Sunt băieții mai buni decât fetele când vine vorba de matematică și știință?

Probabil că ai auzit stereotipul conform căruia băieții sunt mai buni decât fetele când vine vorba de matematică și știință.
Și probabil că te enervează de fiecare dată această afirmație. Indiferent dacă vrei să accepți acest lucru sau nu, bărbații sunt mai bine reprezentați în aceste domenii decât femeile. Dacă bărbații sunt într-adevăr mai buni decât femeile la matematică și știință, atunci poate că nu ar trebui să fie atât de surprinzător faptul că bărbații au mai multe locuri de muncă în aceste domenii decât femeile. Dar se pare că diferențele de gen în matematică și în abilitățile spațiale conexe nu sunt foarte evidente până când copiii ajung la adolescență. Sunt sau nu băieții mai buni decât fetele când vine vorba de matematică și știință?

Se pricep băieții mai bine decât fetele la matematică și știință? Iată ce zic cercetătorii!


Într-un studiu amplu care a analizat peste o mie de copii din clasele I - VI, cercetătorii au descoperit foarte puține diferențe de gen în ceea ce privește abilitățile matematice. Mai mult, un alt studiu privind copiii din clasele I - III a ajuns la concluzia că fetele sunt la fel de bune precum băieții la matematică și au performanțe mai bune decât băieții la alte discipline, cum ar fi cititul.
Această cercetare sugerează că fetele sunt la fel de bune precum băieții la matematică.

De ce se schimbă lucrurile pe măsură ce copiii înaintează în vârstă?


Unul dintre motivele potențiale este că cei mici încep să se conformeze stereotipurilor comune sau așteptărilor părinților cu privire la modul în care băieții și fetele trebuie să se descurce în domenii precum matematica și știința. Într-adevăr, deși nu există diferențe reale între băieți și fete în ceea ce privește modul în care băieții și fetele percep matematica la școala primară, părinții se așteaptă ca băieții să depășească performanțele fetelor începând cu momentul în care copiii sunt la grădiniță și în clasa întâi. Iar așteptările părinților pot avea un impact real asupra felului în care se comportă copiii.
Un studiu recent a arătat că evaluările fetelor privind propria lor abilitate în matematică au fost corelate cu stereotipurile de gen despre matematică ale mamelor. Mai multe mame au fost de părere că matematica este un domeniu la care băieții sunt mai buni, iar fetele lor se simțeau prost cu privire la abilitățile lor matematice. 

În plus, fetele se identifică din ce în ce mai puțin cu o persoană care este bună la matematică și știință, chiar dacă sunt inteligente, pe măsură ce înaintează în vârstă. Un studiu recent a arătat că la vârsta de 6-7 ani fetele încep să devină din ce în ce mai puțin interesate de jocurile destinate copiilor cu adevărat inteligenți și chiar sunt mai puțin susceptibile de a se asocia cu inteligența. Dacă fetele nu se identifică cu inteligența atunci când ajung la adolescență, scad șansele ca acestea să se simtă suficient de încrezătoare poate a urma o carieră în aceste domenii.
În momentul în care fetele își recunosc abilitățile din matematică și știință la o vârstă fragedă, traiectoria lor poate fi schimbată. Dar cum poate fi făcut acest lucru?

O modalitate este de a încuraja fetele să se implice în matematică și știință, fără a le defini identitatea. Într-un studiu recent destinat învățării copiilor de 4 ani moduri în care includă metodele științifice în viața lor, cercetătorii au analizat aleatoriu fete și băieți. Unor copii li s-a spus că vor face experimente științifice, iar altora că vor fi oameni de știință. Fetele cărora li s-a spus că vor face experimente științifice s-au concentrat mai mult la sarcini decât cele cărora li s-a spus că vor fi oameni de știință. Cercetătorii au ajuns la concluzia că fetele nu se identifică neapărat cu știința și matematica.
Nu au putut corela meseria de om de știință cu identitatea lor, dar au fost interesate de sarcinile științifice și matematice.
iulia-mirica