Înşelătorie la telefon: Alo, nu-i daţi bani celui care vă dă veşti proaste!

De câteva luni, în România se desfăşoară o operaţiune infracţională de proporţii. Nu cred că mai e o noutate pentru nimeni schema prin care oamenii sunt jefuiţi cu ajutorul telefonului.

De câteva luni, în România se desfăşoară o operaţiune infracţională de proporţii. Nu cred că mai e o noutate pentru nimeni schema prin care oamenii sunt jefuiţi cu ajutorul telefonului.

O persoană în vârstă e sunată şi e anunţată că o rudă apropiată a accidentat un copil, rănindu-l grav. Persoana  se dă avocat şi spune că are nevoie de bani pentru a aranja lucrurile. Acesta e în linii mari scenariul. Cel care sună nu are nicio informaţie despre interlocutor, ci mizează doar pe efectul anunţării unui dezastru: ”Bună ziua, doamnă! Sunt avocat, sun de la spital. S-a întâmplat o nenorocire! A avut loc un accident în care un copil a fost rănit grav!”

Continuarea scenariului se face în funcţie de răspunsul victimei.

Dacă se dă rapid de gol: ”Cine a avut accident, Radu?” Hoţul continuă: Da, sun din partea lui Radu! Nu poate vorbi că a fost rănit...” Şi urmează o rafală de veşti şocante menite să paralizeze victima. De aici şi până a propune un aranjament din care Radu să scape basma curată nu mai e decât un pas.

Sute de oameni au căzut în această capcană. Câţiva au făcut stop cardiac, iar o femeie în vârstă a murit. Mulţi dintre cei sunaţi au păcăliţi şi au plătit.

Părinţii mei au trecut printr-o astfel de experienţă traumatizantă şi doar inspiraţia mamei de a o suna pe sora mea în timp ce tatăl meu vorbea la telefon cu prădătorul a blocat operaţiunea.

Între timp, autorităţile au pornit o anchetă prin care încearcă să stopeze fenomenul.

Câţiva au fost prinşi în flagrant. A existat şi o descindere în câteva închisori. Din păcate, fenomenul nu a fost oprit. Ca să vă faceţi o idee, într-o redacţie în care lucrează 25 de oameni, trei familii ale angajaţilor au trecut printr-o astfel de experienţă. Asta înseamnă că aproximativ 20% dintre abonaţii companiilor de comunicaţii au primit un astfel de telefon. Vă daţi seama cât de extinsă e această caracatiţă de jecmănit oameni.

E ciudată incapacitatea poliţiei de a stopa fenomenul. Acest Caritas agresiv poate fi efectul unei operaţiuni la scală largă pusă în aplicare de o organizaţie criminală, un call-center care beneficiază de logistică şi know-how, funcţionează cu asociaţi cu diverse funcţii - actorul (cel care vorbeşte la telefon), recuperatorul (cel care se întâlneşte cu victima şi primeşte banii), paznicul (cel care stă ascuns şi asigură securitatea operaţiunii), mai pot fi implicaţi şoferi, programatori, manageri, deci un fel de corporaţie a crimei care a reuşit să înspăimânte persoanele în vârstă care răspund la telefon.

Pe de altă parte, poate fi şi o schemă pusă la cale de câţiva răufăcători, o scemă care a mers şi s-a răspândit printre ticăloşi.

Adică sunt mai multe celule de infractori care funcţionează independent şi pentru că schema e  profitabilă s-a răspândit ca un virus în organismul social.

În ambele cazuri, intervenţia tardivă a forţelor de ordine a făcut ca acest fenomen să se amplifice şi să producă adevărate drame.

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod