Nestlé a lansat ghidurile de nutriție NutriPorția și VeggiePorția în limbajul Braille. Interviu cu Nicoleta Tupiță, nutriționist și dietetician Nestlé

Nestlé, cea mai mare companie de produse alimentare și băuturi din lume, adaptează în premieră în România, ghidurile de nutriție NutriPorția și VeggiePorția în limbajul Braille, concepute special pentru a ajuta persoanele cu dizabilități de vedere să–și pregătească singure preparate echilibrate nutrițional și sănătoase.
Ghidurile de nutriție au fost adaptate împreună cu Asociația Nevăzătorilor din România și artistul plastic Monica Mocanu. 

Am primit cu mare bucurie inițiativa celor de la Nestlé de a realiza aceste instrumente de nutriție în Braille. Scopul proiectului realizat împreună anul acesta este de a deprinde abilități de viață, creșterea încrederii în sine și a autonomiei pentru persoanele cu nevoi speciale”, spune Mihai Dinu, prim vice-președinte Asociația Nevăzătorilor din România.

Mai mult de un miliard de oameni suferă de o formă de dizabilitate din care 95 de milioane sunt copii, conform primului Raport Global al Dizabilității publicat de Organizația Mondială a Sănătății și Banca Mondială în 20211. În țara noastră sunt peste 95.000 de persoane nevăzătoare, dintre care 2.700 sunt copii. Aceste persoane au nevoia să fie integrate, să fie recunoscute și acceptate într-o societate incluzivă, care să le ofere posibilitatea de a fi independente. 


Nicoleta Tupiță, dietetician autorizat și Nutrition Health and Wellness Manager, în cadrul Nestlé România, ne-a oferit câteva răspunsuri la întrebările despre ghidurile de nutriție NutriPorția și VeggiePorția în limbajul Braille.

Eva.ro: De unde a pornit acest proiect sau, mai degrabă, de la cine? Există o poveste sensibilă în spatele acestui proiect? 

Nicoleta Tupiță, nutriționist și dietetician Nestlé România: În tot ceea ce facem, ne ghidăm după promisiunea nostră Good food, Good Life. Credem că toți avem dreptul la o viață sănătoasă. Și dacă vorbim de toți, trebuie să vorbim și de 15% din populația lumii care trăiește cu o formă de dizabilitate. Diversitatea și incluziunea sunt principii de business pentru Nestlé și încercăm ca prin tot ceea ce facem, de la inovație de produs la educație pentru un stil de viață sănătos, să adresăm nevoile diverse ale consumatorilor noștri și ale întregii populații. În acest context, accesibilizarea pentru persoanele nevăzătoare a ghidurilor Nestlé de nutriție VeggiePorția și NutriPorția a venit ca un pas natural, după ce aceste două ghiduri au fost foarte bine primite de populația din România. Pe parcursul dezvoltării acestei campanii am întâlnit oameni deosebiți, fiecare cu o poveste de viață impresionantă. Monica Mocanu, artistul plastic care a creat cele două farfurii – NutriPorția și VeggiePorția - în limbajul Braille, este un om deosebit, foarte talentat care după ce a cochetat cu dreptul s-a reîntors la pasiunea ei. Am descoperit-o personal pe Monica și am știut că ea este potrivită pentru aceast proiect pentru că avea sensibilitatea de care era nevoie. Monica a reușit să facă aproape imposibilul într-un timp foarte scurt. Din câte știm noi nu a mai creat nimeni farfurii din ceramica handmade cu limbajul Braille în România și probabil nici în lume.


Cum credeți că o să primească persoanele cu dizabilități(nevăzători) această veste? 

Această inițiativă a fost dezvoltată împreună cu Asociația Nevăzătorilor din României. Ei ne-au ghidat la fiecare pas din acest proiect. Am început prin a le asculta nevoile pe partea de nutriție. Înainte de a dezvolta ghidurile pentru alimentație sănătoasă adaptate persoanelor cu deficiențe de vedere, am organizat un workshop cu reprezentații ascociației astfel încât să răspundem cât mai bine nevoilor lor. Principala lor dorință e cea de independență, iar când vorbim de nutriție, vorbim de independența în bucătărie pentru că acolo se conturează alimentația sănătoasă. Sunt multe de făcut pentru a le ușura viața și, de aceea, am dezvoltat NutriPorția și VeggiePorția și în limbajul Braille, pentru a le ajuta să fie independente din punctul de vedere al realizării meselor zilnice și pentru a le oferi un model de urmat în privința rețetelor sănătoase. Pentru însoți cele două farfurii-ghid, am dezvoltat și un Ghid de experiențe sănătoase în bucătărie, alături de 20 de rețete audio adaptate lor în privința unităților de măsură. Este mai greu pentru o persoană cu deficiențe de vedere să măsoare 250ml de supă, dar îi este mai ușor când rețeta spune o cană de supă.

Sperăm ca toate instrumentele dezvoltate în cadrul acestui proiect să fie bine primite și de real ajutor. Primele reacții le-am avut de la doi sportivi de perfomanță din lotul național de paraclimbing, Răzvan Nedu și Alex Benchea, alpinisți nevăzători cu numeroase competiții câștigate la nivel internațional, pentru care nutriția este foarte importantă. Cei doi au găsit cele două farfurii în limbajul Braille foarte utile pentru că echilibrul, viața gustată în porții mici, pentru ei este un pricipiu de viață.


Care sunt așteptările proiectului și care ar fi următorul pas dacă feedbackul este unul pozitiv? 

Ne dorim să ajungem la majoritatea persoanelor cu deficiențe de vedere și să facem bine la fiecare pas al campaniei, alături de partenerii noștri. Următorul pas ar fi un parteneriat cu HORECA pentru a promova accesibilizarea locațiilor. În acest sens, la recomandarea Asociației Nevăzătorilor din România, am dezvoltat un Ghid de bune practice pentru HORECA, ușor de înțeles și pus în practică de locațiile care își doresc să-I „vadă” și pe nevăzători și să le ofere aceeași atenție ca tipicilor. De asemenea, am primit cu mare bucurie concursul Step Chef Atipic, prima competiție de gătit pentru persoanele cu dizabilități, la care am oferit premiul cel mare și pe care dorim să-i sprijinim și la următoarele ediții.

Cum îi ajută aceste instrumente să aibă o viața mai autonomă?

Noi, la Nestlé, credem că în bucătărie singura limită este imaginația. Prin toate instrumentele dezvoltate de noi în acest proiect dorim să contribuim la independența în bucătărie și în viață pe care și-o doresc persoanele nevăzătoare. Nevoie de nutriție sănătoasă este aceeași și pentru persoanele cu deficiențe de vedere, iar acestea trebuie să învețe pe cont propriu, ce înseamnă o alimentație sănătoase.


La câte persoane estimați că va ajunge mesajul și sfaturile NutriPorția și VeggiePorția în limbajul Braille? Există un sondaj sau o statistică în acest sens? (în funcție de condițiile materiale, spre exemplu)

Cu ajutorul Asociației Nevăzătorilor din Românie vom ajunge la toate persoanele înscrise la ei, reprezentând majoritatea nevăzătorilor din țara noastră. Chiar dacă în format Braille pe ceramică sau printat este mai greu să punem la dispoziție toate materialele, toate variantele audio și digitale pot fi accesate pe websiteul nestle.ro la secțiunea: https://www.nestle.ro/nutritie/veggie-nutri-braille. Povestea farfuriei în limbajul Braille, dar și rețetele și prezentarea audio a celor două ghiduri farfurie sunt disponibile tuturor în mod gratuit. La cât de populare sunt podcasturile și materialele audio în prezent, suntem siguri că vor fi de folos și publiclui larg. Putem asculta NutriPorția și VeggiePorția în mașină în drum spre școală împreună cu copiii sau când plecăm la mare. Astfel, educația nutrițională devine simplă și accesibilă tuturor. 

Care ar fi mesajul dvs. de încurajare pentru persoanele nevăzătoare?

Să rămână la fel de pozitivi, plini de energie pentru că sunt unici și atât de normali în același timp. Recunosc că până să fiu implicată în această campanie nu am știut foarte multe despre atitudinea acestor persoane față de viață. Am descoperit oameni foarte frumoși, foarte ambițioși și cu realizări mult mai mari decât noi, cei tipici. Pentru a înțelege și mai bine ce spun, vă invit să urmăriți pe Youtube podcastul lui Mihai Morar, Fain și simplu, unde puteți asculta povestea extraordinară de viața a campionilor la paraclimbing Răzvan Nedu și Alex Benchea. 

De Eva
eva