Gucci - simbolul luxului

Sex, putere si avere sunt trei cuvinte ce pot defini Gucci. De la inceputurile umile si pana a ajuns in varful piramidei,
Casa Gucci a cunoscut multe rasturnari de situatie care nu au facut decat sa sporeasca succesul acestei marci de lux.

Totul a inceput in 1881, odata cu nasterea lui Guccio Gucci, fondatorul acestui gigant al modei. Provenind dintr-o familie de mestesugari, in adolescenta el s-a mutat la Paris si apoi la Londra, ocupand functia de coordonator al restaurantului Hotelului Savoy. Locuind intr-unul din cele mai cosmopolite orase din lume, Guccio a observat si a asimilat diferite culturi, idei, stiluri si a invatat despre estetica sofisticarii. Cand s-a intors in Italia, in 1920, Guccio si-a deschis primul magazin Gucci in Florenta, cu un capital de 30.000 de lire.

Primul succes al magazinului Gucci a venit odata cu creatiile artizanale din piele si cu accesoriile pentru saua de cal.
Pe masura ce a crescut numarul clientelei rafinate, magazinul Gucci a evoluat, incet si sigur. Familia s-a inmultit, iar fiii lui Guccio Gucci: Aldo, Ugo, Vasco si Rodolfo, au deschis primul magazin de peste ocean, in New York, in pofida obiectiilor sustinute ale tatalui lor, care a si decedat in acelasi an.



Fratii Gucci au perseverat in creatiile lor si au inventat modele ce urmau sa devina "clasice" in istoria modei. Inaceasta categorie se incadreaza poseta cu bareta din bambus, cataramele de curea cu insemnul marcii, fularele, gentile de calatorie si pantofii cu lant. De asemenea au deschis magazine noi in Londra, Palm Beach, Paris, Beverly Hills si Tokyo.

Anii '60 au marcat explozia "Statutului de simbol", iar Gucci si Florentine Pucci s-au numarat printreprimele marci italienesti de prestigiu international. Productia pieselor Gucci a cunoscut o crestere impresionanta odata cu deschiderea unei fabrici imense la periferia Florentei. In aceeasi perioada, Gucci a avut parte si de o scadere in vanzari, fapt ce nu l-a descurajat pe Maurizio - fiul lui Rodolfo Gucci - sa accepte functia de CEO al brandului in 1989.

La inceputul anilor '90, designerii s-au hotarat sa reevalueze valorile familiei Gucci, si anume artizanatul din piele.
Pentru a depasi criza, ei au redus numarul pieselor comercializate de la 20.000 la 5.000, concentrandu-se numai asupracelor mai bine vandute produse. Au micsorat chiar si numarul distribuitorilor, la acesta ora existand numai 180 demagazine Gucci in intreaga lume.



In '93 Gucci a angajat un tanar designer american - Tom Ford, iar aceasta miscare urma sa salveze brandul si sa-laduca pe cele mai inalte culmi ale succesului. Ironia sortii este ca Maurizio Gucci era cat pe ce sa-l concedieze pe"binefacator" la inceputul carierei deoarece ii considera creatiile "mult prea trendy".



Din 1994, cand Ford a fost numit Creative Director, Gucci a inceput sa produca haine si accesorii de lux ce emanau senzualitate, feminitate si stil, sustinute de campanii publicitare foarte indraznete si futuriste. In tot ceea ce a creat, Tom Ford a mizat pe sex, si nu a gresit deoarece noua alura a adus Casei de moda un succes fara precedent.

Cand verii lui au parasit compania, Maurizio Gucci si-a vandut actiunile unei firme multinationale arabe - Investcorp.
Astazi drepturile Gucci apartin grupului LVMH. Cei mai mari actionari sunt (si vor mai fi pana in aprilie anulcurent cand parasesc compania) Domenico de Sole (CEO), Tom Ford (Creative Director) si Pinault (detinatorul unui lantinternational de supermarketuri).

Aldo Gucci s-a amuzat copios atunci cand un jurnalist i-a spus ca produsele lor vor avea prezentari de podium, insa la ora actuala, Casa Gucci este mai mult decat un magazin, un brand sau o casa de moda... Este un "trend setter" international, plagiat de miliarde de contrabandisti, si varful de lance al prezentarilor de moda.
Nici vedetele nu sunt insensibile la simbolul luxului; de la Grace Kelly pana la Christina Aguilera, staruridin toate domeniile au vrut sa-si asocieze numele cu Gucci.

Care va fi viitorul Gucci dupa plecarea lui Tom Ford si Domenico de Sole nu se stie, dar cert este ca unsfarsit marcheaza intotdeauna un alt inceput, asa ca atat fanii acestui brand cat si brokerii de pe Broadway (intimidati de scaderea pretului actiunilor) pot fi optimisti...