Ce inseamna o piata alimentara sigura?

Aproape concomitent cu aparitia agriculturii au aparut si pietele alimentare, acestea din urma avand inca de la inceput rolul de a acoperi nevoile nutritionale ale populatiilor aflate in apropierea lor.

Din antichitate, insa, si pana in prezent, pietele alimentare au evoluat, devenind definitorii pentru comunitati prin faptul ca reflecta cultura locala si traditiile si jucand nu doar un rol comercial, ci si unul social. Dincolo, insa, de mesajul cultural pe care il transmit si de rolul pe care il joaca in viata unei comunitati, pietele alimentare, atat de diferite de la zona la zona, sunt locuri in care siguranta alimentara trebuie sa se afle pe primul loc.

Intrucat accesul la o alimentatie sigura si nutritiva este esentiala pentru o viata sanatoasa, Federatia Romalimenta va prezinta in articolul de fata principalele caracteristici ale unei piete alimentare sigure si ce reguli trebuie urmate pentru aceasta.  O piata alimentara sigura este aceea in care toti actorii implicati (de la producatori la transportatori, comercianti si chiar cumparatori) inteleg importanta regulilor de siguranta si igiena si le aplica.

Acest lucru se dovedeste cu atat mai necesar cu cat prevenirea si controlul bolilor transmise prin alimente a devenit in ultimii ani o problema publica de interes major.

Care sunt principalele pericole generate de alimentele nesigure?

In general, pericolele potentiale se refera la contaminarea alimentelor cu diverse substante sau materiale straine. Acestea pot fi categorizate ca biologice (bacterii, virusuri, paraziti, etc), chimice (prin poluarea industriala, utilizarea nepotrivita a unor substante agro-chimice precum pesticidele), sau fizice (spre exemplu, fragmente de lemn, metal sau sticla gasite in ajunse in alimente si care pot rani consumatorii).

Contaminarea alimentelor are de cele mai multe ori loc inainte ca acestea sa ajunga in piete, insa exista riscul contaminarii si in timpul comercializarii sau mai ales dupa achizitionarea produselor. Astfel, este cruciala atentia acordata de catre consumatori transportarii, manuirii, depozitarii si chiar prepararii alimentelor.

Doar prin masuri de precautie sporite se poate reduce incidenta bolilor cauzate de alimentatie.

Ce beneficii ofera o piata alimentara sigura?

O piata alimentara sigura aduce beneficii importante tuturor actorilor implicati in circuitul produselor, de la producatori, la vanzatori si consumatori finali.

Astfel, punctam avantajele pentru principalele grupuri:

• Pentru producatori:
-    practici de productie imbunatatite
-    calitatea si preturile imbunatatite ale produselor
-    acces crescut pe piata
-    reducerea costurilor datorate re-chemarii sau risipei alimentare

• Pentru comercianti:
-    vanzari crescute
-    calitatea produsului crescuta
-    reducerea costurilor datorate re-chemarii sau risipei alimentare
-    mediu de lucru mai sigur
-    satisfactie la locul de munca crescuta
-    obiceiuri si traditii pastrate, in contrast cu tendinta de crestere a preferintei pentru supermarket-uri.



• Pentru consumatori:
-    acces la alimente mai sigure si mai nutritive
-    intelegerea mai buna a modului in care pot selecta produsele
-    cunostinte mai bune in ceea ce priveste practicile sigure de depozitare si preparare a alimentelor, acasa
-    un mediu de cumparaturi sigur si sanatos
-    acces la facilitati de igiena adecvate in timpul cumparaturilor
-    expunerea la alte mesaje de promovare a unor practici de siguranta
-    o stare de sanatate mai buna.

Cinci reguli pentru alimente sigure in piete

Organizatia Mondiala a Sanatatii traseaza cinci reguli simple pentru ca alimentele comercializate in piete sa fie mai sigure. Acestea sunt:
1.    Pastrati curatenia
2.    Evitati contaminarea
3.    Distrugeti pericolele, cand acest lucru este posibil
4.    Diminuati cat mai mult posibil cresterea micro-organismelor in alimente
5.    Utilizati apa si materiale sigure

Pietele alimentare pot si trebuie sa fie locuri in care traditiile si obiceiurile unei comunitati se imbina cu oferta de produse, insa toate acestea trebuie sa aiba loc in conditii sigure pentru toti participantii, atat pentru distrbuitori, cat si pentru consumatorii finali.

In acest fel, piata poate asigura nu doar un mediu de socializare, ci si produse care sa acopere nevoile nutritionale ale cumparatorilor si un stil de viata echilibrat.

Federatia Romalimenta grupeaza totalitatea patronatelor din industria alimentara, alaturi de mari firme procesatoare, autohtone si internationale. Este vocea unitara a sectorului, cu reprezentativitate recunoscuta juridic si semnatara a Contractului colectiv de muncã pe ramura. Obiectivul major al federatiei este de a sprijini dezvoltarea rapida a industriei alimentare romanesti in contextul pietei Uniunii Europene.

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod