te opri la gasirea persoanei de care ai nevoie. Anticipeaza modul in care aceasta va interactiona cu ceilalti angajati ai departamentului pentru care o consideri potrivita in vederea atingerii obiectivelor.

6. Admite atunci cand nu stii anumite lucruri. Identifica-i pe cei care sunt experti in domeniul mai putin cunoscut de tine si nu ezita sa inveti de la ei. Nimeni nu se asteapta ca noul manager sa le stie pe toate.

7. Respecta-ti predecesorul dar promoveaza-ti cat mai bine propria ta agenda si viziune.

8. Stabileste cateva prioritati majore. Nu poti face tot ceea ce iti doresti in acelasi timp, de aceea este necesar sa faci cateva alegeri strategice. Acestea vor pune bazele alinierii organizatiei in jurul unei viziuni comune.

9. Alege cateva proiecte care ai certitudinea ca se vor finaliza rapid si cu rezultate bune. Este esential pentru un manager sa obtina recunoasterea noii sale echipe si sa ii ofere acesteia un exemplu "motivational" iar acest lucru este posibil prin solutionarea unor probleme carora pana in momentul de fata organizatia nu le-a gasit o rezolvare.


10. Asigura-te ca iti folosesti timpul cat mai bine. Mai repede inseamna, de obicei, mai bine, pentru ca se traduce in eficienta. Fiind o noua persoana cu functie de conducere in companie, multi angajati vor dori sa iti atraga atentia. Este placut sa auzi povestile despre cea mai recenta partida de golf, dar amana-le pentru timpul liber, . La birou, este mai indicat sa aloci timpul discutiilor orientate spre preocuparile profesionale. Te poate ajuta in aceasta directie o lista care s-ar putea numi "Ce nu trebuie sa fac". Bunii conducatori se diferentiaza prin disciplina de a nu face ceea ce nu este potrivit intr-un anumit context.

11. Nu iti fie teama de greseli dar asigura-te ca le repari mai repede decat le faci. Fiecare noua situatie sta sub semnul necunoscutului, iar o functie de top management il expune pe acela care o detine riscului de a nu lua intotdeauna cea mai potrivita decizie. Chiar si cea mai solida experienta profesionala nu poate fi o garantie a faptului ca vei fi ferit de a face greseli intr-o companie si cultura organizationala cu care nu esti inca familiarizat. Fii la fel de exigent in evaluarea ta precum esti cu noua companie si noii colegi si fii pregatit sa iei masuri de corectare de indata ce observi ca sunt necesare.

12. Cauta idei in locuri mai putin conventionale. Nu citi numai publicatiile dedicate domeniului tau de activitate. Mareste-ti "reteaua" surselor unde cauti idei - este posibil sa gasesti o solutie revolutionara studiind succesul companiilor dintr-o industrie complet diferita.
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod