De ce simţi nevoia de dulce?

de Larisa Popescu,
medic specialist diabet, nutritie si boli metabolice
Clinica Romgermed, Sos Oltenitei, Nr 48-50 , sector 4, Bucuresti
Tel 021 332 51 67, Mobil 0727.789 798
E-mail: oltenitei@clinicaromgermed.ro
Pentru o bună funcţionare a organismului, acesta are nevoie de energie. Glucoza din alimente ne oferă această energie. În decursul unei zile aglomerate, în care organismul este supus la efort, stres, nivelul glucozei din sânge scade.

Pentru o bună funcţionare a organismului, acesta are nevoie de energie. Glucoza din alimente ne oferă această energie. În decursul unei zile aglomerate, în care organismul este supus la efort, stres, nivelul glucozei din sânge scade.

 

Nevoia de dulce angajează o serie de întrebări celor care o simt. Uneori, ea poate să devină un fel de dependenţă. Teoretic, această nevoie de dulce este considerată ca fiind normală şi apare mult mai frecvent la femei.

 

Un dezechilibru al metabolismului gucidic


Din punct de vedere medical, nevoia de dulce poate fi explicată ca un dezechilibru al metabolismului glucidic al organismului, pancreasul secretă o cantitate inadecvată de insulină, alături de o scădere bruscă a glicemiei. În urma acestor procese, creierul este anunţat, primeşte comandă şi apare senzaţia de foame, resimţită ca o nevoie de dulce.
 
Consumând ceva dulce, şi aici mă refer la produsele ce conţin zahăr rafinat (de genul: ciocolată, prăjituri, sucuri, bomboane), creşte nivelul de zahăr din sânge.

Pancreasul, însă, se sesizează şi prin eliberarea insulinei, transportă zahărul din sânge către organele care au nevoie sau îl depozitează pentru o utilizare ulterioară. Cu cât cantitatea de dulciuri este mai mare, cu atât pancreasul eliberează o cantitate mai mare de insulină, crescând astfel depozitele de glucoză.

Pentru a preveni această cascadă, medicul recomandă consumul unor alimente care să elibereze zahărul în sânge într-un ritm mult mai scăzut, eventual aceste alimente să conţină şi fibre.
Exemple de acest gen de alimente sunt fructele şi unele legume. Acestea ne asigură o cantitate de energie pe o perioadă mai lungă de timp, motiv pentru care senzaţia de dulce nu va mai fi resimţită foarte curând.
 

Respectarea micului dejun         


Alături de nevoia de a consuma ceva dulce, pot să apăra şi o stare de nelinişte, nervozitate, transpiraţii şi senzaţia de a nu se putea ţine pe picioare. Pentru a evita aceste simptome, se recomandă respectarea mesei de dimineaţă. Sfatul este valabil şi pentru celelalte mese, dar cum majoritatea persoanelor au un program încărcat peste zi, de cele mai multe ori se sare peste mesele principale, motiv pentru care, la un moment dat, organismul oboseşte şi simte nevoia unei revigorari, care de cele mai multe ori se face consumând ceva dulce.



Tocmai pentru a diminua această nevoie de dulce, putem încerca să:
 
1. Consumăm fructe şi legume în locul dulciurilor concentrate;  
2. Să consumăm alimente cu conţinut de proteine, care ajută la menţinerea unui echilibru al zahărului în sânge;
3. Nu se recomandă înfometarea, de preferat mese reduse cantitativ şi dese;
4. Deşertul se serveşte după masă, niciodată înainte;
5.
De evitat, pe cât posibil, stresul. Nevoia de dulce poate fi dată de stres şi de oboseală, aşa cum am precizat şi mai sus. Încercaţi să vă faceţi timp pentru propria dumneavoastră persoană;
6. Străduiţi-vă să dormiţi 7 ore pe noapte;
7. Foarte important este consumul celor doi litri de lichide zilnic;
8. Activitatea fizică menţine oxigenarea şi energia organismului, reduce stresul şi stabilizeaza nivelul zahărului în sânge. Sfat: nu uitaţi să faceţi mişcare! Ştiu că de cele mai multe ori nu există timpul necesar pentru a merge la sală, dar recomandarea este simplă: obişnuiţi-vă să megeti pe jos cel puţin 30 de minute în fiecare zi.

 

Comentarii (2)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • Valentina pe 4 Sep 2010, 09:26
    cresterea glicemica

    "Deşertul se serveşte după masă, niciodată înainte" puteti sa explicati implicatiile consumului de dulciuri asupra nivelului glicemiei?

    0
    1

  • katy pe 3 Sep 2010, 09:37
    Curiozitati germane

    la micul dejun se servete de regula multa cafea, sucuri de fructe , ceaiuri pana nu mai poti, paine cu unt intotdeauna...painea aici daca nu are unt pe ea nu o mananca nimeni...indiferent de momentul zilei...si ceva pe langa sunca, salam, branza etc...urmeaza pranzul legume fierte , la gratar etc, multa carne cu sosuri pe langa tip gulas nemtesc , peste cu sos de marar, chiftelute in sos de tomate etc...fara paine ...supele sunt rare in meniu, doar supe dulci intotdeauna cu paine cu unt alaturi , gratare grase, condimentate, consistente cu salate de cartofi cu f multa maioneza, salate de paste cu mult ou si maioneza , salate doar de castraveti sau salate de toate legumele ce le gasesti la supermarket toate intr-un bol amestecate si ta-naaaaaa salata...pizza desi din orice si oricand, hamburger de toate felurile il poti face acasa ...etc...seara regula regulilor...painea noastra de toate zilele foarte consistenta eu mananc o felie si imi ajunge evident cu unt si ceva pe langa...salam,etc...meniul zilnic aici este unul foarte greoi intotdeauna...torturile la aniversari, prajiturile, dulciurile etc...se servesc intotdeauna inainte de masa respectiva ce urmeaza... faza pe care eu personal o gasesc total aiurea...ceaiuri si cafele aici servesti oriunde la orice intalnire de lucru , in orice moment al zilei...daca ai vrea sa fii politicos si sa nu refuzi neamtul ar insemna sa iti insusesti peste 5000 de calorii zilnic...evident refuz pe la tot pasul ...painea o servesc doar seara pana in ora 7 cel tarziu, dimineata cerealele imi sunt de ajuns un fruct in trecere si la amiaza nu servesc paine deloc...gratarele sunt pentru mine un cosmar ...totul e grasimeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!

    1
    0

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod

5 legume pe care le poți crește în interior, indiferent de vreme

Cum reacționează corpul tău la un atac de anxietate

De ce e bine să-ți faci patul în fiecare zi

6 probleme fizice pe care ți le cauzează stresul

Intoxicație alimentară sau gripă - Care sunt diferențele?

6 semne care arată că suferi de astm sever

5 moduri în care să-ți stimulezi metabolismul imediat după ce te trezești

De ce răcești mai des decât alții

De ce ar trebui să poarte boxeri bărbații

4 pași ca să reduci petele și ridurile provocate de soare

„Explozie“ de cancer în toată lumea: Extinderea bolii este alarmantă

Cancerul capului și gâtului, o afecțiune mai puțin cunoscută, omoară jumătate dintre pacienții diagnosticați în stadii avansate

Magicianul din spital: Doctorul care dansează, prietenul copiilor bolnavi

Dureri ciudate în timpul sarcinii care sunt total normale

Asta înseamnă curaj: O familie cu patru copii și-a vândut casa și străbat țara cu o rulotă

Chinul din spatele cortinei: Lady Gaga are dureri cronice în fiecare zi

Greșeli pe care le faci la cumpărături și care îți distrug dieta

5 alimente care pot creşte riscul de cancer

Laptele de cocos - Ce beneficii are pentru sănătate?

Cum să rămâi energică dacă ești o mamă care lucrează

Mâncarea franțuzească: 7 sfaturi ca să gătești sănătos

Efectele unei sarcini cu tripleți asupra corpului. Imaginile incredibile postate de o mamă din Danemarca

Studiu. Lipsa somnului îți afectează sănătatea mai mult decât crezi

Adio insomnie! Metoda secretă folosită de militarii americani care te ajută să adormi în două minute

Cum să folosești ce ți-a rămas dintr-un pui - Economie în bucătărie

Modalități de ars calorii pentru leneși

7 sfaturi pentru a găti mai sănătos mâncarea thailandeză

Quinoa - Ce beneficii are pentru sănătate

Ce trebuie să mănânci pentru articulații sănătoase

Cum să faci un smoothie sănătos și delicios de fiecare dată