Fără sport înainte de terapia în cancer

Cea mai recentă cercetare avertizează că o activitate fizică intensă înainte de chmioterapie sau radioterapie diminuează eficienţa acestor terapii.

Potrivit specialiştilor de la Ohio State University, un antrenament fizic riguros poate sabota eficienţa chimioterapiei şi a radioterapiei.Astfel, medicii nu recomandă exerciţii fizice care presupun mult efort înainte cu două zile de sedinţele de chimioterapie sau radioterapie, pentru că celulele canceroase devin mai rezistente la tratament.

Este recomandat ca înainte de aceste şedinţe să te relaxezi şi să eviţi activităţile care te solicită foarte mult.

"Nu sunt împotriva exerciţiului fizic, însă în acele momente nu îl recomand. Se pare că orice activitate fizică intensă sau prelungită pe o perioadă de câteva zile înainte de a începe terapia pentru cancer aduce un risc extrem de ridicat şi este posibil să reducă beneficiile tratamentului", precizează Dr.

Govindasamy Ilangovan, coordonatorul studiului, citat de publicaţia britanică DailyMail.

În urma experimentelor efectate în laborator, oamenii de ştiinţă au descoperit că o anumită proteină poate să ajute celulele canceroase în procesul de supravieţuire. În mod normal, această proteină numită "heat shock factor-1" ajută ţesuturile şi celulele să facă faţă stresului. Însă, în timpul experimentelor s-a constatat ca aceasta proteină activează altă proteină care protejează celulele canceroase şi le menţine în viaţă după chimioterapie sau radioterapie. Mai mult, lanţul interacţiunilor continuă fiind afectată o a treia proteină care ajută la refacerea celulelor canceroase, favorizându-le dezvoltarea.

Unul dintre principalii factori care stimulează proteina numită "heat shock factor-1" este exerciţiul fizic, se arată într-un raport apărut în publicaţia Molecular Cancer Research.

Sfaturi utile

Până la aplicarea rezultatelor studiului în practica medicală, specialiştii recomandă mişcarea fizică moderată care previne multe afecţiuni şi imbunătăţeşte semnificativ calitatea vieţii pacienţilor cu cancer. Pentru depăşirea mai uşoară a reacţiilor adverse la diferitele tratamente specifice este recomandat să faci minim 30 de minute pe zi de exerciţii diverse: de la gimnastică, la mersul pe jos sau cu bicicleta.
Iată câteva sugestii simple şi utile oferite de medicii oncologi in Ghidul Pacientului Oncologic:

• Coboară din autobuz cu o staţie mai înainte de cea la care vrei să ajungi şi parcurge pe jos restul drumului
  • Parcheaza maşina mai departe de locul în care vrei să ajungi şi mergi pe jos
  • Urcă pe scări şi renunţă la lift ori de câte ori simţi că este posibil (fără să oboseşti excesiv)
  • Mergi cu familia şi prietenii şi practică toate sporturile cu care eţti obişnuit, dacă ai acordul medicului oncolog
  • Ocupă-te de grădinărit sau îngrijeşte plantele din apartament
  • Ieşi mai des în parc sau în excursii cu familia în loc să te uiţi la televizor
  • Dacă ştii să mergi pe bicicletă, foloseşte acest mijloc de transport de câte ori simţi nevoia
  • O excursie la munte te va binedispune de fiecare dată, în loc să petreci timpul în faţa calculatorului.

Sportul previne cancerul mamar

Atât înainte, cât şi în timpul tratamentului este indicat să faci puţină mişcare, dar să nu uităm nici de rolul protector pe care îl oferă în prevenirea cancerului mamar. Studiile efectuate până în prezent arată că femeile care practică sport prezintă un risc mai mic de a dezvolta tumori la nivelul sânilor, iar efectul este mai evident dupa menopauză.

Cercetătorii de la Universitatea din Chicago au analizat starea de sănătate a unui grup de femei cu vârste de aproximativ 45 de ani şi care prezentau un risc crescut de a dezvolta tumori la nivelul sânilor.
48% dintre femei au decis să-şi schimbe stilul de viaţă şi au apelat la terapii alternative: sport, masaj, yoga, chiropractică. Aceste măsuri s-au dovedit a fi foarte utile în prevenirea cancerului.

Un alt studiu efectuat de Universitatea din California de Sud, care a curpins 7.630 de femei cu vârsta cuprinsă între 20 şi 69 de ani, a arătat că femeile care îşi dedică şase sau mai multe ore pentru activitate fizică intensă în fiecare săptămână şi-au redus riscul de a suferi de cancer la sân, în proporţie de 23%.