De ce fac elefanții atât de rar cancer?

Elefanții reprezintă o specie incredibilă, nu numai datorită aspectului lor unic sau a faptului că sunt îngroziți de albine. Aceștia sunt și foarte rezistenți la cancer.
În ciuda faptului că au o masă corporală atât de mare, cu un număr foarte mare de celule, se estimează faptul că elefanții au o rată a mortalității de 4,8% din cauza cancerului, comparativ cu 25% în cazul oamenilor.

Care este motivul pentru care elefanții fac atât de rar cancer?

Oamenii de știință au cartografiat genomul elefantului african, alături de alte mamifere care au trăsături unice, pentru a vedea dacă pot identifica regiuni similare în genomul uman și pentru a analiza prezența vreunei superputeri genetice ascunse în interiorul ADN-ului nostru. În mod incredibil, ADN-ul necodificat pare să aibă gene rezistente la cancer asemănătoare cu cele regăsite la elefanți, iar această descoperire ar putea deschide ușa către noi modalități de tratare a cancerului în viitor.

Specialiștii de la Universitatea din Utah sunt de părere că prin explorarea regiunilor necodate de ADN pot descoperi noi părți ale genomului care ar putea controla diferite boli.
După cum s-a dezvăluit în revista Cell Reports, oamenii de știință au analizat genomul elefanților africani, liliecilor, delfinilor, șobolanilor și veverițelor, în speranța de a descoperi noi părți ale genomului uman. Această metodă le permite să găsească soluții naturale potențiale pentru bolile din întregul regn animal.

Printre descoperirile cele mai interesante, echipa a constatat că elefanții au variații specifice în ceea ce privește trei gene - FANCL, VRK2 și BCL11A, care cresc capacitatea de a elimina celulele precanceroase.
Oamenii de știință au descoperit, de asemenea, secvențe necodificate similare din genomul uman care pot controla activitatea genei și pot reduce formarea mutațiilor și a cancerului. Provocarea științifică este reprezentată de valorificarea acestor regiuni din genom și descoperirea tratamentelor pentru cancer.

Și alte animale au prezentat lucruri fascinante despre genomul uman și afecțiunile medicale. S-a descoperit că ADN-ul care le oferă liliecilor urechile lor ascuțite poate provoca o deformare a urechilor oamenilor, numită urechea Stahl.
Șobolanii prezintă schimbări evoluate care sunt legate de glaucomul uman, o formă de degenerare vizuală. Cercetătorii se află pe un teritoriu neexplorat. Această metodă le poate oferi un nou mod de a explora genomul și potențiale abordări pentru identificarea, diagnosticarea și tratarea bolilor.