Ce gandesc adolescentii care incep liceul?

Ne-am ocupat pana acum mai ales de inceputul gradinitei si al scolii primare si de temerile, dificultatile, starea de nerabdare, asteptare, anxietate legate de scoala.
Astazi ne propunem sa ne referim la adolescenti si la inceputul liceului, una dintre schimbarile importante din viata.

Asteptam parerile si experientele voastre, amintirile de la inceputul liceului si din timpul lui pentru a reusi impreuna sa avem un dialog ce va fi de folos cititorilor acestui site.

Pentru toata lumea, trecerea din scoala generala in liceu este o mare schimbare. Adolescentii schimba locul, colegii, profesorii, unele materii si, mai ales, statutul. Se simt mari, intr-o alta etapa a vietii, sunt priviti altfel de catre cei din jur si relatiile lor cu ceilalti se schimba.
Este drept ca este o perioada adesea plina de conflicte:
  • intre dorinta de libertate si constrangerile scolii sau ale parintilor;
  • intre dorinta de a fi mare, independent si dependenta materiala de parinti;
  • intre efortul de care este nevoie pentru a face fata cerintelor scolare si dorinta de a avea alte activitati, in gestionarea si organizarea timpului liber;
  • intre presiunile colegilor, grtupului din care face parte si propriile nevoi si dorinte.

Tuturor acestor conflicte si contradictii, adolescentul trebuie sa le faca fata, mobilizand energie, incercand sa elaboreze si sa suporte frustrarea, sa depuna efortul necesar diferitelor activitati, sa-si gaseasca un loc al lui in grup, in clasa, in familie.

 
Atunci cand apar multe schimbari, cand ceva se termina si altceva incepe, prioritatile se modifica, se construiesc noi planuri, apar temeri care nu au fost simtite pana atunci. Adolescentii exprima o stare de dezorientare, de indoiala, “Nu stiu ce va fi”, “Nu sunt hotarat”, fie o incredere exagerata, o estimare nerealista a propriilor capacitati. Este oscilatia intre neputinta si atputernicie ca si cum doar ele ar exista si adolescentul ar fi “aruncat” din a putea tot in a nu putea nimic.


Sarcinile scolare, cerintele si regulile cu care se intalneste la liceu, dar si atmosfera de grup aduc in prim plan aceasta opozitie intre libertatea absoluta (“Pot orice”) si contrangerea insuportabila exprimata prin “trebuie”. Pentru a reusi sa se situeze undeva intre aceste extreme, sa-si gaseasca locul, este in permanenta intr-un demers de  gasi limitele, de a le ignora, sfida, incalca, de a le testa rezistenta. Limitele se pot referi la a invata, la comportament, la absente, la conduite de risc etc.
Perioada liceului este pentru multi adolescenti terenul pentru a testa, pentru “a-si trai viata”.
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod