Afacerea in IT: apanajul barbatilor, reusita femeilor

Cine nu a avut, macar o data, tentatia deschiderii unei afaceri proprii? De cate ori nu ne-am intors obosite acasa tarziu in seara, gandindu-ne ca toata dedicatia si efortul depuse peste zi le puteam concentra in propria noastra afacere, pentru profitul nostru? Ne-am gandit de multe ori ca ne trebuie o idee extraordinara, cu care "sa rupem" piata si cu care sa mergem spre un succes sigur. Poate asta ne-a si oprit: lipsa unei idei originale si sigure. Noi va vom oferi, in saptamanile care urmeaza, idei de afaceri si femeile care au avut curajul de a le pune in practica!

Afacerea Oanei Chivu, director general al companiei Dolphin Computers, a pornit in urma nemultumirilor ei avute din postura de utilizator. Domeniul in care ideea a si prins contur este unul un pic mai neobisnuit pentru o femeie, fiind, in mare parte, dedicat barbatilor: tehnologia informatiei (IT). "Ideea acestei afaceri a pornit de la problemele cu care m-am confruntat chiar eu inainte de inceperea ei: lipsa unui sistem informatic bine pus la punct ducea la perioade mari de intrerupere sau incetinire a activitatii. Discutand cu mai multe persoane, am constatat ca nu sunt singura care se confrunta cu aceste probleme. Mi-am dat seama ca desi exista multe companii in acest domeniu, este inca suficient loc pe piata pentru companii serioase care sa ofere acest tip de serviciu, deoarece cererea inca nu este acoperita in intregime.

In plus, tehnologia avanseaza extrem de repede, iar functia IT capata un loc din ce in ce mai important in orice companie. Domeniul este intr-o continua dezvoltare, apar mereu elemente noi si va fi in permanenta nevoie de companii specializate care sa fie la curent cu aceste lucruri si sa le poata implementa in mod corespunzator", ne-a spus Oana.

Acum, dupa un an de activitate, compania sa ofera solutii IT integrate, de la administrare de retea pana la consultanta in domeniu. "Practic, oferim solutii pentru toate problemele legate de sistemul informatic al clientilor", precizeaza directorul general Dolphin Computers.

O afacere reusita porneste de la un plan de afaceri foarte bine pus la punct. In aceasta directie, Oana recunoaste ca a avut avantajul unei experiente atat teoretice, cat si practice. La numai 25 de ani, ea a coordonat deja doua echipe din pozitia de director general. "Planul de afaceri l-am facut singura. Am experienta in ceea ce priveste managementul unei companii, am mai condus firme inainte si urmez un program de MBA. Anterior am lucrat in diverse domenii de activitate: publicitate, frumusete, corpuri de iluminat si sunt obisnuita sa trec cu usurinta de la un domeniu la altul. Principiile de baza in management sunt aceleasi, indiferent de domeniu. Trebuie doar adaptate. Cu ajutorul partenerului meu si al echipei de specialisti, am reusit sa imi creez o imagine de ansamblu asupra domeniului IT", mentioneaza Oana.


Este necesar ca managerul sa cunoasca in detaliu aspecte practice ale afacerii? Exista o asteptare ca directorul unei firme in domeniul IT sa fie si bun specialist si practicant al acestui domeniu. Insa, Oana este adepta unui stil de management mai occidental. Un bun director de spital nu este neaparat doctor!

"Eu nu ma ocup efectiv de partea tehnica, deoarece nu sunt specialist IT. Cu toate acestea, imi place foarte mult domeniul, este unul din motivele pentru care l-am ales, si ma intereseaza si partea tehnica. Las insa in general aceasta parte pe seama specialistilor. Am un asociat care cunoaste foarte bine domeniul IT si o echipa foarte buna. Ei se ocupa de gasirea celor mai bune solutii tehnice pentru clienti. Eu ma ocup mai mult de partea de management, marketing, vanzari si de strategia generala a firmei. Avantajul nostru este ca eu pot privi din punctul de vedere al clientului, al utilizatorului. Cunosc foarte bine problemele cu care se confrunta majoritatea companiilor deoarece m-am confruntat si eu cu ele. Asa imi pot ajuta echipa sa ofere servicii care sa aduca un plus de valoare clientilor nostri", subliniaza tanara manager.

Oana Chivu este constienta, ca noi toti, ca domeniul in care isi desfasora firma sa activitatea este dedicat in mare parte barbatilor. Daca noua tuturor ni s-ar parea o provocare ca o femeie manager sa aiba in subordinea sa numai barbati, Oana e sigura pe sine si pe abilitatea sa de a colabora in mod eficient cu echipa sa, indiferent de componenta.


"Intr-adevar, domeniul IT este apanajul barbatilor. Totusi, exista multe femei cu functii importante la firme mari din acest domeniu. Cred ca sunt mai multi barbati deoarece preocuparile lor sunt in general indreptate catre domenii de acest gen. Sunt mai putine femei preocupate de tehnologie si de noile inovatii in domeniu. Dar daca esti pasionat de un anumit domeniu, poti obtine performanta, indiferent daca esti femeie sau barbat.

In ceea ce priveste colaborarea cu barbatii, in trecut am condus echipe formate atat din femei cat si din barbati. Nu consider ca difera foarte mult. Nu am simtit nici o reticenta din partea membrilor echipei mele in privinta faptului ca sunt femeie. Dimpotriva, competentele noastre se completeaza si duc la rezultate mai bune".



"Nu exista o reteta general valabila pentru inceperea sau conducerea cu succes a unei afaceri", subliniaza Oana Chivu. Dar exista un anumit tip de profesionist, cu viziune, curaj si inteligenta descoperirii oportunitatilor, adaugam noi. Pentru acestia, Oana traseaza cateva linii de urmat:

Sa te asiguri ca domeniul are potential; ca exista oameni care au nevoie de serviciul sau produsul pe care iti propui sa il oferi; ideal este sa identifici intai necesitatea si apoi sa pornesti afacerea.

Sa iti faci un plan de afaceri bine intemeiat; chiar daca nu este facut de un specialist, trebuie sa stii foarte bine de la inceput cui te adresezi, cine sunt potentialii clienti, cine sunt concurentii etc; este extrem de important sa evaluezi cu atentie resursele pe care le ai la dispozitie pentru a porni aceasta afacere - trebuie sa te asiguri ca ai resursele necesare sa sustii afacerea pana scand aceasta incepe sa aduca profit din care se poate sustine mai departe;

Sa stabilesti obiective clare, sa stii foarte bine ce vrei sa realizezi;

Sa fii pregatit sa muncesti mult, sa faci sacrificii, pentru ca in propria firma nu iti poti permite sa spui ca programul s-a terminat la ora 17 sau la 18; sa nu te demotivezi, chiar daca cateodata apar greutati - optimismul si increderea in sine sunt extrem de importante, atat pentru ca tu sa poti merge mai departe, cat si ca sa le transmiti echipei;

Sa pui clientul pe primul plan; nu poti avea succes daca oferi un serviciu de care clientul nu are nevoie sau care nu e conform cu ceea ce isi doreste el; acest lucru trebuie sa fie urmarit permanent; trebuie sa gasesti in permanenta modalitati de a imbunatati calitatea produsului sau serviciului pe care il oferi.