De ce a pierdut "Brokeback Mountain" Oscarul?

Un film controversat, care a reusit sa atraga atentia intregii lumi... O poveste de dragoste intre doi cowboy, care are ingredientele oricarei povesti romantice, numai ca are drept protagonisti doi barbati... Heath Ledger si Jake Gyllenhaal au reusit sa creeze roluri puternice, pline de forta creativa si extrem de impresionante. "Brokeback Mountain" a fost preferatul Oscarurilor si foarte multa lume (cinefili si critici, de asemenea) l-au considerat a fi candidatul eligibil pentru Premiul Academiei de Film la categoria Cel mai bun film al anului.

Avand in vedere faptul ca a obtinut premii importante la toate festivitatile cinematografice de anvergura, cum ar fi Globurile de Aur, BAFTA si multe altele, cu totii ne asteptam (sau nu?...) ca aceasta pelicula sa obtina si la Oscaruri cea mai importanta distictie. Insa de ce a pierdut, pana la urma "Brokeback Mountain", in ciuda succesului obtinut pana in prezent?

S-a scris mult despre acest lucru... Imediat dupa Oscaruri, criticii si cinefilii din intreaga lume au inceput sa discute despre ce anume a cauzat esecul acestei productii cinematografice la Oscaruri, in ciuda faptului ca a fost considerat favoritul celei de-a 78-a editii anuale a decernarii Premiilor Academiei.

Nu insist asupra povestii, pentru ca sunt sigura ca macar cateva cuvinte despre aceasta pelicula tot ai auzit... Este suficient pentru a-ti da seama ca o relatie de dragoste intre doi barbati, expusa pe marele ecran, nu are cum sa nu genereze controverse, mai ales atunci cand este prezentata unui public atat de variat...

Din punctul meu de vedere, dragostea care se naste intre cele doua personaje principale "nu tine". Este genul de film care incearca sa faca ceva senzational si iesit din comun, dar rezultatele pe care le obtine nu sunt atat de spectaculoase pe cat s-ar fi asteptat cei implicati in proiect. Si zic acest lucru din perspectiva unui cinefil si "mergator" la cinema...

De ce "nu tine" povestea? Pentru ca nu convinge. Pentru ca noptile cu discutii indelungate intre cei doi (mai mult monologuri tinute de Jack Twist - Jake Gyllenhaal, pentru ca Ennis Del Mar - Heath Ledger este barbatul inchis in sine, pentru care comunicarea verbala este un efort, o lupta interioara) si toate intamplarile prin care trec nu par sa fie atat de intense (sau, cel putin, pe marele ecran nu transpare atata emotie) incat sa duca la izbucnirea unei povesti de dragoste care sa transceada anii...


Filmul este bun, incontestabil. Este "legat", construit cu multa atentie pentru detaliu, exploreaza intr-un mod exceptional relatia dintre cei doi barbati, trairile si sentimentele lor, fara sa faca uz de prea multe cuvinte si artificii. Este o pelicula "de stare", pe care o percepi cu sufletul, atata timp cat iti lasi portile inimii deschise pentru acest lucru.

Dar, in ciuda faptului ca filmul este bine realizat, profund, in special datorita interpretarilor de exceptie ale protagonistilor, dar si datorita unei regii pentru care Ang Lee a fost apreciat in consecinta, "Brokeback Mountain" nu a avut succesul scontat la Oscaruri.

Sa fie oare pentru ca oamenii nu sunt inca pregatiti pentru acest gen de pelicule?... Sa fie oare pentru ca votantii pentru Premiile Academiei de Film nu au putut sa nu ia in considerare faptul ca acest film i-a facut pe spectatori sa se simta in mod evident stanjeniti, dupa cum afirma criticii?... Sa fie oare pentru ca, in intimitatea cabinei de vot, fiecare dintre votanti a stat singur, fata in fata cu propriile prejudecati, cele pe care poate nu are curajul sa le recunoasca nici macar in fata sa, dar care, inconstient, si-au pus amprenta asupra votului acordat?...

Si teorii pot exista cu sutele... S-a crezut, o data cu recunoasterea la Oscar a actorilor de culoare, din anul 2001, cand in lumina reflectoarelor au fost Denzel Washington si Halle Berry, ca Hollywood-ul a intrat in "epoca" aprecierii grupurilor minoritare. Cum anul acesta Oscarul a deschis poarta comunitatii homosexuale si cum precedentul a fost creat, s-a considerat, pe buna dreptate (sau nu), ca Hollywood-ul va alege sa scoata in evidenta si aceasta comunitate. Se pare insa ca Hollywood-ul nu este pregatit pentru astfel de pelicule, iar usa a fost inchisa rapid pentru "Brokeback Mountain".

Joe Salmonese, presedintele Human Rights Campaign, cel mai mare grup american care lupta pentru drepturile minoritatii homosexuale, nu crede insa ca subiectul filmului a fost problema pentru care "Brokeback Mountain" a pierdut Oscarul pentru Cel mai bun film, in fata dramei rasiale "Crash". Acesta a afirmat ca ambele pelicule au dezvoltat subiecte si teme foarte dificile.

Insa, desi comunitatea homosexuala este dezamagita de esecul peliculei, membrii acesteia continua sa aprecieze efortul de constientizare pe care l-a facut aceasta - presedintele acestei asociatii considera ca filmul are un aspect pozitiv, pentru ca a reusit sa genereze discutii eficiente intre parinti si copiii lor homosexuali sau intre patroni si angajati sau colegi de munca, in colective in care exista si membri ai acestei comunitati.
Fie si pentru acest lucru, filmul trebuie apreciat, in opinia lui Salmonese.

Autorul si co-scenaristul filmului "Brokeback Mountain", Larry McMurtry a declarat: "Poate ca adevarul este ca americanii nu vor ca ai lor cowboy sa fie homosexuali." Dar alte voci s-au ridicat sa spuna ca americanii nu sunt impotriva homosexualitatii, ci ca pur si simplu nu le pasa de acest lucru suficient de mult incat sa dedice un film intreg unei povesti de dragoste intre doi barbati... Sa fie oare chiar asa? Sau prejudecatile, inevitabil, actioneaza latent, fie ca vrem sa recunoastem, fie ca nu?...

Oricum ar fi, de la prima editie a Oscarurilor si pana in prezent, nici o poveste de dragoste homosexuala directa, expusa fatis, nu a castigat vreodata premiul cel mare si nici de data aceasta nu s-a intamplat altfel. Marea intrebare la Oscarurile din 2006 a fost daca Hollywood-ul, aflat de cele mai multe ori in prim-planul subiectelor si temelor sociale, va sparge din nou tiparele si va "pune pe tapet" un subiect tabu. Se pare insa ca nu anul acesta...

Si, pana la urma, a fost "Crash" un film mai bun decat "Brokeback Mountain"? A fost o alegere a votantilor sau, pur si simplu, singura optiune valida pentru aducerea in fata a unui alt fel de film decat "Brokeback Mountain"?...

Oricum ar fi, apare un nou semn de intrebare. Desi "Brokeback Mountain" a pierdut atat de rasunator Oscarul, Phillip Seymour Hoffman a fost distins cu mult ravnita statueta pentru Cel mai bun actor, pentru rolul autorului homosexual Truman Capote din pelicula "Capote"... Ca atare, care sunt criteriile care stau la baza acordarii acestor premii? Daca homosexualitatea nu este o problema, asa cum Hoffman sta dovada, atunci ce anume a determinat respingerea lui "Brokeback Mountain" la Oscaruri, in conditiile in care portofoliul sau este "blindat" cu cele mai importante distinctii?...

Poate ca unul dintre motivele care a stat la baza esecului filmului a fost si profilul demografic al votantului tipic al Academiei de Film: in varsta si orasean. Larry McMurtry s-a gandit ca aceasta poate fi explicatia pentru care pelicula sa a iesit invinsa din cursa Oscarurilor. "Membrii Academiei de Film sunt, in mare majoritate, oraseni", a declarat acesta duminica noapte, in culisele Oscarurilor, dupa ce a castigat premiul pentru Cel mai bun scenariu adaptat, impreuna cu Diana Ossana.
"Suntem o natiune urbana. Nu una rurala. Nu este usor nici macar sa realizezi o poveste care sa aiba un astfel de subiect."

Ar putea fi si acesta un motiv. Dar ce ne facem cu toate productiile cu si despre cowboy create de Hollywood?... Pana la urma, astfel de povesti fac parte din cultura americana. Nu poti spune ca un astfel de film nu a avut succes doar pentru ca America este recunoscuta pentru spiritul sau industrialist...

McMurtry si-a continuat insa explicatia, adaugand ca membrii Academiei, pe langa faptul ca sunt oraseni, majoritatea este originara din Los Angeles, respectiv orasul ce reprezinta chiar inima peliculei "Crash", aleasa anul acesta ca fiind Cel mai bun film. Drama rasiala "Crash" vorbeste despre experientele care au interconectat o serie de personaje de-a lungul a 36 de ore. Aceasta productie, pentru care a jucat o distributie impresionanta ("Ridicati mana daca nu ati fost in 'Crash'!", a glumit prezentatorul Oscarurilor, Jon Stewart...) a obtinut Premiul Academiei si pentru Cel mai bun scenariu original si Cel mai bun montaj.

Ang Lee, regizorul "Brokeback Mountain", apreciat drept Cel mai bun regizor, a declarat ca nu are nici cea mai vaga idee de ce a pierdut filmul sau: "Nu au votat pentru el. Nu stiu. Ma intrebati ceva la care nu cunosc raspunsul. As face exact acelasi lucru. Sunt atat de mandru de filmul asta. Academia nu l-a votat, nu stiu de ce... Sunt doar bucuros ca publicul l-a acceptat. A fost o surpriza sa nu castigam, sincer sa fiu." Insa fratele sau, Lee Kang, a sugerat faptul ca americanii au fost partinitori in aceasta situatie: "Cand trebuie sa voteze localnicii, intotdeauna va exista chestia asta, fie ca ii spui nationalism, fie ca ii spui altfel."

Scenaristul si regizorul productiei "Crash", Paul Haggis, a marturisit ca nici macar "pentru o secunda" nu s-a gandit sa plece urechea la zvonurile care deveneau din ce in ce mai puternice o data cu apropierea Oscarurilor, potrivit carora "Crash" are toate sansele sa intoarca situatia in favoarea sa. "Nu am crezut nimic din toate aberatiile astea", a precizat Haggis. "In fapt, am fost atat de socati. Vreau sa spun, inca incercam sa ne dam seama daca am primit cu adevarat premiul. Nici unul dintre noi nu s-a asteptat sa primim Oscarul. Speri, dar am avut un film micut... Acesta a fost un an in care Hollywood-ul i-a rasplatit pe cei care au spart regulile."

"Crash" a fost lansat in luna mai, obtinand atat critici pozitive, cat si negative.
S-a considerat, la momentul respectiv, ca este un film lansat mult prea devreme pentru a ramane in amintirea votantilor, o data ce se vor face nominalizarile si se vor stabili castigatorii. Insa filmul a fost improspatat in memoria acestora si a criticilor la sfarsitul anului 2005, cu ajutorul copiilor DVD care le-au fost puse la dispozitie.

Astfel, treptat, o poveste dramatica despre evenimente violente a parut a fi o alegere din ce in ce mai plauzibila si o solutie mult mai confortabila pentru votantii Academiei, comparativ cu relatia de dragoste dintre doi cowboy... Hollywood-ul pur si simplu a considerat ca violenta rasiala este o problema mult mai importanta care trebuie adusa in atentia publicului.

Iar faptul ca "Brokeback Mountain" a obtinut premii la cele mai prestigioase festivitati anterioare Oscarurilor face ca nominalizarea in sine la Premiile Academiei sa fie o onoare. Oricum, filmul a devenit, peste noapte, o piatra de temelie culturala, inscriindu-se in categoria povestilor de dragoste moderne clasice.

Asa cum a declarat Ang Lee, filmul sau vorbeste despre "maretia dragostei in sine" si probabil ca este genul de film care va marca industria cinematografica de acum incolo. Subiectul sau sensibil si felul in care a fost expus a atins sufletul a milioane de oameni si ramane de vazut daca acest lucru inseamna ca pelicula va rezista in timp, alaturi de alte titluri mari ale Hollywood-ului.

Putem invata ceva din felul in care au fost acordate duminica premiile Oscar? Nimic mai mult decat ca reprezinta o loterie. Pur si simplu, nu vom sti niciodata cum vor vota membrii Academiei...
 

Comentarii (1)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • mircea pe 16 Apr 2023, 20:34
    excelenta analizei.

    pe langa introducerea profesionala in critica de film, m-a retinut in plus o continua umanitate de abordare a conflictului. Te face sa treci mai usor peste ceea ce pare nedrept.

    0
    0

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod