Personalul casei

Am vazut ca am reusit sa ne construim o casa "mare". Sa vedem acum de cate persoane este nevoie pentru a "tine" casa. Sa presupunem ca este o familie cu 2 copii mici, ai caror parinti sunt plecati la serviciu.

Am vazut ca am reusit sa ne construim o casa "mare". Sa vedem acum de cate persoane este nevoie pentru a "tine" casa. Sa presupunem ca este o familie cu 2 copii mici, ai caror parinti sunt plecati la serviciu. Mai avem o pisica si un caine in curte.

Pai, avem nevoie, in primul rand, de o bona, care poate sa fie interna sau nu. Daca bona este interna, atunci ea se va ocupa de tot ce inseamna copii si menajul copilului, adica ea va gati pentru copil, va face curat in camera copiilor, va calca hainutele acestora. Bona va avea un dormitor al ei, cu baia ei.

Menajera interna este persoana care gateste, spala, calca, care este la dispozitia noastra si dimineata si seara cand avem musafiri, care ne serveste si strange dupa noi. Insa nu uita ca, desi menajera interna este impreuna cu tine 24 de ore din 24, si ea are nevoie de odihna, de cateva zile pe luna libere, de concediu.

Ea va fi cea care iti va tine locul atunci cand esti plecata, fie la serviciu, fie in delegatie, fie in concediu. Bineinteles ca si ea va avea un dormitor al ei.

Menajera externa este cea care face curat in toata casa, are in grija ei casa, inclusiv camerele bonei si a menajerei interne.

Aceasta trebuie sa fie o persoana tanara, apta de munca si mai ales foarte bine organizata. Spritena, slabuta si priceputa, cu o buna memorie, care sa nu se invarta de 2 ori intr-un loc, ea va avea foarte mult de lucru in cele 8 ore de munca pe zi.

Sa nu te gandesti ca se poate face curat si tine curata o casa print-un serviciu ocazional. Daca apelezi la o astfel de solutie, vei avea parte de curatenie de suprafata.

Mai este persoana pentru curte, care de obicei este un barbat ce se ocupa de intretinerea curtii, teraselor, gradinii si a acareturilor. Acesta va fi in permanenta ocupat, fie ca tunde gazonul, curata piscina, uda gradina , are grija de rosii sau capsuni.

Uneori, mai intalnim si soferul casei, pentru ca de obicei aceste case mari sunt in afara orasului si nu sunt mijloace de transport. Atunci soferul va fi cel care va aduce persoanele externe ce lucreaza in casa, din oras acasa, fie ele menajere, meditatoare, antrenori.

Tot soferul va fi cel ce se duce la cumparaturi in caz de nevoie. Daca ai noroc, persoana pentru gradina are si carnet si ai rezolvat problema.

Deci pana acum putem numara 4 - 5 persoane ce se vor ocupa de casa, o mica comunitate.

Aceste persoane, pentru a putea sa aiba spor in ce fac, trebuie sa se inteleaga bine si mai ales sa stie fiecare ce are de facut, adica trebuie foarte bine organizate.

Atunci cand selectam personalul, este bine sa fie cam de aceeasi varsta, sa nu fie unii mai batrani si altii mai tineri, pentru a evita "sefia" in randul lor, sa aiba cam acelasi profil psihologic, care sa se integreze in familie, pentru ca o menajera posaca cu o bona vorbareata, si un sofer cu fite, nu se vor intelege niciodata si atunci cand vii acasa va trebui sa mediezi conflicte.

Trasarea de sarcini fiecaruia dintre ei si discutiile saptamanale in care tii legatura cu cei din casa, vezi cu ce se confrunta, ce probleme sunt fac parte din managementul casei, pentru ca, de ce sa nu o spunem, ai angajati, deci conduci o mica "afacere" care trebuie sa functioneze bine.



Salariul fiecaruia, teoretic, ar trebui sa fie confidential, insa niciodata nu se intampla asta. De aceea este bine sa fie cumva echilibrat.

Bineinteles ca fiecare are impresia ca munceste mai mult decat celalalt si are bani mai putini.

Nu trebuie sa le dai explicatii, fiecare stie pentru ce a fost angajat, ce program are si mai ales ce are de facut pentru banii pe care ii incaseaza. Un fel de "fisa a postului" este binevenita. Insa acest lucru trebuie sa fie reciproc.

Exista tendinta angajatorilor de a supralicita si incarca angajatul cu diverse treburi suplimentare, cateodata chiar sa abuzeze fara a recompensa in vreun fel si atunci te intrebi din ce cauza pleaca. Concediile sunt platite si se dau in functie de situatia din fiecare familie, cand angajatorii pleaca in vacanta, pe rand la fiecare.



Ideal este ca angajatii, ca de aceea se numesc angajati, sa aiba carte de munca. In felul acesta atat, ei cat si tu sunteti protejati in diverse situatii, fie ele accidente - se pot taia, impiedica sau cine stie ce se mai poate intampla. Daca exista un contract de munca, persoanele se vor conforma termenilor din contract, nu vor putea pleca decat cu preaviz, vei fi si tu si ei protejati.



De la bun inceput, stabileste ce poate sa faca si ce nu personalul in casa ta.

Incearca sa raspunzi la urmatoarele intrebari:
Poate sa-si ia orice din frigider sau numai ce i se pune pe masa?
Are acces in camara sa-si ia sucuri sau bauturi?
Se gateste meniu separat pentru personal si alt meniu pentru familie?
Pachetul salarial include si masa?
Are voie sa faca baie in piscina atunci cand esti plecata in concediu?
Poate folosi Jacuzzi?
Poate folosi spatiul tau pentru relaxare, terasa, atunci cand esti acasa sau sa stea in locul, camera special amenajata, protejandu-ti intimitatea?
Are acces la medicamente?
Sala de billiard, sauna, sunt pentru toata lumea sau doar pentru proprietar?
Pana la ce ora sta cu familia?
Cand se pot retrage cei care sunt interni?