Hristos Anesti din Thassos

Scriu această postare sub influența unei zile minunate, în care am dat roată insulei Thassos, pe șoseaua de coastă care o înconjoară, și am făcut baie în cea mai verde și limpede apă de mare din viața mea: Marea Egee adunată într-un mic golf din sudul insulei, numit Psili Amos. Nu pot spune că asta e cea mai frumoasă plajă a insulei, pentru că nu le-am văzut pe toate. Alții zic că ar fi una numită Golden Beach, pe care eu azi n-am nimerit-o. Dar plaja asta anume și insula cu totul mi-a intrat la suflet de trei zile de când sunt pe ea, și deși am venit cu ideea că o s-o văd o dată și gata (în fond e o insulă, nu?!), tare mă bate gândul să o mai calc de câteva ori.

Cei care sunt îndrăgostiți de această mică insulă din imediata vecinătate sud-estică a orașului grecesc Kavala spun că vin de câțiva ani aici și tot n-au reușit s-o vadă pe toată.

Pare absurd dacă te gândești că e vorba de o insulă de nici 400 de km pătrați, a cărei șosea „de centură” poate fi parcursă toată în maximum o oră jumătate. Dar asta numai dacă nu ai chef să te oprești din loc în loc și să descoperi cine știe ce plajă mică, precum Psili Amos, cu nisip alb, apă verde și cer albastru. Iar dacă te-ai oprit la una, vei vrea să cunoști și altele. Apoi vei descoperi că de fapt inima insulei nu e acolo, pe plajele oferite parcă doar turiștilor, așa cum pe vremuri vechii greci le lăsau pradă piraților.

Localnicii sunt retrași în munți, de sute de ani, și acolo trăiesc și azi, în sate mici, întortocheate și cocoțate pe cele mai neașteptate culmi, ascunse între livezile de pini și mai ales de măslini. Pentru că, evident, Thassos este faimos înainte de toate pentru uleiul de măsline, abia apoi pentru plaje. Peste 600 de km de drumuri de pământ șerpuiesc prin insulă și așteaptă să fie descoperite. Unele poate că nici nu vor să fie călcate vreodată de turiști, de asta or fi fost lăsate așa.

Am venit aici pentru vacanța de Paște cumulată cu aia de 1 Mai și trebuie să recunosc că nu regret. Chiar dacă drumul e obositor – 11 ore de la București-Bulgaria-Grecia până în apropiere de Salonic, înoptat acolo apoi plecat a doua zi spre Kavala de unde am luat feribotul spre Thassos – eu zic că merită efortul.

Mi-a ajuns un plin de benzină până am intrat în Grecia, apoi am mai făcut unul care mi-a ajuns să mă plimb până în Salonic și înapoi, și pe insulă câteva zile. Probabil cu încă unul și un pic voi ajunge din nou acasă. Deci costul drumului ar fi de maximum 200 de euro dacă punem la socoteală și costurile de feribot și autostrăzi în Grecia.

Cazarea a fost 38 de euro pe noapte, o cameră pentru două persoane, la condiții decente de 3 stele. Nefiind încă sezon aici, e posibil să nu fi beneficiat de toate oportunitățile de petrecere a timpului liber pe insulă, însă mie mi s-a părut perfect aerul semi-pustiu al locurilor, și drumurile libere atât în Bulgaria cât și în Grecia.

În plus, meniurile din fructe de mare pe care le găsești la orice restaurant de pe nenumăratele plaje întregesc experiența și o fac de neuitat.

Una peste alta cred că am făcut cea mai bună alegere pentru această mini vacanță, ceea ce vă sugerez și vouă, când aveți ocazia. Insula Thassos merită văzută măcar o dată în viață. Ah, și cu ocazia asta am învățat cum se spune Cristos a Înviat, la o biserică dintr-un sat de pe Thassos: Hristos Anesti!