De ce nu prea avem nevoie de maşini?

În urmă cu o zi s-a desfăşurat Maratonul Bucureşti 2012. A cincea ediţie. E un eveniment care face ca şi acest oraş să fie, cât de cât, în rândul oraşelor civilizate din Europa.

În urmă cu o zi s-a desfăşurat Maratonul Bucureşti 2012. A cincea ediţie. E un eveniment care face ca şi acest oraş să fie, cât de cât, în rândul oraşelor civilizate din Europa. Maratonul e o cursă ce se desfăşoară pe distanţa de 42, 2 de kilometri. Pentru asta e nevoie de un traseu lung şi astfel circulaţia într-o bună bucată a oraşului a fost închisă de dimineaţa de la opt până după-amiaza la cinci.

Am fost şocat să văd la televizor revolta unor şoferi care spuneau că n-au reuşit să parcurgă un drum de doi kilometri pentru că ”totul e blocat”.

Trebuie să spun că sunt şofer, am maşină, dar totodată realizez că noi şoferii din marile oraşe suntem cei mai mari fraieri de pe pământ.

De ce? În primul rând, folosim maşina pe distanţe scurte - 75 % dintre şoferi se deplasează singuri în maşină pe trasee mai mici de cinci kilometri. În al doilea rând, la orice destinaţie din oraş ajungi mult mai repede cu bicicleta decât cu automobilul şi în al treilea rând, pierdem bani serioşi pentru combustibil, bani cu care un bicilist rămâne în buzunar.

Da, ştiu, cei mai mulţi şoferi vor spune că e dificil să te deplasezi cu bicileta prin oraş pentru că e periculos, dar n-am auzit pe nimeni până acum să facă presiuni puternice asupra primăriei pentru a face piste de biciclete ca lumea, nu bataia de joc care e acum.

Cu toate acestea, pe străzile oraşului sunt din ce în ce mai mulţi biciclişti care-şi fac curaj şi înfruntă traficul. Ca să nu mai spun că în Bucureşti, acest mijloc de transport poate fi folosit fără probleme cel puţin nouă luni pe an.

Revolta unor şoferi împotriva alergătorilor pare fără noimă. Duminică era o zi excelentă pentru a renunţa la maşină. Traficul era blocat, puteai merge la pas sau cu bicicleta fără a avea grija automobilelor, dar, sedentarismul şi prostia sunt la cote înalte în oraşul nostru.

De ce să nu stau la stop cinci minute şi să dau un euro jumate pe litrul de benzină, în loc să mă mişc şi să mă bucur de ultimele zile însorite de toamnă?

Suntem printre puţinele capitale din Europa în care administraţia oraşului nu încurajează mersul cu bicicleta. Primarul Oprescu nu mai pridideşte să facă autostrăzi suspendate, pasaje şi tuneluri în loc să încurajeze călătoria cu transportul în comun şi deplasarea pe două roţi prin forţă proprie. E o nebunie totală. Nu e nevoie de automobile decât pentru deplasări mai mari de 15 kilometri.

Nu-i aşa că am avea un oraş mai frumos dacă nu ne-am buluci toţi cu automobilele în intersecţii?

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod