Vrei să dormi bine? Respectă aceste 6 reguli oferite de un expert!

de Ioana Maroşan, 6 Decembrie 2017

Cine nu vrea să aibă un somn odihnitor și să se trezească dimineața plin de energie? Un expert explică ce trebuie să faci ca să dormi bine.
Un somn de calitate, fără treziri în timpul nopții, are un efect revigorant pentru corp. Însă, ritmul accelerat al vieții și stresul de zi cu zi ne împiedică adesea să beneficiem de efectele revigorante ale unui somn odihnitor. Astfel că multe persoane se confruntă cu diverse tulburări de somn, fie că vorbim despre trezirea în timpul nopții și imposibilitatea de a mai adormi la loc sau despre dificultatea de a adormi seara. Prin urmare, nu este de mirare că diminețile sunt dificile, nu reușim să ne concentrăm bine în timpul zilei și suntem expuși riscului de obezitate, boli de inimă, diabet, hipertensiune arterială și probleme mentale.

Un expert în somn, prof. Richard Wiseman, a explicat pentru publicația DailyMail ce trebuie să faci ca să dormi bine:


1. Dacă adormi imediat ce te pui în pat nu este deloc bine

Poate invidiezi persoanele care reușesc să adoamă foarte repede, de îndată ce pun capul pe pernă. Însă, acest lucru nu este neapărat de bine, avertizează specialistul, ci mai degrabă un indicator că nu dormi suficient. În mod ideal, este bine să adormi în 8-12 minute după ce te-ai pus în pat, susține specialistul. Atunci când adormi în mai puțin de cinci minute înseamnă că este cazul să te pui mai repede la somn, pentru că organismul nu este suficient de odihnit. 

Dacă îți ia mai mult de 12 minute ca să adormi din momentul în care te-ai pus în pat și stai să privești tavanul, înseamnă că ești o persoană anxioasă. Creierul tău este într-o continuă alergătură și te împiedică să adormi. În acest caz trebuie să găsești soluții ca să te liniștești, cum ar fi meditația, yoga sau exercițiile de respirație. Cu cât te forțezi mai mult să adormi, cu atât vei înrăutăți și mai mult problema.


2. Nu poți să dormi? Încearcă să stai trează

Specialistul propune să încerci psihologia inversă și să-ți propui să stai trează dacă nu poți adormi. În mod paradoxal, se pare că această strategie produce mai puțin anxietate și te ajută să dormi, susține specialistul. Atunci când încerci să stai trează creierul nu mai este hiperactiv, însă este important să rămâi întinsă în pat pe întuneric. 


3. Dacă ai nevoie de alarmă înseamnă că nu te odihnești suficient

Potrivit specialistului, un somn odihnitor presupune să te trezești fără alarmă dimineața, atâta vreme cât nu vorbim despre o oră foarte matinală (cum ar fi 5 dimineața). De aceea este foarte important să dormi cele 7-8 ore pe noapte și să eviți amânările repetate ale alarmei.
De preferat este să te trezești singură, însă poți să pui ceasul ca măsură de siguranță. Ca să reușești această performanță și să te trezești plină de energie fără caesul deșteptător trebuie să îți setezi foarte bine orele de somn. De exemplu, dacă vrei să te trezești la 7:30 dimineața înseamnă că trebuie să te pui în pat la 22:30 sau la miezul nopții, explică specialistul. 


4. Ce să faci dacă te trezești noaptea

Este foarte obositor să te trezești de multe ori pe noapte și să nu poți să adormi. Dacă te-ai trezit pentru că ți-ai amintit de ceva ce trebuie să faci în următoarea zi este de preferat să îți notezi pe o foaie și să te culci la loc. Ține mereu langă pat un pix și o foaie, dacă știi că ai aceste probleme. 

De asemenea, dacă ești în continuare trează după 20 de minute este bine să nu rămâi în pat, ci să te ridici și să faci ceva relaxant (cum ar fi un puzzle sau să ai o carte de colorat la îndemână). Nu trebuie să te uiți la televizor și nici să folosești telefonul/laptopul! De asemenea, încearcă să nu aprinzi toate luminile, ci să folosești doar o lumină slabă!

Dacă te trezești de mai multe ori în timpul nopții, dar reușești să adormi foarte repede, nu este neapărat un lucru rău. Numeroase cercetări arată că acest somn fragmentat este bun, deoarece în aceste pauze se eliberează prolactina, un hormon care generează o stare pozitivă. 


5. Somnul de amiază este foarte benefic

Douăzeci de minute de somn după-amiaza pot să facă minuni, susține specialistul care declară că suntem programați să dormim la prânz. Dacă timpul îți permite este foarte important să dormi 20 de minute, de preferat la orele 15:00. Ca să te asiguri că te trezești la timp, bea înainte de somn o cafea, recomandă specialistul care susține că acesta este timpul necesar pentru cofeină ca să-și facă efectul. 

În cazul în care locul de muncă nu-ți permite să adormi de prânz, trebuie să știi că această somnolență durează aproximativ o oră, după care nivelul de energie ar trebuie să urce din nou. 


6. Temperatura din dormitor este foarte importantă

Potrivit specialistului, temperatura ideală pentru un somn odihnitor este de 18 grade Celsius. Prin urmare, asigură-te că nu ai o temperatură foarte ridicată pe timpul nopții pentru că este posibil ca acest lucru să-și perturbe somnul. De asemenea, în cameră trebuie să fie foarte întuneric și să eviți folosirea unor așternuturi foarte groase. 

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod
;