Drama din Colectiv. Psiholog: Nu există legături între muzica rock şi tragedia din club

Atunci când trecem printr-o traumă, avem tendinţa de a face conexiuni care nu sunt deloc reale, de multe ori chiar paranormale, avertizează Iuliana Fulaş.
Psihologul Iuliana Fulaş consideră că întreg curentul de opinie conform căruia tragedia de la Club Colectiv din Bucureşti s-a întâmplat din cauza muzicii rock, a Halloween-ului, a numărului 666, a titlului piesei sau a numelui trupei este fals, ba chiar poate să manipuleze un grup mare de oameni, într-un context în care gradul de emoţie este unul ridicat.

În acelaşi timp, psihologul afirmă că, pe fond de vulnerabilitate, cauzată de o dramă, creierul nostru nu mai funcţionează la parametri normali, emoţiile negative blochează bună lui funcţionare, iar în acest context, oamenii au tendinţa să facă unele legături, de multe ori paranormale pe care, în condiţii normale, nu le fac.


“S-a propagat foarte puternic, în Social Media sau chiar în mass-media, ideea conform căreia Dumnezeu i-a pedepsit pe cei din Club Colectiv, din cauză că ascultau muzică, pe care unii o numesc macabră sau diavolească. Din punct de vedere psihologic, o tragedie reconfigurează mecanismele de funcţionare ale creierului, care nu mai funcţionează normal şi nu reuşeşte să proceseze trauma, suntem afectaţi cognitiv, emoţional, comportamental, relaţional sau fizic. Mânaţi de emoţii negative, căutăm vinovaţi sau construim legături false între fapte, obiecte, comportamente sau oameni.
Tragedia se putea întâmpla şi la un concert de muzică simfonică sau în timpul unei slujbe în biserică. Să ne aducem aminte de incendiul de la Biserica “Sfântul Dumitru”, chiar în ziua de Paşte, în acest an”,
declară psihologul Iuliana Fulaş.

Mai mult decât atât, specialistul spune că o tragedie de o asemenea magnitudine naşte sentimente puternice, iar durerea excesivă poate cauza leziuni la nivelul creierului, deoarece mintea umană nu se poate adapta la valul puternic de emoţie negativă. În cazul de faţă, nu doar cei implicaţi direct şi cei implicaţi indirect (părinţii, rudele, prietenii acestora etc.) sunt traumatizaţi, ci şi publicul larg care urmăreşte informaţii despre tragedie, de la faţa locului sau prin intermediul televizorului şi a Social Media.


“Imaginile cu un puternic impact emoţional ne pot afecta profund, deoarece natura umană este una empatică, îşi identifică emoţiile cu ale celor direct sau indirect implicaţi. Trăiesc împreună cu victimele sau familiile victimelor durerea puternică. Reţeaua Facebook a abundat, în aceste zile, de imagini marcante, neblurate, chiar foarte explicite. Fiecare dintre noi am avut, la un moment dat, o pierdere subită a unei persoane dragi de la care nu ne-am luat la revedere sau nu i-am spus cât o iubim. Orice ştire sau imagine traumantizantă, puternic mediatizată, nu face altceva decât să ne aducă aminte de acel eveniment trist din viaţa noastră şi să fim empatici”, conchide psihologul Iuliana Fulaş.
 

Comentarii (15)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • xyx pe 25 Dec 2015, 13:39
    A spus-o

    S-a experimentat o arma chimica acolo. Restul e rahat pentru bizonii de rind. A avut dreptate Cristoiu cind a spus asta, motiv pentru care adevarul a deranjat si a fost pus la zid. Puteti sa va aberati in continuare cu porcarii satanice sau altele de gen, e trist ca fatatoarele voastre nu v-au avortat, faceau un mare serviciu acestei umanitati, si-asa parazitata de subspecii ca voi

    1
    0

  • Piatra Craiului pe 6 Nov 2015, 21:25
    Fără.

