Organismul supus caldurii cedeaza



Incalzirea climaterica si cresterea temperaturii mediului au o serie de repercusiuni asupra organismului. Sistemele cardiorespirator, neurovegetativ, endocrin sunt cele mai afectate de canicula. Specialistii ne explica de ce trebuie sa ne ferim de agresiunea termica a mediului.
Ioana Georgescu
redactor

Prima victima a caldurii este inima. "Cresterea temperaturii mediului inconjurator reprezinta o suprasolicitare a aparatului cardiocirculator", a declarat dr. Daniela Poenaru de la Institutul National de Recuperare, Medicina Fizica si Balneoclimatologie.
Caldura produce vasodilatatie si altereaza schimburile termoenergetice ale organismului. Aparatul cardiocirculator lucreaza intr-un regim de suprasolicitare si atunci nu mai face fata efortului fizic moderat, chiar si la oamenii sanatosi. Un efort fizic de o intensitate obisnuita intr-un mediu cu temperatura de confort (20-24˚C)  nu va solicita inima ca acelasi tip de efort, dar la o temperatura de peste 30˚C. "Consecintele decompensarii cardiace se vad asupra creierului, circulatiei periferice, irigarii celorlalte organe.
Daca intervine si umezeala (peste 65% umiditate relativa) schimburile de caldura intre organism si mediu sunt blocate", a subliniat dr. Poenaru. La randul sau, dr. Liviu Enache, fizician, cadru didactic la Universitatea de stiinte Agricole si Medicina Veterinara, a explicat ca procesele de termoreglare au loc pe cale hipotalamo-hipofizare. Manifestarile caldurii asupra activitatii neurovegetative difera de la o persoana la alta in functie de varsta, sex, grad de imbracare, stare de sanatate, intensitatea activitatii depuse.
"Simptomele sunt: dureri de cap, ameteli, tulburari de vedere, tahicardie, vasodilatatie. Prin transpiratie organismul pierde pana la 30 de grame clorura de sodiu in 24 de ore, dar si aminoacizi, vitamine (B, C). Aceste pierderi creeaza un stres pentru organism", a explicat dr. Enache. Persoanele cardiace si cele cu boli respiratorii trebuie sa evite deplasarile in spatiul liber, frecventarea locurilor aglomerate si mai ales mijloacele de transport in comun.