Reteta alegerii corecte a carierei

Vivien Untaru, experta in resurse umane, in special in companii din domeniul IT, este de parere ca, pentru a alege corect drumul pe care vrei sa mergi, in cariera, trebuie sa faci ce-ti place si sa te interesezi cat mai in amanunt despre ce te va astepta in viitor. Succesul, spune ea, nu este rezervat doar barbatilor. Insa, pentru a-l avea, sunt necesare cateva calitati de baza. Vivien Untaru, managerul companiei VON Consulting, trainer specializat in programe de recrutare, comunicare, leadership, time management si managementul conflictelor, ne-a vorbit despre aceste subiecte.

Vivien Untaru, experta in resurse umane, in special in companii din domeniul IT, este de parere ca, pentru a alege corect drumul pe care vrei sa mergi, in cariera, trebuie sa faci ce-ti place si sa te interesezi cat mai in amanunt despre ce te va astepta in viitor. Succesul, spune ea, nu este rezervat doar barbatilor. Insa, pentru a-l avea, sunt necesare cateva calitati de baza. Vivien Untaru, managerul companiei VON Consulting, trainer specializat in programe de recrutare, comunicare, leadership, time management si managementul conflictelor, ne-a vorbit despre aceste subiecte.

Ce calitati trebuie sa aiba o femeie pentru a fi una de succes, in cariera?


Succesul nu este o definitie a masculinitatii! Calitatile necesare sunt aceleasi si pentru femei, ca si pentru barbati: inteligenta, entuziasm, spirit antrepenorial, capacitatea de a lua decizii rapid, de a prioritiza, de a-i motiva pe cei din jur, gandirea pozitiva si, desigur, lista poate continua. Dar nimeni nu e perfect, deci mereu e nevoie si de un dram de sansa, ceea ce ma face sa spun ca este necesara si capacitatea de a observa sansele si de a le crea!

Diferente exista doar in ceea ce priveste sansele pe care sistemul in care traiesti le ofera pentru femei sau pentru barbati, si acestea sunt inca diferite in mai toate sistemele.

De aceea o femeie trebuie, in primul rand, sa aiba o puternica stima de sine pentru a-si defini o cariera de succes!

 

Care sunt abilitatile pe care trebuie sa le aiba o sefa pentru a fi iubita si respectata de subalterni?


Sunt aceleasi cu abilitatile care o fac sa fie respectata si iubita si de catre prieteni sau partenerul de viata. De regula, ceea ce ii nemultumeste pe cei apropiati in comportamentul nostru, se va intampla si in mediul de lucru. Pe de alta parte, de multe ori intr-o pozitie de conducere trebuie luate si decizii nepopulare, care o fac mai putin iubita pe respectiva persoana. In aceasta pozitie, iubirea persoanelor din echipa nu este esentiala si nici nu trebuie sa fie scopul principal. Sunt importante sinceritatea, dorinta de a construi cu fiecare dintre membrii echipei, capacitatea de a le oferi suport si, nu in ultimul rand, echitatea si impartialitatea.

 

In ce masura este posibila o cariera de succes in acelasi timp cu o familie fericita? Exista o reteta a echilibrarii balantei munca-familie? Sau o femeie de succes este sinonim cu "singura"?


Este posibil sa avem un echilibru in viata noastra in balanta munca-familie. Depinde doar de noi ca acest “posibil” sa devina realitate.

Daca nu reusim, succesul intr-o singura directie nu ne va aduce asteptata multumire de sine. Ingredientul care ne ajuta este abilitatea de a ne organiza foarte eficient activitatile (time-managementul), si stiinta de a spune “nu”, fara a supara persoanele refuzate. Si desigur, ingredientul nevazut este puterea de a darui pasiune celor doua iubiri: familia si munca ta!

 

Ce recomandari faceti tinerelor care se afla la inceput de cariera si celor care sunt in perioada alegerii facultatii?

 

  • Pentru a va simti bine in urmatorii anii, alegeti sa faceti ceea ce considerati ca veti face cu placere. Nu va fie frica sa alegeti ce va place, desi poate inca nu stiti cum veti face sa ajungeti la capatul drumului. Poate sa fie putin debusolant la inceput sa mergem pe drumul nostru, insa este cea mai buna alegere, chiar daca pentru unii drumul se va dovedi mai spinos sau mai lung pana la succes;
  • Faceti alegeri dupa ce ati obtinut cat mai multe informatii.
    Cautati informatii peste tot, cautati oamenii care va pot da un sfat si puneti-le intrebari despre experientele lor, despre cum li se pare munca lor, despre cum au reusit sa ajunga intr-un anumit domeniu. Credeti-ma, oricine va fi incantat sa va povesteasca despre alegerile facute, despre munca lui, despre problemele cu care s-a confruntat;
  • Puneti cap la cap cat mai multe din ce ati aflat, faceti o lista cu lucrurile care credeti ca va caracterizeaza, descrieti pe o hartie cum ati vedea viata voastra in urmatorii 10-15 ani, ce ati vrea de la jobul ideal. Apoi veti putea lua decizii mult mai bine fundamentate si va va fi mai usor sa va creati drumul dorit!

 

Care este strategia care ar fi bine sa fie abordata de o femeie pentru a promova pe scara ierarhica?


Fii competenta, fii utila, fii necesara, vino cu solutii, apreciaza pe cei din jur, zambeste! Asculta-ti instinctul!
Nu astepta sa fii apreciata sau sa ti se ofere mai mult doar pentru asta. Va trebui sa stii sa soliciti, va trebui sa inveti sa stii sa-ti punctezi subtil reusitele, astfel incat ele sa nu treaca neobservate si atunci cand soliciti o promovare sa demonstrezi cu ele ca vei putea aduce rezultate concrete si benefice echipei si companiei.

Implica-te!