Cum invata adolescentul?

"Dimineatza (ora 8.00) invatat, la pranz (12.00-18.00) scoala, seara (19.00-23.30) teme...intr-un cuvant: STRES", asa este viata unui adolescent de clasa a VIII-a care stie ce vrea de la viata ne spune o cititoare TopSanatate. Multe teme, teze, lucrari si proiecte, materie incarcata, asteptari foarte mari ... Cum se pot descurca adolescentii cu atat de multe informatii?

"Cum sa reusesti sa retii atatea lucruri daca avem 16 materii, foarte multe teme, teze, lucrari, fiecare profesor doreste note cat mai mari, foarte multi termeni noi, proiecte, o programa foarte incarcata, etc... Sincera sa fiu nu mai am timp de nimic altceva, weekendul e doar pentru invatat si iar invatat... si cum sa nu te saturi cand in fiecare zi faci acelasi lucru: inveti plus ca trebuie sa am mediile cat mai mari pentru a intra la liceul la care mi-am propus. E un chin, un stres total si la un moment dat iti vine sa urli cand realizezi ca iar a trecut o zi si n-ai apucat sa faci tot ce ti-ai propus", continua aceeasi cititoare.


Ai nevoie de mai multe metode

Sigur ca pentru a invata este nevoie de o metoda sau chiar mai multe intrucat a invata la fizica nu e la fel cu a invata la istorie.

Ce le deosebeste? Mai intai tipul obiectului si apoi modalitatea in care asimilam acele informatii. Fiecare isi poate aminti cum invata oasele care compun scheletul si de asemenea, cum invata teoremele la geometrie. De fapt, in actiunea de a invata intra mai multe actiuni:

1. a afla ceva nou, pe care pana atunci nu il stiai;
2. a-ti forma o imagine despre acel ceva, a-ti reprezenta informatiile intr-o forma (oasele, figurile geometrice la care se refera teorema, luptele unui popor intr-o anumita perioada istorica, formele de relief etc);
3. a retine acest ceva nou;
4. a putea folosi ceea ce afla, a gasi o utilitate, a lega de alte informatii pe care deja le ai in minte.

Fara legaturi cu alte informatii, fara a te sprijini pe ceea ce deja stii, fara a face conexiuni, niciun proces de invatare nu este posibil.
Insa doar o parte dintre copii si adolescenti stiu asta.
De multe ori ei incearca sa “inghita” informatiile noi si apoi sa le scoata cand sunt ascultati, la lucrare, la teza sau la examen. Asta inseamna ca nu au o modalitate de a interactiona cu informatiile si de aceea le simt ca fiind straine, complicate, de neinteles, greu de retinut, le uita, le incurca cu altele. Unii profesori si parinti le recomanda sa faca scheme, rezumate, desene, sa consulte dictionare, atlase, culegeri tocmai pentru a avea mai multe moduri de a lua contact cu informatiile si nu doar simpla citire.


Informatiile trebuie legate intre ele

O alta modalitate este aceea de a lega informatiile intre ele si de a le gasi o utilitate. Foarte multi copii simt ca invata fara folos si asta este o bariera serioasa in invatare.
Pentru a reusi sa te apropii de ceva nou este necesar sa ai nevoie de el, altfel de ce ai face-o, de ce ai investi timp si energie? Doar ca de cele mai multe ori, ei stiu ca “trebuie” sa invete si atat.

Si daca incercam sa ne adancim in procesul de invatere, ajungem la ceea ce in mod curent numim curiozitate si care este baza oricarei achizitii. Curiozitatea se vede la copii inca de cand sunt mici si nu are legatura doar cu materiile de la scoala, ci cu cunoasterea si invatarea in general. Sunt multi copii insa care se arata curiosi si preocupati de tot felul de lucruri, dar nu pot muta acest interes si catre scoala. Le plac dinozaurii, cantaretii de rock, fotbalul dar nu si geografia, matematica sau franceza…

Ce ne place? Ce putem invata? La ce avem talent? Cum invatam ce nu ne place sau nu ne intereseaza? Cat efort si cat timp este necesar pentru a invata diferite lucruri? Iata intrebari pe care intr-o forma sau alta este necesar sa ni le punem ca elevi, profesori sau parinti.
Doar ca ele nu apar decat odata cu dificultatile de invatare ale copilului. Nimeni nu intreaba: “Cum sa-l ajut sa invete?”, “Cum sa-l invat sa invete?” decat atunci cand deja copilul nu mai face fata sarcinilor scolare.
 
Asteptam in continuare parerile voastre, sperand sa reusim sa purtam un dialog constant in care cei care citesc sa gaseasca un ajutor.