Pregatirea pentru clasa I

In fiecare an, sunt copii care se pregatesc sa inceapa scoala in toamna. Ne referim la ei astazi si la cum simt ei acest inceput, cum se raporteaza la el, cum se despart de gradinita si de educatoare sau cum au loc schimbari mai mari in viata lor.
De asemenea, la parintii care isi fac griji si isi pun intrebari sau la cei care nici nu se gandesc atat de mult la acest eveniment. Cand am spus schimbari mari m-am referit la acei copii care au stat toata perioada prescolaritatii la bunici, in alta localitate si parintii ii iau la ei pentru inceputul scolii. In acest caz, pentru copil sunt foarte multe schimbari, atat ale localitatii cat si ale adultilor cu care sta. Asa cum spuneam si in alte articole, copiii simt altfel schimbarile si mutarile decat adultii si au nevoie de o anume pregatire pentru a le face fata cu bine. Exista in orice schimbare un potential traumatic daca nu se vorbeste despre ea, daca cel mic nu intelege sensul ei.

Sa ne intoarcem insa la inceputul scolii.
Pentru copiii care au fost la gradinita, lucrurile par mai simple, desi nu este intotdeauna asa. Ei sunt obisnuti cu colectivitatea si cu adultul care a fost educatoarea, sunt obisnuiti cu executarea unor sarcini impuse, asemanatoare cu cele de la scoala (scris, desenat, activitati matematice, muzica etc). Pentru cei care nu au fost la gradinita, schimbarea va fi foarte mare. In primul rand, contactul cu copii necunoscuti si cu invatatoarea si cativa profesori in clasa a I-a. Apoi durata orelor si orientarea spatiala si temporara care sunt foarte importante. Concentrarea atentiei si memoria, gestionarea relatiilor cu colegii si invatatoarea – iata cate noutati in viata micutului.


Cum sa-l pregatim pentru a-i fi mai usor?

Este intrebarea pe care multi adulti o pun.
Ei se refera atat la adaptarea la programul de scoala si la relatiile cu ceilalti cat si la a face fata activitatilor scolare, destul de solicitante.

Din punct de vedere psihologic, este bine ca cel mic sa stie cate ceva despre scoala, sa fi mers macar o data acolo, sa stie ca va avea o invatatoare si cativa profesori (religie, limba straina si sport), ca va avea 4 ore si 3 pauze si durata lor. De asemenea, este recomandat sa fie luat la cumparaturile pentru scoala pentru a vedea caietele, stiloul, ghiozdanul, penarul etc. Cu aceasta ocazie, va incepe sa se acomodeze cu obiectele pe care le va folosi zilnic la scoala si sa le investeasca, sa le considere ale lui si riscul de a le pierde sau a le uita sa fie mai mic.
De fapt, obiectele necesare la scoala sunt multe, incluzand caiete si manuale, caiete speciale, acuarele, bloc de desen si multe altele. Pentru un copil de 6-7 ani sunt adesea “prea multe”.


Alte lucruri importante

  • orientarea in spatiu pentru a reusi sa gaseasca baia, sala de sport, clasa, sa se orienteze pe culoare, pe scari;
  • orientarea in timp si aprecierea aproximativa a duratelor pentru a reusi sa estimeze cat tine ora de curs si cat este pauza dintre ore;
  • capacitatea de a intra in relatie cu ceilalti copii, de a-si face prieteni, de a se juca cu ei, de a vorbi cu adultii din scoala (invatator, professor, medic etc);
  • capacitatea de a face fata eventualelor situatii dificile, conflicte, greseli, accidente fara a intra in panica sau a deveni agresiv si a putea cere ajutor sau exprima in cuvinte ce se intampla, ce simte etc.

Parintii si starea lor au mare importanta in aceasta pregatire.
De exemplu, niste parinti anxiosi pot transmite anxietatea lor copilului care va incepe sa se teama fara a avea inca un motiv. Sunt multi copii care incep scoala cu teama doar pentru ca au fost speriati cu scoala sau isi imagineaza ceva rau.

Astept experientele voastre in aceasta privinta, intrebari si opinii legate de inceputul scolii si de modul in care am putea sa-l ajutam sa fie un bun inceput.
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod