Pasca si mielul, pe masa romanilor


Aproape fiecare dintre noi are pe masa, in ziua de Paste, pasca si cateva specialitati de miel.
Aproape fiecare dintre noi are pe masa, in ziua de Paste, pasca si cateva specialitati de miel. Mancarea traditionala provine tot din vremuri stravechi si fiecare dintre aceste produse are o semnificatie aparte. Carmen Mihalache, etnolog, cercetator la Muzeul Taranului Roman, ne-a raspuns la cateva intrebari legate de acest subiect.

De unde a pornit traditia de a gati pasca? Ce semnifica ea?

Probabil ca pasca primilor crestini a fost paine sfintita de preot, care mai apoi era impartita saracilor.  Astazi, pasca este o coptura rituala care se framanta din faina curata de grau si se duce la biserica spre a fi sfintita in dimineata primei zile de Paste, impreuna cu alte alimente (oua rosii si incondeiate, branza, slanina, usturoi, sare etc.).

Tuturor acestor alimente li se atribuie puteri vindecatoare, odata ce au fost sfintite.

Pasca se face rotunda, cum se crede ca erau scutecele lui Hristos, sau in patru colturi, ca piatra lui de mormant. Se face din aluat de cozonac, branza si oua. Se intinde o foaie rotunda de aluat, in jurul careia se pune o cununa de aluat impletita, umplandu-se inauntru cu branza preparata cu oua.

Deasupra se netezeste cu lapte si apoi, cu o pana, se unge cu ou, impodobindu-se apoi cu stafide, din care se fac diferite flori.
Se decoreaza cu frunze de leustean sau cu modele din aluat.
Se coace in Saptamana Patimilor, fie joi, fie vineri, dar mai ales sambata. Pasca ce va fi dusa la biserica are o cruce de aluat in mijloc. Aceasta pasca, numita si anafura, se pune prima la cuptor, dupa ce se inchina peretii cuptorului cu vorbele: "Cruce-n casa / Cruce-n piatra / Cruce-n tuspatru / Cornuri de casa / Dumnezeu cu noi la masa / Maica Precista la fereastra".

Se zice ca in Sambata Mare Dumnezeu a facut din crucea pascai toate florile, toate semintele si toate granele. Coaja oualor puse in pasca nu se arunca oriunde, ci pe apa curgatoare.
Din pasca dusa la biserica se infrupta toti ai casei, chiar si vitele. Pentru ca ea este sfintita, si ei se sfintesc.

Dar despre drob ce-mi puteti spune?

Drobul a devenit, pentru contemporanii nostri, un aliment care se identifica cu sarbatoarea pascala, la fel ca pasca si ouale rosii. Pare sa fie un substitut urban al mielului consumat ritual, atragand asupra lui, probabil prin modul complicat de pregatire si mirodeniile utilizate, un fel de aura de sacralitate care l-a impus ca preparat traditional. Si pe care satul l-a preluat prin imitatie.

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod