Cum sa fii o femeie increzatoare

Nu mai este demult o noutate faptul ca rolul jucat de femei in societatea moderna este din ce in ce mai important. Raman insa probleme legate de prejudecatile cu...

Nu mai este demult o noutate faptul ca rolul jucat de femei in societatea moderna este din ce in ce mai important. Raman insa probleme legate de prejudecatile cu care acestea trebuie sa lupte si mai ales problemele legate de propria persoana. Cum sa fii o femeie increazatoare si plina de succes in zilele noastre?

Este o intrebare deloc usoara, dar la care vom incerca sa gasim cateva raspunsuri. Este vorba mai intai de cum promovam si cum aplicam hotararile indraznete in viata noastra profesionala si personala.



Definitia femeii increzatoare s-a schimbat mult de-a lungul timpului. Cu numai 30 de ani in urma, statutul femeii era cu totul altul fata de zilele noastre. Femeile abia incepeau sa descopere faptul ca au si alternative la care nu se gandisera pana in acel moment si apoi, mai era vorba si de aceasta "incredere" care nu fusese testata. Era un lucru care se aplica numai anumitor categorii de persoane. Acum ne spunem ca, daca tot este atat de valoroasa aceasta arma, de ce nu am folosi-o din plin? Acesta a fost inceputul intelegerii a ceea ce reprezinta o persoana increzatoare. Se spune ca exista trei stiluri comportamentale de baza: pasiv, agresiv si increzator. La o analiza complexa, putem descoperi chiar patru tipuri. Femeile au si o a patra alternativa. Pasivul - sau "presul" este unul dintre roluri, Agresivul - sau "motorul incins" este un altul, la care puteam adauga indirect ceea ce s-ar putea numi Manipulatorul: daca nu poti obtine ceva in mod direct, poti gasi mijloace ocolite pentru a-l castiga, daca acel lucru este cu adevarat important pentru tine. Si apoi vine Optimistul, care poate fi numit si "marea problema". Acesta este cu mult mai direct, cinstit, mult mai eficient si felul in care priveste lumea presupune un pret mai mic.

Este complet diferit de toti ceilalti.



Exista o diferenta foarte mare. Cea mai mare confuzie care apare in aceasta problema este faptul ca oamenii cred ca aceasta incredere presupune agresivitate si nu este asa. Cea mai simpla cale de a gandi acest lucru este sa privim individul agresiv ca pe o persoana care va face tot ce ii va sta in puteri pentru a-i indeparta pe ceilalti de puterea de a alege sau pentru a se asigura ca alegerile ii apartin "lui" si nu "lor". Nu poti imbraca sub haina "increzatorului" pe cineva care actioneaza numai in interes propriu si care simte ca nu va castiga daca cineva nu va fi agresat in timpul procesului. Individul agresiv va folosi tot arsenalul unui conducator: control, dominare, chiar atacuri. Astfel de persoane sunt recunoscute pentru tiradele lor si pentru abilitatea de a forta mana celor din jur. Acestia vor sa castige cu orice pret. Si acum se poate intelege de ce datorita acestei singure idei, "a castiga ceva cu orice pret", aceste persoane devin admirate in cercurile de afaceri.

Exista doua probleme in aceasta situatie: unu - ca vei raspunde cu o si mai mare agresivitate drept raspuns si doi - ai aceasta tendinta de a pune punct in felul tau, simtindu-te enervat si izolat din pricina faptului ca nu reusesti sa faci fata situatiei. Cu alte cuvinte, presupune un mare autocontrol din partea ta.

Dar daca vom vorbi despre impunerea autoritatii, nu vom discuta despre avalansa de agresivitate, ci despre acea persoana care nu vrea sa ia decizii in locul celorlalti, dar vrea sa ia propriile ei decizii si sa-i ajute pe ceilalti sa faca la fel. O femeie increzatoare isi asuma responsabilitatea pentru ceea ce este si ce vrea sa fie si felul in care o face. Ca rezultat, exista un set de atitudini pe care ceilalti sa le gaseasca irezistibile.
Astfel ca, daca vrei sa fii o conducatoare si toti ceilalti sa te urmeze in tot ceea ce faci, acesta este lucrul de care trebuie sa tii seama. Conducatorii care adopta aceste cai de a obtine anumite lucruri, fie ca sunt pasive, indirecte sau agresive, vor descoperi ca acestea nu sunt eficiente pentru mult timp.



Exista o imensa diferenta intre felul in care agresivitatea si afirmarea sunt percepute de catre barbati si femei. Cand femeile sunt increzatoare, acestea sunt adesea etichetate gresit ca fiind agresive. De obicei, exista nenumarate cuvinte dragastoase care sa exprime acest lucru. Exista un vocabular intreg pe care femeia care vrea sa se afirme il alege si il foloseste; franchetea unei femei este de cele mai multe ori gresit etichetata ca fiind un lucru negativ. Probabil unul din motive ar fi ca aceasta nu poate fi atacata. Daca ai de-a face cu o femeie independenta, care ia decizii pe cont propriu si este foarte directa, atunci oamenii din jurul ei vor crede ca au numai de pierdut in negocierile cu aceasta.

O modalitate de a enerva o femeie care invata sa devina increzatoare este sa-i spui: "esti acea creatura care rimeaza cu bogat si esti agresiva si insuportabila. Cum ai putut sa faci asa ceva?" Adevaratele calitati care le-au ajutat pe fete sa aiba succes la scoala au fost: sarguinta, spiritul organizatoric, au fost mai performante la orele de sport si la toate celelalte ore, insa niciodata nu au fost ridicate in slavi pentru asta. Barbatii nu le vor ajuta pe femei in munca, ci mai degraba le vor trage inapoi. Ceea ce conteaza cu adevarat este o doza potrivita de indrazneala, incredere si capacitatea de a promova singura. Toate acele calitati care sunt promovate de barbati, iar atunci cand acestea sunt exprimate si de femei, sunt gresit intelese.


Nu se poate spune ca numai barbatii se fac vinovati de aceasta gresita etichetare, ci si femeile. Principala diferenta aici este ca femeile insele isi interpreteaza gresit propriul comportament, spunandu-si tot timpul: "Ah, nu pot sa fac lucrul asta. Nu ar trebui sa-l fac... o sa ma urasca toti pentru asta".



Primul lucru care trebuie spus este ca orice femeie trebuie sa inteleaga faptul ca ceea ce vrea ea de la o situatie anume, s-ar putea sa nu fie acelasi lucru cu ceea ce isi doresc ceilalti de la situatia respectiva. Cel mai important este sa inteleaga ce anume isi doreste cu adevarat. Acesta nu presupune un set de exercitii, ci este un proces individual. Primul lucru pe care trebuie sa-l conturam este: "cine sunt eu si ce doresc?". Trebuie sa incepi cu ceea ce se afla in mintea ta si sa intelegi de la bun inceput ce anume este important pentru tine si ce nu.

Putem vorbi chiar de un "spirit inimos", ceea ce inseamna ca orice persoana de afaceri trebuie sa aiba si o doza de optimism. Poate fi numit si curaj sau tarie de caracter, insa este foarte important sa nu-ti lipseasca. Procesul prin care poti deveni increzatoare presupune, de asemenea, si un dezvoltat simt al umorului. Este o combinatie interesanta intre momentul cand poti sa razi si sa nu iei totul in serios si momentul in care trebuie sa te situezi ferm pe pozitie atunci cand consideri ca este cazul.



Cea mai frecventa greseala pe care o fac femeile atunci cand incearca sa fie increzatoare este urmatoarea: cand o femeie este ca o carpa si ii place sa joace acest rol, ea devine tematoare si isi cere scuze constant. Este genul de femeie care doreste sa devina mai increzatoare, insa nu face decat sa se transforme intr-un animal agresiv de jungla.
Ea va exagera in tot ceea ce va face. Din pacate, aceasta atitudine nu este cu nimic mai buna decat pozitia de pasivitate pe care o avea la inceput. Primul lucru pe care trebuie sa-l inveti in acest proces este sa mai si pierzi din cand in cand. Nimeni nu poate fi perfect increzator. Nu exista asa ceva. Ai mare grija daca vei descoperi in tine tendinta de a domina sau instinctul de a ataca.

Afirmarea este un lucru relativ nou. Ceea ce s-a schimbat in aceasta privinta de-a lungul timpului sunt situatiile in care sunt "activate" calitatile care tin de hotarare. Oamenii din jur sunt foarte diferiti, cu necesitati diferite si cunostinte variate. Ar trebui sa nu ne temem sa fim curajosi. Sa nu ne temem de afirmare. Sa nu ne temem de a fi individualitati.



Vestea cea buna este ca deja femeile s-au instalat bine in aceasta lume candva apartinand numai barbatilor. Si acest lucru face marea diferenta. Femeile au devenit o mare forta economica la nivel global. Ele cheltuie cei mai multi bani, ele cumpara cele mai multe lucruri si ele influenteaza de cele mai multe ori piata. Companiile care refuza sa vada acest lucru fac o mare greseala. Vestea cea buna este ca majoritatea acestora au deschis ochii asupra noului fenomen si au preferat sa fie pe faza decat sa se trezeasca prea tarziu. Vestile proaste ar fi ca, la nivel mondial, numai 16% dintre angajatii cu functii de responsabilitate sunt femei si numai 5% dintre acestea se pot considera cu adevarat invingatoare.