5 feluri în care rutina dinainte de culcare poate agrava anxietatea a doua zi

de Amalia Skelton, 24 Iunie 2019

Precis ai cele mai bune intenții când te gândești la ora de culcare, dar dacă ajungi să urmărești filme la televizor până târziu, speli rufe sau ești mereu ocupat exact până în momentul când trebuie să te culci ai putea avea probleme cu anxietatea a doua zi.
Ceea ce faci la orele târzii, înainte să mergi la culcare, poate avea un impact semnificativ asupra stării tale emoționale din ziua următoare. „Este esențial să-ți rezervi un interval pentru a te relaxa și a încetini ritmul activității înainte să adormi. Te poți concentra asupra respirației pentru a elimina stresul acumulat și tensiunea, te poți juca împreună cu animalele de companie sau poți aprinde câteva lumânări parfumate. Important este să te simți liniștit și să elimini emoțiile negative”, explică dr. Reshmi Saranga, psihiatru.

 
Iată ce obiceiuri dinainte de culcare îți pot accentua anxietatea a doua zi:

 
1. Respecți un program foarte strict

Poate ți se pare reconfortant să faci aceleași lucruri în fiecare seară înainte să te culci, dar dacă ești prea strict poți accentua starea de tensiune. „În acest mod ai putea intensifica anxietatea pentru că dacă nu faci totul vei simți că ai eșuat și că va trebui să faci mai multe lucruri a doua zi pentru a compensa ce a lipsit în această seară. Nu te supăra dacă nu reușești să meditezi în fiecare seară sau să scrii un anumit număr de pagini în jurnal. Învață să accepți că în unele seri nu vei avea timp suficient sau vei fi prea obosit pentru a realiza toate activitățile obișnuite”, spune dr. Charese Josie, psiholog.

 
2. Te forțezi să rezolvi toate treburile înainte să adormi

Poate că îți place să adormi știind că toată casa este curată și rufele spălate, dar dacă ai o activitate intensă până în ultimul minut înainte de a te culca ar putea apărea probleme. „Vei agrava anxietatea pentru că în general persoanele afectate au impresia că trebuie neapărat să facă anumite lucruri, dar nu realizează că factorul declanșator este tocmai activitatea continuă și lipsa relaxării. Mai bine învață să stai liniștit și luptă împotriva sentimentului că mai mult de 20 de minute de relaxare sunt o pierdere de timp. Te vei simți mult mai bine dacă vei citi 2 ore din cartea ta preferată, în timp ce savurezi un ceai aromat”, spune dr.
Josie.

 
3. Mergi direct în pat, fără să te relaxezi

Persoanele care suferă de anxietate au mare nevoie să se oprească și să respire adânc. Este foarte bine să realizezi o rutină complexă de îngrijire a pielii și să-ți pregătești masa de prânz pentru a doua zi, dar rezervă și un interval pentru a te relaxa înainte de a merge la culcare. Dacă te concentrezi excesiv pe lista de lucruri pe care trebuie să le faci înainte de a te odihni îngrijorarea va apărea mult mai des a doua zi. Redu timpul alocat diferitelor obiective și relaxează-te cel puțin 30 de minute înainte de culcare. Poți asculta muzica ta preferată, poți face o baie relaxantă sau poți colora.

 
4. Te gândești numai la ziua de mâine

„Poate că ți se pare că grijile încep din momentul în care pui capul pe pernă, dar dacă vei detalia tot ce se va întâmpla a doua zi și în intervalul înainte de culcare nu vei face decât să-ți înrăutățești starea. Dacă te stresează o ședință sau o prezentare care urmează nu fi prea critic cu tine însuți, ci gândește-te la variantele pozitive în care pot evolua aceste întâlniri.
Nu sunt ocazii de a te face de râs, deși mintea îți poate spune acest lucru, ci te poți remarca prin argumentele bine prezentate și ideile creative”
, spune dr. Mollie Eliasof, psihoterapeut.

 
5. Variezi ora de culcare

Este posibil ca în unele zile să te culci mai repede pentru că știi că a doua zi te vei trezi devreme, iar în weekend să stai treaz până târziu. Nu trebuie să-ți impui reguli foarte stricte, dar este esențial să eviți variațiile prea mari între diferite ore de culcare pentru că vei adormi foarte greu, iar a doua zi vei fi agitat sau obosit. 
„Încearcă să nu variezi ora de culcare cu mai mult de 45-50 de minute, chiar și în weekenduri. În acest mod nu-ți vei mai face griji pentru că trebuie să recuperezi orele de somn, o stare care contribuie la agravarea anxietății”, spune dr. Eliasof.

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod
;