Arta pierduta a leadership-ului

Un proverb chinez spune: "Acela care crede ca este la conducere, dar un il urmeaza nimeni, face doar o plimbare". Specialistii considera ca abilitatea cea mai ...
Un proverb chinez spune: "Acela care crede ca este la conducere, dar un il urmeaza nimeni, face doar o plimbare". Specialistii considera ca abilitatea cea mai importanta a unui lider ar trebui sa fie atragerea adeptilor. Cei mai multi oameni definesc calitatea de conducator ca fiind abilitatea de a obtine o pozitie. Scopul lor este sa urmareasca o pozitie, iar atunci cand o obtin cred ca au devenit lideri. Dar oare nu exista ceva mai mult de atat?

Liderii au influenta, nu pozitie

Asta este concluzia la care au ajuns toti analistii in afaceri si, mai mult decat atat, au identificat si au stabilit ca exista cinci tipuri clare de lideri:

Primul tip este cel al pozitiei sau dreptului

"Am dreptul sa te conduc pentru ca mi s-a dat aceasta pozitie". La acest nivel, oamenii te urmeaza pentru ca trebuie si acesta este singurul motiv pentru care o fac. Toate celelalte trebuie castigate.

Al doilea tip este al permisiunii sau relationarii

Cu acest tip incepe cunoasterea oamenilor si apare permisiunea de a te cunoaste pe tine insati si de a te intelege mai bine. Oamenii te vor urma pentru ca vor. Si poti compara acest nivel cu o luna de miere.

Al treilea tip este al productiei sau rezultatului

Abia la acest nivel liderul devine important pentru structura unei organizatii prin ceea ce face pentru ea. Implementarea de schimbari pozitive ii determina pe oameni sa te urmeze pentru rezultatele pe care le aduci. Aici se poate discuta despre dezvoltarea oamenilor si nivelul de productie. La acest nivel, un lider isi va transfera calitatile catre 20% dintre subordonati cu scopul de a-i vedea transformandu-se ei insisi in lideri abili.
Iar oamenii te vor urma pentru ceea ce ai facut pentru ei.

La al cincilea nivel au ajuns foarte putini lideri. Acestia sunt liderii absoluti, "Centrul Pamantului". La acest nivel de respect, oamenii te vor urma pur si simplu pentru ceea ce esti si ce reprezinti.

Cum ajungem insa la acest nivel? Cum ne castigam acest drept prin influentarea oamenilor si nu prin manipularea lor? Premisa de baza este ca un lider trebuie sa ajute la dezvoltarea oamenilor. Aceasta este diferenta intre un manager si un lider. Un manager permite unei persoane sa isi castige existenta intr-o organizatie prin simplul fapt ca dispune de resursele fizice ale companiei.

Un lider se va folosi de resursele emotionale si spirituale ale organizatiei. Va arata oamenilor cum au contribuit la atingerea scopurilor, ii va ajuta sa fie mandri si sa obtina satisfactie din munca lor. Structura si organizatia sunt importante, dar oamenii dintr-o companie sunt mult mai importanti decat organizatia in sine. Fara oameni, organizatia nu ar mai exista. De aceea liderii sunt hotarati sa isi foloseasca majoritatea timpului in gasirea de resurse si energie pentru a-i ajuta pe oamenii care lucreaza pentru el. Dar nu intotdeauna s-a intamplat ca liderii sa ia in consideratie faptul ca oamenii sunt mai importanti decat organizatia.

Abilitatea de lider are trei atribute care sunt eficiente in incercarea de a dezvolta oamenii. Fiecare dintre aceste atributii este de baza si nu pot determina singure crearea unei singure indemanari de lider. Dar fiecare in parte contribuie la dezvoltarea unui lider pentru a se ridica de la competent la excelent.
Aceste atribute sunt: presupunerea, atitudinea si atentia.

Presupunerile

Acestea sunt opinii care subliniaza ca un fapt este adevarat. Un lider va face presupuneri despre o persoana pentru a afla modul in care acesta trebuie tratat. Iata cateva presupuneri care va stimula calitatile pozitive ale unui lider:

toata lumea vrea sa se simta folositoare;

toata lumea doreste sa se simta importanta;

toata lumea are nevoie si raspunde la incurajari.

Incurajarea vine prin recunoastere. Prin asta un lider va recunoaste realizarile cuiva, in organizatie si public. Ganditi-va la urmatoarea definitie: Conducerea este influenta, iar responsabilitatea unui lider este dezvoltarea calitatilor unui om. Cum ii influentam pe altii, cum ii motivam si dezvoltam? Prin incurajare si incredere in ei. De cele mai multe ori, oamenii tind sa devina ceea ce cred cei mai importanti oameni din viata lor ca vor deveni.

Oamenii cred in lideri inainte de a crede in abilitatile lor de conducere. Prea des ne asteptam ca oamenii sa fie loiali pozitiei de lider in loc de a fi persoanei care ocupa acea pozitie. Oamenii nu sunt motivati de grafice. Ei raspund oamenilor. Primul lucru pe care trebuie sa il invete un lider este ca nu trebuie sa isi declare autoritatea pe baza dreptului de a o face, ci mai degraba prin prisma relatiilor pe care le implementeaza. Oamenilor nu prea le pasa de cat de multe stii pana cand nu afla cat de mult iti pasa.

Multi oameni nu stiu cum sa aiba succes

Multi oameni cred ca succesul inseamna noroc. Dar este mai degraba rezultatul planificarii.
Cei mai multi oameni cred ca succesul este instantaneu dar, de fapt, este doar un proces. Este un voiaj de crestere si dezvoltare. Cei mai multi oameni cred ca succesul este reprezentat de evitarea esecurilor. Dar nu este adevarat. Succesul inseamna sa inveti din greseli. Fiecare esec este o oportunitate de a o lua de la capat, cu mai multa chibzuinta. Si succesul este contagios. Cand oamenii isi vor da seama ca o persoana care le este lider ii poate ajuta sa aiba suces, se vor vinde acestuia.

Multi oameni sunt motivati natural

Observand oamenii, chiar incepand cu copiii de doi ani, veti realiza ca incep orice aventura cu dorinta de a participa, dar undeva pe parcurs le dispare motivatia si trebuie re-stimulati.

Atitudinea

In fiecare zi ne alegem cate o atitudine. Este un numar uimitor de adulti care nu isi pot asuma responsabilitatea pentru atitudinile lor. Cand sunt nervosi, s-au trezit cu fata la cearsaf. Daca mariajul li se destrama, s-au casatorit cu persoana nepotrivita. Daca altcineva primeste o promotie, au fost in locul nepotrivit la timpul nepotrivit. Intotdeauna dau vina pe altceva sau altcineva pentru problemele lor. Cea mai mare zi din viata unei persoane este aceea in care isi asuma responsabilitatea totala pentru atitudinile ei!

Cand v-ati verificat ultima data atitudinea? Atitudinea unui lider se transmite adeptilor mult mai repede decat actiunile acestuia. Nu putem alege cat de mult vom trai, dar putem decide ce vom face in acei ani. Nu putem controla frumusetea fetei, dar putem controla expresiile pe care le arata aceasta.
Nu putem controla momentele dificile ale vietii, dar putem alege sa facem viata mai putin grea. Nu putem controla atitudinea negativa a lumii, dar o putem controla pe a noastra. Prea des alegem sa controlam lucruri care nu pot fi controlate. Prea rar alegem sa controlam ceea ce putem controla: atitudinea noastra.

Atentia

Al treilea atribut al unui lider este atentia. Poate ca intr-o lume mai buna ar fi ascultarea. Dar ascultarea este o arta pierduta care trebuie sa fie re-descoperita si perpetuata. O buna definitie a ascultarii ar fi "atentie cu dorinta de a intelege cealalta persoana". Iar uitandu-ne la aceasta definitie in lumina unei societati high-tech in jurul careia ne intrecem ne poate ajuta sa intelegem ca acest concept este invechit.

Ascultarea adevarata este un act de comunicare: "Acum sunt aici pentru tine. Vreau sa aud si sa inteleg ce ai de spus". A asculta inseamna a-i permite celuilalt sa stabileasca cursul discutiei. Iar in cele din urma, ascultarea este un mod de a ajuta o persoana sa se inteleaga pe sine mai bine.

Abilitatea de a fi lider se obtine atunci cand incepi sa faci presupuneri pozitive despre oameni, sa alegi care va fi atitudinea ta si, cel mai important lucru, sa decizi ca trebuie sa asculti si sa intelegi.
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod