Oamenii de știință vor să învețe roboții să știe când să aibă încredere în oameni

Dacă roboții avansați devin omniprezenți în societate, trebuie să știm că putem avea încredere în ei.
În același timp, trebuie să ne asigurăm că roboții au încredere în noi, oamenii care nu sunt pregătiți să îi folosească, după cum afirmă cercetătorii într-o lucrare publicată în jurnalul academic ACM Transactions on Interactive Intelligent Systems. Lucrarea, o colaborare între oamenii de știință de la Penn State, MIT și Georgia Institute of Tech, reprezintă o încercare de a dezvolta o definiție și un model de încredere, care să se poată transpune cu ușurință în codul software. La urma urmei, roboții nu se pot baza pe instinct atunci când vor să știe când să aibă încredere în oameni. 

Când ar trebui să aibă încredere în oameni roboții?


A fost stabilită și o definiție la care să se facă referire: o credință susținută de roboți, conform căreia oamenii vor acționa într-o manieră care atenuează riscul de încredere al roboților într-o situație în care aceștia și-au pus la bătaie propriile rezultate. 

Pentru a ajunge la această definiție, oamenii de știință au vrut să afle în ce măsură sunt oamenii deja dispuși să aibă încredere în roboți și viceversa. De-a lungul a patru ani, oamenii de știință au urmărit cum mai mult de 2.000 de participanți umani au jucat scenarii care au provocat perspectiva roboticii.
În unele cazuri, participanții au fost nevoiți să aleagă dacă urmează sau nu un robot pentru a ieși dintr-o clădire în flăcări. În unele cazuri, au observat că sistemul de navigație al roboților are probleme cu doar câteva momente înainte. În alte scenarii, participanți au trebuit să decidă dacă ar ajuta un robot care cere ajutorul pentru a intra într-o cameră încuiată. 

În schimb, unele experimente au testat cât de mult erau roboții dispuși să aibă încredere în oameni. Într-un experiment clasic al teoriei roboților, roboții umanoizi NAO au acționat în calitate de creditori și au ales câți bani să le împrumute oamenilor bazându-se pe cât de mulți bani au dat oamenii înapoi după fiecare rundă.
De-a lungul timpului, roboții au analizat fiecare om. De exemplu, roboții au interpretat oamenii care au dat înapoi mai mulți bani ca având mai multă încredere în roboți.

Din păcate, în prezent, ne aflăm într-o relație unilaterală cu roboții când vine vorba de încrederea reciprocă.

 
Dar există semne pozitive pentru viitor. Mulți participanți au ajutat un robot dacă acesta i-a rugat frumos, chiar și când au avut în vedere riscul personal. Iar unele persoane au urmat roboții de-a lungul unui traseu periculos printr-o clădire în flăcări, chiar și după ce au văzut că aceiași roboți s-au pierdut cu doar câteva minute înainte.

Între timp, oamenii ar trebui să câștige în mod activ încrederea omologilor lor mai obiectivi și fără suflet, sugerând faptul că ar trebui să muncim din greu pentru a ne câștiga locul printre viitorii roboți.
iulia-mirica
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod