Cu ce probleme se confrunta copiii la scoala?

Suntem la inceput de an scolar si multi parinti se gandesc la dificultatile scolare intampinate de copilul lor. Fie in clasele primare, gimnaziale sau la liceu, copiii au uneori probleme despre care nu stim mare lucru.
Asadar ne propunem astazi sa inteleg ce se petrece cu acesti copii in relatie cu scoala si cu sarcinile scolare. Unii parinti acuza calculatorul, televizorul, profesorii care nu se ocupa de copii, materia prea dificila sau manualele prea incurcate.

"Simptomele" pe care le manifesta copiii sunt asemanatoare si parintii le cunosc:

  • copilul nu mai invata;
  • nu-si mai scrie temele;
  • nu-i mai place scoala;
  • temele dureaza foarte mult;
  • copilul sustine ca nu intelege, nu e atent, nu-l intereseaza, nu depune efortul necesar.

Uneori aceasta problema apare brusc si momentul poate fi depistat cu usurinta: "din clasa a IV-a, copilul meu nu mai este interesat de scoala", "dupa vacanta de iarna, temele au devenit un chin". Alteori insa, procesul a fost lent: "pe zi ce trece, scoala ii displace tot mai mult", "dintr-un copil care invata, a devenit din ce in ce mai dezinteresat de tot ce este legat de invatat".

Multi dintre acesti copii sunt inteligenti si inainte de aparitia acestei probleme faceau fata bine scolii, erau preocupati, interesati de activitatea de invatare.  Asta ne face sa ne punem cateva intrebari:

  • Ce s-a intamplat in momentul in care copilul n-a mai acordat interes scolii?
  • A aparut ceva in viata lui care a determinta aceasta schimbare?
  • Cum a evoluat legatura copilului cu scoala?


Cum isi manifesta copilul interesul pentru scoala?

Pentru a raspunde acestor intrebari, este necesar sa analizam modul in care copilul isi manifesta interesul pentru scoala inainte de aparitia problemei.
Asta pentru ca in clasele primare copiii sunt adesea incantati de noutatea scolii de care ulterior se satura si nu-si pot pastra investitia initiala. Alteori, ei se preocupa de scoala pentru parintii lor, pentru invatoare sau pentru alte persoane pe care le iubesc. Deci dragostea pentru scoala si efortul pe care copilul il depunea nu erau in legatura directa cu scoala, ci cu persoana pe care copilul o iubea. La un moment dat, copilul trebuie sa "mute" investitia pe care o avea intr-o investitie a scolii in sine, a invatarii, cunoasterii. Acest fenomen se produce in general pe la 9 ani. Pana atunci copiii invata ca sa ii faca mamei pe plac, pentru ca isi iubesc invatatoarea pe care o gaseste "frumoasa" sau pentru ca sunt foarte tentati de nou, de manualele cu poze, de activitatile de la scoala, de colegi.

De altfel parintii sesizeaza uneori ca dupa scoala primara, atitudinea copilului se schimba.
Altfel spus, copilul ar trebui ajutat sa investeasca cat mai devreme activitatea de cunoastere si celelalte in raport cu scoala si sa nu invete pentru mama, pentru invatatoare, pentru nota, pentru a nu se face de ras, pentru evitarea pedepselor sau pentru recompense. Caci la un moment dat aceste motivatii nu mai pot fi pastrate si copilul se trezeste in situatia de a nu mai avea niciun interes pentru scoala. Nu mai intelege de ce trebuie sa invete, la ce-i foloseste si oricat incearca adultii sa-i  explice, nu-l pot determina sa depuna efortul cerut.
 

Alte cauze care scad interesul copilului pentru scoala

Sigur ca pentru aparitia acestui regres scolar pot exista si alte cauze. Multe sunt de ordin familial, intamplari, evenimente care au un impact mare atat asupra copilului cat si asupra celorlalti membri ai familiei, dar copilul isi manifesta suferinta in acest mod.
Scoala, temele, neatentia, lipsa de interes sunt in aceste cazuri determinate de altceva si nu au legatura cu activitatile de invatare. Dar dat fiind faptul ca exista o suferinta, copilul nu mai poate sa isi concentreze energia asupra activitatilor sclare. In aceasta categorie intra multe evenimente din familie (divortul sau separarea parintilor, conflicte, nasterea unui frate, un deces sau boala cuiva, un accident pe care copilul insusi l-a avut etc). Fiecare caz trebuie tratat in parte intrucat toata familia este intr-o dificultate si nu doar copilul care nu mai face fata la scoala. Suferinta parintilor, dezamagirea lor, reactiile pe care le au, modurile diferite in care incearca sa rezolve situatia sunt foarte importante pentru copil.

Asteptam parerile, experientele si intrebarile voastre referitoare la acest subiect.
 

Comentarii (1)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • Viorel pe 17 Oct 2012, 19:48
    Nu are nici o logica

    La pagina 16. Evaluare. Uitati ce se cere: Numiti clasa si numarul ordinului subliniat: 714 108; 256 527; 2 404; 64 239; 608 300; 3 045. Matematica - manual pentru clasa a IV a Marcela Penes Maria Balasa Asta e manualul, iar tema de mai sus i sa cerut copilului sa il faca acasa. Explicati-mi si mie care e "ordinul subliniat" din aceste numere, ca eu la 43 de ani habar nu, nu pot sa inteleg acest exercitiu, nu are nici o logica cu ceea ce se cere. De numit se pot numi, dar care e subliniat?

    2
    1

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod