Tips-uri pentru a evita epuizarea la locul de munca

Fiecare dintre noi ne confruntam, la un moment dat, cu epuizarea la locul de munca. Indiferent daca lucrezi ca agent de vanzari, doctor sau tamplar, aceasta epuizare apare atunci cand munca de zi cu zi nu ne mai aduce satisfactii si devine mult prea obositoare, fara sa stim motivele.

Iata cateva sfaturi pentru identificarea problemelor si solutii care iti pot fi de ajutor.


1. Alunga plictiseala

Multe persoane devin plictisite de slujba, la un moment dat. Postul pe care il ocupi nu ti se mai pare captivant, ca la inceput, sau, pur si simplu, realizezi ca ocupatia zilnica a devenit incredibil de neinteresanta.

Exista multa cai prin care poti preveni plictiseala de la locul de munca. De exemplu, iti poti condimenta rutina zilnica cerand sefului tau diferite sarcini suplimentare, care iti par provocatoare. Poti lua in considerare si schimbarea functiei, in cadrul aceleiasi companii, sau chiar una noua.

Daca intr-adevar te simti dezamagit/a de meseria pe care o practici, ia in considerare schimbare acesteia.

Multe persoane fac asta. Iti poti chiar relua studiile daca asta te poate ajuta sa obtii o slujba care sa-ti ofere mai multe satisfactii. Munca pe o faci zilnic nu trebuie sa fie una neplacuta. Viata ta se va imbunatati daca esti multumit de slujba ta.


2. Evita sa devii dependent/a de munca

Uneori ajungem sa ne construim intreaga viata in jurul slujbei pe care o avem. Este gresit. Slujba trebuie sa ne ajute sa ne imbunatatim viata, fie prin placerea pe care o simtim cand o practicam, fie prin siguranta materiala pe care ne-o ofera (sau cate putin din fiecare). Cand viata ta se bazeaza pe slujba, riscul aparitiei epuizarii este mai mare.

Nu este nimic gresit in nevoia de a te concentra asupra meseriei si de a sacrifica timp suplimentar.
Dar daca exista si alte lucruri importante pe care le sacrifici (precum viata sociala, familia sau chiar sanatatea) este timpul sa-ti modifici lista de prioritati.   

Ofera-i locul corespunzator in viata ta si gaseste numarul de ore adecvat pe care trebuie sa le petreci muncind.  Acorda atentia cuvenita familiei si vietii sociale si discuta cu seful tau despre nevoia de a-ti gasi echilibrul in viata. Majoritatea inteleg ca firma la care lucrezi nu trebuie sa devina viata ta (iar daca nu inteleg acest lucru, poate este timpul sa cauti o noua companie).


3. Nu exagera cu munca

Unele persoane, pur si simplu, nu pot spune "nu" la orice are legatura cu slujba.
Acestea cred ca astfel vor demonstra ce colegi buni sunt si ca acorda echipei o importanta mare. Dar daca le urmezi exemplul, poti ajunge cel de pe urma caruia profita colegii si cel care face munca celorlalti.

Evita sa te transformi in persoana la care apeleaza toti, la care se asteapta sa faca tot, usurand astfel munca celorlalti. Este bine sa-ti ajuti colegii, cand este nevoie, insa fara a exagera.


4. Organizeaza-ti timpul

Uneori ne simtim epuizati, pentru ca suntem tot timpul foarte ocupati, multe de facut si timp putin. Acesta poate fi un semn ca nu iti imparti corect timpul si ca pierzi mult timp indeplinind sarcini neimportante (cum ar fi verificarea mail-ului la fiecare 5 minute).
Astfel iti ramane putin timp pentru ce conteaza intr-adevar.

Solutia este sa iti programezi timpul in functie de prioritati. Nu toate sarcinile sunt la fel de importante.