    Îmi placi Andrei, nu te laşi. De data asta ai dreptate, Aşa-i. Despre celelalte...la momentul lor. Fii binecuvântat

    0
    1

  • andrei pe 6 Nov 2015, 21:02
    tampenie

    Piatra Craiului, nu ti se pare putin fortata deductia ta? mai ales ca "intamplarea" este numai rodul prostiei; prostie perpetua; nu a fost prima oara cand s-a organizat asa ceva; si la prostia organizatorilor,avizi de bani si faima, se adauga prostia si imbecilitatea animalelor umane care se inghesuie in asemenea incinte, locuri supraaglomerate, etc; trebuie sa ai creierul zdruncinat rau de tot sa-ti placa sa urli si sa te zbantui in asemenea aglomeratie; indiferent ce muzica este in difuzoare; lipsa de cultura, educatie si civilizatie duce la asa ceva; si mimetismul; daca amerlocii si vesticii fac asa, trebuie musai sa facem si noi, nu? altfel nu suntem "cool"? restul este rodul intamplarii; ca imediat profita unii este ceva normal, nu? dar pot profita pe fondul general de nemultumire ce exista in societate; si acest lucru este normal; numai Romania, adica locuitorii ei, nu mai este normala; daca era ordine si bunastare si totusi se intampla o nenorocire ca aceasta, nu ramanea decat solidaritatea umana si imensa parere de rau pentru tragedie;

    0
    0

  • Piatra Craiului pe 6 Nov 2015, 16:01
    Andrei

    Da Andei, eu mă recunosc "Zurliu" în raport cu cei ca tine şi accept părerea ta. Am tăcut prea mulţi ani. Cugetă la diferenţa:oricare (include subiectivul) sau orice fenomen? Da, ∀ fenomen are o explicatie logică şi ştiinţifică. Perfect. Te rog să ne explici ştiinţific cum, o persoană "autorizată" a montat pe stîlp acel element pirotehjic (artificie) EXACT în sus, pe singurul stâlp cu burete. Restul, bune şi rele ne sugerezi că le ştii/ştim. De înţeles ...mă abţin, dar te rog nu mă introduce în zona SF-ului pe care îl ai tu în reprezentare. Nu este spaţiul în care să spun ceva, iar cine trebuie să ştie, ştie. Afirmi că radioul a fost cîndva considerat ( de unii ) unealta diavolului. Ai trăit suficiant de mult ca să poţi trage această concluzie? Eu doar pot să îţi spun documentat: DA, radioul (ca aparat) nu este unealta diavolului în mod direct, dar indirect, DA., Radiaţiile undelor electromagnetice au afectat şi afectează structura fizică şi viitorul-ADN-ul. Din păcate efectele le vei simţi şi tu. Dacă ai timp şi poţi, observă şi aspectele negative ale celor ce susţi. Altfel: "Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errare perseverare". Începe cu aceasta: radioul şi internetul au mărit numărul şi structura relaţiilor VIRTUALE între oameni, dar corelativ a dezintegrat sufleteşte relaţiile umane socio-ective. In extremis. Încearcă să îţi întemeiezi o familie prin internet/radio, Vei fi ultima verigă !!!. Sau care (mai) este spiritul sărbătorilor de iarnă, crăciun, revelion, când în sfânta noapte stăm şi butonăm telefoanele stând, paradoxal, unul lângă celălalt. În cealaltă extremă: multe rachetele nucleare se bazaeză pe RADIOCOMUNICAŢII din domeniul undelor RADIO. Apoi goniometrarea-triangulaţia Gata, Nu este nevoie să răspunzi, ci doar să deschizi TOŢI ochii. Fii binecuvântat

    1
    2

  • Piatra Craiului pe 6 Nov 2015, 15:05
    Vasile, Vasile, mai cheamă şi-un câine

    Mulţumesc "rob@yahoo.com" ai răspuns (şi) în locul meu. "Vasile", bunul meu frate, citind cea ce ai scris, m-am dumirit. DA, este normal să nu înţelegi. Nu este lucrare de doctorat.Ceea ce am dorit să transmit, a avut ca "adrisant" direct pe d-na Iuliana. Ceilalţi cititori, vor recepta exact ce trebuie. Ai şi tu dreptatea ta, în unele cazuri ..ce pot. Şi mai ai dreptate într-un caz: proştii sunt mulţi, un infinit format din finiţi. Concret: pe 28 eşti invitatul meu acolo. La cultura pe care susţi că o ai, ŞTII unde şi de ce. Am doar o certitudine: NU VEI VENI ! Restul Văsilică, sunt vorbe. După ce vei avea experienţa morţii, mai vedem. Fii binecuvântat suflet rătăcit.

    3
    2

  • rob pe 6 Nov 2015, 14:20
    Colectiv - 9/11 romanesc

    Interesantă, dar nu în mod plăcut, este această campanie mediatică ce pare să fie organizată abil de cineva (grup, organizatie), prin care ni se vâră cu lingurița asa-zise "adevaruri", cum este cel din articolul acestui psiholog care nu pare sa aiba prea multe cunostinte de psihologie. Nu m-as mira ca ion si vasile sa fie si ei niste vajnici formatori de opinie. Oricat se straduiesc unii sa nu vada nicio legatura intre fapte si rasplata, asta nu-i va ajuta cu ceva. Din contra, vor continua sa spuna ca Dumnezeu e de vina ori ca El nu exista. Din pacate multi dintre ei sunt victime ale propriei lor ignorante. Nici macar nu stiu ce fac si ce energii vehiculeaza. Cum au fost, din pacate, cei mai multi din Colectiv. In ceea ce priveste tragedia din club, n-a fost un accident. Naivi sunt cei care mai cred ca artificiile reci pot aprinde chiar si un burete, in absenta unei substante foarte inflamabile. Insa, intotdeauna, cine seamana vant, pana la urma va culege furtuna...

    6
    1

  • Vasile pe 6 Nov 2015, 12:47
    Prosti dar multi...

    Este incredibil ca in secolul 21 exista atat de multi "insi" ca Piatra Craiului, care dupa ce ca sunt incoerenti, mai si incearca sa prezinte asta ca pe o dovada de inteligenta. Cum spunea cineva mai devreme, cineva s-a jucat cu focul in casa si surpriza... a luat casa foc! Ce e atat de greu de inteles??? Ce o tot dati atata cu florile si coincidentele si simbolurile satanice? Oameni buni, treziti-va, cititi, educati-va, nu mai bateti campii!

    5
    5

  • ion pe 6 Nov 2015, 10:02
    Cauza reala

    Salutare copii prostuți, oare ce naiba vă învață părinții, numai să aveți grijă cum să vă futeți, să nu rămineți borțoase sau să nu luați o boala venerică ?! Oare nu vă învață, dacă vă jocați cu focul, există pericolul să vă frigiți sau să dați foc casei !? Că circumstanțele au fost agravate de spațiul în care s-a petrecut, asta este altă treabă ! Și în incinta în care trăiți, dacă vă jucați cu focul, dați foc casei, celor ce sunt cu voi și chiar celor de langă voi ! Tampenie placută în continuare.

    3
    1

  • Andrei pe 6 Nov 2015, 09:56
    SF

    "Zurliu" e cuvantul cel mai potrivit pentru cel irrational . Orice fenomen are o explicatie logica si stiintifica. Cine nu intelege ce se intampla incearca sa dea o conotatie SF evenimentului. Si radioul a fost candva considerat ( de unii ) unealta diavolului .

    3
    4

  • gore pe 6 Nov 2015, 07:34
    Adevarat

    "Nu există legături între muzica rock şi tragedia din club" Perfect adevarat! Sau, cum ar spune orice roman sanatos, ce are aia cu prefectura?

    4
    8

  • parintele iulian pe 6 Nov 2015, 07:14
    DESTEPTAREA FRATILOR!

    PSIHOLOGII PRIVESC DOAR O PARTE A LUCRURILOR.CEI MAI AVANSATI DIN EI,FOARTE PUTINI,REUSESC SA VADA INTREGUL,SI REZONEAZA CU CREATORUL,NU CU DICTATORUL! ATENTIE FRATILOR SI LA PARTEA FIZICA DAR SI LA CEA SPIRITUALA A LUCRURILOR! REVOLTA E NORMALA DAR NU DIDACTICA! STRADA NU REPREZINTA COGNITIA CI DOAR DOAR VOLITIA DE MOMENT A POPORULUI NOSTRU,CARE IATA VREA CHIAR SCHIMBAREA ORDINII SOCIALE SI A VALORILOR PERENE CASTIGATE SI APARATE DINTOTDEAUNA DE STRAMOSII POATE MAI VREDNICI DECAT CEI CE UMPLU STRAZILE,MULTI FARA SCOP PRECIS,IN AMINTIREA SI CAUTAREA ENTUZIASMULUI REVOLUTIEI!

    8
    3

  • Român pe 6 Nov 2015, 03:47
    Incompetenta face victime

    Incompetenta si ignoranta de care dã dovadã aceastã pseudo-psiholoagã, sunt foarte periculoase! "ba chiar poate să manipuleze un grup mare de oameni" cred cã dvs. incercati sã manipulati! RUSINE!

    6
    2

  • Mary pe 6 Nov 2015, 02:03
    Doamna pisicoloaga-cu cat ati fost platita sa delirati asemenea ineptii

    Doamna pisi-coloaga! In mintea celor ca dvs. al celor platiti sa scrie ineptii la ordin, se pare ca muzica satanista audiata in acel club de trista amintire este o muzica de vis, aducatoare de fericire. Din acest motiv plantele, simple organisme la audierea ei, se ofilesc. Acea sarbatoare a lui Satan-Halloween-ul promovat de guvernul corupt din Romania,sosita din America, in care din PROSTIE copii se imbraca in vrajitoare, vampiri si demoni, la sugestia unor parinti fara credinta in Dumnezeu, se pare ca este o sarbatoare si o incununare a fericirii. Se pare ca tot ceea ce s-a petrecut acolo a fost dupa mintea celor care scriu la ordin doar o simpla intamplare. Luati aminte: nu exista intamplare, ci doar rezultate a ceea ce semanam. NU mai cautati sa ne prostiti. NU suntem atat de naivi pe cat ar vrea sa creada cei care v-au pus sa scrieti aberatiile de mai sus!

    13
    6

  • Hanu' Ars pe 6 Nov 2015, 00:24
    Adevarul este greu de suportat

    Si eu va zic ca nu exista coincidente. Nu e vb de muzica rock, daca ar fi avut chiar mesaje dure sau obscene, e vorba de adorarea fatisa a lui Satan prin gestica, mesaje si simboluri. Or, daca oamenii il alunga pe Dumnezeu din mijlocul lor, mai suntem noi indreptatiti sa-L intrebam de ce sau unde a fost? Si inca un lucru: nimeni nu vorbeste despre depravarea din cluburi: betii, batai, droguri, chilotareala. Oare de ce vrem sa ascundem aceste grave adevaruri?

    17
    6

  • Piatra Craiului pe 6 Nov 2015, 00:21
    Aspecte referitoare la articol

    Doamna psiholog Iuliana Fulaş. Să afirmaţi că acelaşi lucru se putea întâmpla şi la un concert simfonic...dovedeşte nivelul dvs ontologic şi faptul că nu prea sînteţi în contact metafizic cu frecvenţele instrumentelor muzicale generatoare a sirului lui fibonacci. Ce explicaţie daţi la reacţiile plantelor la muzica rock.: ca de exemplu ofilirea. O fi şi ele afectate emoţional la creier. Despre emoţiile negative...mă abţin.; vi le las pe toate dvs. Din context reiese că nu sunteţi aptă de a simţi conştient energii prin alte simţuri decât cele organice indiferent de originea lor. Ar fi cazul să vă deschideţi cel de al treilea ochi, deci glanda... Un detaliu, nici un psiholog nu a trecut de T7/N1 (din T9) din ceea cu ce mă ocup. Explicabil: sunteţi convinşi că totul vine din şi prin mintea umană uitând de ...altele. Psihologii actuali după arhietipul dvs.,sunt folosiţi de actualul sistem social pentru anihilarea oricăror alte opinii contrare lor. Dar despre devianţele psihologice ale sistemului social-politic nu ziceţi nici pîs!. Ce veţi mai spune când veţi afla că nu a fost un accident?. Prin anii 1933 şi Reichstag-ul german a fost incendiat de cei care au acuzat. Nu fac legături, da, nu pot să uit. Ai văzut acea artificie?, tocmai pe acel stâlp era îndreptată în sus. Da, poate o coincidenţă veţi spune, dar toţi ucenicii mei îţi pot explica concret cum stă cu întâmplarea. Nu vă garantez că nu fa înflori pe chipul lor un zâmbet.Din păcate, printre cei mulţi şi normali, se nasc şi alţi oameni. Poate vizionari, poate oameni de geniu şi după cum prea bine ştiţi, nici unul dintre aceştia nu a fost sănătos din punctul vostru de vedere. Vezi cazul Eminescu care a fost internat cu forţa de ...o anumită organizaţie nu tocmai la lumină. Rebus sic standibus, închei. Vin-o pe 28. Vorbim. Fiţi binecuvântaţi.

    16
    4

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod