Cea mai bună reclamă: Cum își face Kazahstanul promovare turistică după imaginile cu Borat filmate în România

Prima producție cu Borat, filmată în România, i-a scos din minți pe oficialii Kazahstanului. Apoi, ceva s-a schimbat.

Dacă nu-i poți învinge, fii alături de ei - pe acest principiu, guvernul din Kazahstan a decis să preia celebra replică "Very Nice!", rostită de jurnalistul kazah Borat Sagdiyev, personajul interpretat de actorul Sacha Baron Cohen.

După ce inițial au amenințat că îl vor da în judecată pe Sacha Baron Cohen pentru modul în care a prezentat Kazahstanul în filmele sale, autoritățile din această țară au schimbat tactica și au decis să se folosească de celebritatea acestuia.

Ideea a fost pusă în practică de Dennis Keen și Iermek Utemissov, doi prieteni și avocați culturali ai Kazahstanului, care au văzut un potențial uriaș în preluarea și refolosirea replicii "Very Nice!", în condițiile în care pandemia a afectat puternic industria mondială a turismului.

O mișcare deșteaptă de PR


Printr-o mișcare inteligentă de PR, toate glumele pe care Borat le-a făcut pe seama Kazashatanului se transformă acum într-o abilă campanie de promovare a țării. În 2006, când Borat susținea în filmul "Borat! - Învăţături din America pentru ca toată naţia Kazahstanului să profite", că locuitorii din Kazahstan beau urină de cal, tratează femeile ca pe proprietatea lor și le țin închise în cuști, e de înțeles de ce autoritățile au reacționat dur, amenințând cu procese internaționale și interzicând filmul.



Însă Dennis, care a cunoscut Kazahstanul în 2005, printr-un program studențesc, fiind găzduit de o familie kazacă, a realizat că această țară merită și o promovare pozitivă.
"Unii sunt mai sensibili la modul în care Kazahstanul este prezentat în filme. Alții găsesc amuzantă absurditatea filmelor cu Borat și le place să folosească popularitatea acestuia pentru a spune lumii povestea adevăratului Kazahstan", a explicat el.

Printre cei care au optat pentru folosirea celebrității negative creată de Borat s-a numărat chiar fiica fostului președinte al țării, Dariga Nazarbaieva, care a spus că poporul nu trebuie să se teamă de umor. Actorul a fost invitat apoi de ministrul kazah de externe să viziteze țara pe care a ironizat-o și să descopere că femeile de aici conduc mașini, vinul e făcut din struguri, iar evreii sunt liberi să frecventeze sinagogile.

Dacă nu poți să amendezi umorul, mai bine folosește-l!


Totuși, după succesul filmului din 2006, Cohen a recidivat cu o nouă producție în același stil, intitulată "Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan", difuzată de Amazon’s Prime Video în 2020. Autoritățile din Kazahstan au decis să igonore filmul, sperând că acesta nu va deveni la fel de popular.



Aici a intervenit Dennis: când a văzut continuarea, el și-a dat seama că această țară va ajunge în mintea a milioane de oameni din toată lumea și ar fi păcat ca lucrurile să rămână așa.
I s-a părut că faimoasa replică "Very Nice!" e modul perfect pentru a descris Kazahstanul și a repetat-o pe fiecare cadru spectaculos care prezintă această țară. "Poate însemna multe lucruri - că oamenii sunt amabili, că peisajele sunt frumoase, că mâncarea e bună și tot așa", a explicat el alegerea sloganului.

Secvențele din România, combătute cu imagini din Kazahstan


În doar câteva săptămâni, Dennis, Yermek și talentata echipă de producție PhotoSafari.kz au creat patru clipuri de câte 12 secunde care prezintă obiectivele turistice, mâncarea, peisajele și oamenii din Kazahstan. Și, ușor-ușor, campania "Kazakhstan. Very Nice!" a reușit să îndrepte întrucâtva prejudecățile bazate pe imaginile filmate în România și pe afirmațiile cu caracter de pamflet făcute de Borat.

Pentru Kazahstan, filmele lui Sacha Baron Cohen au devenit o trambulină de promovare. De altfel, actorul a explicat, în octombrie anul trecut, că această țară este complet diferită de cea pe care el a prezentat-o într-o cheie ironică.

"Am ales Kazahstanul pentru că era un loc despre care aproape nimeni din Statele Unite nu știa nimic, ceea ce mi-a permis să creez o lume sălbatică, amuzantă și falsă. Adevăratul Kazahstan este o țară frumoasă cu o societate modernă și mândră, opusă versiunii lui Borat", a transmis actorul într-un comunicat.

Citește și: Ce frumoși sunt Alpii! 32 de imagini de pe culmile Germaniei


Unul dintre materialele campaniei "Kazakhstan. Very Nice!" a fost filmat într-o piață în care se vinde kumis, brânza din lapte de iapă fermentat. "Clipul a avut peste un milion de vizionări, iar oamenii au scris că nu știau despre Kazahstanul că e atât de frumos și că le-ar plăcea să-l viziteze cât mai curând. Povestea a fost preluată de New York Times, BBC, CNN, NBC, The Guardian și de alte instituții media din toată lumea", a explicat Dennis pentru Bored Panda.

"Evident, mulți oameni din Kazahstan au fost mândri de țara lor și se bucură că lumea a aflat, în sfârșit, cum este aceasta cu adevărat și abia așteaptă noi vizitatori când călătoriile vor fi din nou sigure", a adăugat el.

Sunt întotdeauna la curent cu știrile interne și externe. Îmi place să vă aduc noutăți din viața vedetelor și povești din toate colțurile lumii.