Chimioterapie fara efecte secundare

Cercetatorii americani au descoperit o noua metoda prin care elimina efectele secundare ale chimioterapiei, folosite in tratarea cancerului.

Prin inactivarea unor gene din tumoare, celulele canceroase sunt sensibilizate, astfel incat devin de 10.000 de ori mai receptive la tratament.

Prin urmare, dozele administrate vor fi mult mai mici si mai putin toxice. Terapia este eficienta in cancerul mamar si in cel ovarian. Publicatia „The Independent” anunta ca noua metoda va fi testata pe oameni in cel putin trei ani, acum aflandu-se in faza testelor pe cobai.

Fara ameteli, greata si oboseala

Cercetatorii de la Centrul Medical de Sud Vest din cadrul Universitatii Texas din Dallas au gasit o metoda prin care fac celulele canceroase sa raspunda si la doze de medicamente foarte mici.

Astfel, se elimina posibilitatea aparitiei efectelor secundare, cum ar fi greata, ameteala sau oboseala extrema, care slabesc sistemul imunitar.

De regula, pentru a ataca tumoarea, sunt administrate doze mari de medicamente, care declanseaza aceste raspunsuri in organism. Oamenii de stiinta americani au folosit o tehnica, denumita interferenta ARN, pentru a inactiva anumite gene din tumoare.

Prin „inchiderea” activitatii lor, celulele canceroase devin de 10.000 de ori mai sensibile la un anumit medicament, folosit in tratarea cancerului mamar avansat si a celui de ovare.

Interferenta ARN mai este folosita in tratarea unor afectiuni precum infectii virale sau boli genetice.

Teste pe oameni, in trei ani

In cadrul experimentelor au fost analizate mai mult de 21.000 de gene din organism. S-a descoperit ca numai 87 pot influenta sensibilitatea celulelor canceroase la chimioterapie, dintre care numai sase cresc sensibilitatea la respectivul medicament.

Cand unele gene erau inactivate cu ajutorul interferentei ARN, celulele deveneau de o mie de ori mai sensibile la terapie, in timp ce „inchiderea” altor gene crestea rezistenta la tratament.

„Studiile noastre au aratat ca genele descoperite sunt specifice numai pentru acest medicament”, a declarat Angelique Whitehurst, conducatorul studiului, citata de publicatia „The Independent”.

Cel mai devreme, testele pe oameni vor putea incepe in trei ani. De asemenea, cercetatorii au atras atentia ca este nevoie de cel putin zece ani pentru producerea de noi medicamente care sa actioneze alaturi de interferenta ARN.